PassoverFocus_Fly
Thymoquin_Fly

מידע ששווה לספוג: כל מה שרציתם לדעת על הטכנולוגיה הליפוזומלית

עולם הבריאות עשיר בחידושים טכנולוגיים מדהימים מצד אחד, לצד טרנדים רדודים מצד שני. בואו להבין את החידוש בטכנולוגיה הליפוזומלית (ספוילר: מדובר בחידוש טכנולוגי אמיתי שמהווה פטנט ייחודי) ולהתעדכן במחקרים העדכניים על הנושא
PassoverFocus_IN

כל מי שמנסה לשפר את בריאותו באמצעות ויטמינים, מינרלים ומגוון תוספי תזונה נתקל בטענה שהכי חשובה הספיגה, ושצריך לשלב את התוספים בתזונה בצורה חכמה – כמעט כל אחד יודע לומר שברזל וחלב לא מסתדרים יחד, אבל חלק גדול מנושא הספיגה נותר מסתורי ולא ברור.

פיתוח טכנולוגי חדשני מאפשר לשפר את הזמינות הביולוגית של הוויטמינים והמינרלים ומשפר את התועלת שהגוף שלנו מפיק מהם בצורה משמעותית ורותם את המדע לא רק לריפוי מחלות, אלא גם למניעתן ולשיפור הבריאות ואיכות החיים לטווח הרחוק.

שיפור ספיגה באמצעות ליפוזומים – איך זה עובד?

הפטנט החדשני מאפשר לעטוף את המולקולה של התרופה, הויטמין, המינרל או כל חומר אחר שהיינו רוצים להוביל אל התאים, בחומר שומני הנקרא פוספוליפיד, אשר מסיס גם בשמן וגם מים. וכך בנוי הליפוזום – בבועית מיקרוסקופית שומנית שבתוכה נמצא החומר הפעיל.

מה יתרונות הטכנולוגיה?

יתרונות הליפוזומים מוכרים לרפואה כבר מעל לחמישים שנים; כבר בשנות השישים השתמשו בטכנולוגיה ליפוזומלית כדי לשפר ספיגה של תרופות ותוספי תזונה. מאז, הטכנולוגיה התפתחה בצורה מרשימה וכיום מעניקה מגוון יתרונות למי שצורך תוספי תזונה או תרופות באמצעותה:

• ספיגה מיטבית, ללא תופעות לוואי: חומרי ההזנה מגיעים למערכת העיכול שלנו ושם, במעי, הם נספגים. הטכנולוגיה הליפוזומלית מאפשרת לחדור בקלות את דופן המעי בצורה אפקטיבית אך עדינה – רקמת המעי מוגנת כך מגירויים וכן מתופעות לוואי. אם בעבר צרכתם תוספי תזונה שגרמו לכם לשלשולים או כאבי בטן, כדאי שתדעו שסביר להניח שהוויטמינים והמינרלים הם לא אלו שאשמים בתופעות, אלא אופן הספיגה.

• שימור הערכים התזונתיים והיתרונות הבריאותיים: הליפוזום שומר על הוויטמינים, המינרלים או חומצות השומן היטב, כך שחומציות הקיבה לא פוגעת בהם והם יכולים להגיע לתאי היעד, כשהם במיטבם. הליפוזומים שומרים על החומרים המזינים גם באחסון, כך שהם לא מתחמצנים ונפגעים כפי שהם עלולים, כשהם נשמרים בטכנולוגיות אחרות.

• הגוף שלנו מקבל את הטוב ביותר: אם אתם מתעניינים בתוספי תזונה, בוודאי נתקלתם במונח "זמינות ביולוגית"; אבל מה זה אומר? כולנו זקוקים לחומרי הזנה כדי שהתהליכים הביולוגיים של גופנו יושלמו ונחיה בבריאות מיטבית, כלומר – גם התוספים שלנו צריכים להיות זמינים ביולוגית. באופן רגיל קיימת בתאים שלנו שכבת שומן מגינה, שמונעת חדירה של חומרים שונים לתא. הליפוזום מורכב מאותו חומר ממנו עשויים קרומי התאים, כך שהוא נטמע בשכבה בקלות ויכול לספק לתא את כל מה שהוא זקוק לו, בזמינות מיטבית.

מה אומרים המחקרים על הטכנולוגיה החדישה?

מחקרים עדכניים מוכיחים שספיגה של תוספים ליפוזומלים גבוהה עד פי חמש לעומת תוספים אחרים. המשמעות: אפשר לצרוך תוספי תזונה ליפוזומלים במינונים רגילים ולהגיע לתוצאות מרשימות במהירות ולא צריך לחכות פרק זמן רב (ולהשקיע ברכישת יותר תוספים) כדי לראות שינוי.מחקרים שבחנו נטילת ויטמין C שיוצר בטכנולוגיה הליפוזומלית הראו תוצאות מרתקות: בעוד שנטילת ויטמין C בדרך ה"קלאסית" במינונים גבוהים, גרמה לירידה ברמתו בדם, הנטילה בטכנולוגיה החדשה שיפרה את ספיגתו וריכוזו בדם. באחד המחקרים, אצל שני נבדקים שנטלו ויטמין C ליפוזומלי במינון של 36 גרם, עלה הריכוז בדם של הויטמין ליותר מ-500 pmol/L – רמה אשר לרוב ניתנת להשגה רק באמצעות מתן ויטמין C תוך ורידי.

 

ליפוזום

ליפוזום

האם כל מה שליפוזומלי הוא טוב לבריאות?

על אף שהטכנולוגיה הליפוזומלית בעלת יתרונות רבים, חשוב להבין שלא כל תוסף ליפוזומלי מועיל לבריאות כמו יתר המוצרים;למרבה המזל, קיימים מספר מדדים ידועים שיסייעו לכם להבין אם המוצר הליפוזומלי מולכם איכותי:

• יציבות ההרכב: שילוב מולקולה טבעית של פוספוליפיד-כולין (phosphatidylcholine) מבטיח יצירת ליפוזום יציב, ומייתר שימוש ברכיבים מלאכותיים כמו PEG (פוליאתילן גליקול).

• הגודל כן קובע: כפי שציינו, גודלו הזעיר של הליפוזום מסייע לו להיספג, בנוסף, גודל הליפוזום הוא גורם קריטי בקביעת זמן מחצית חיים (משך השרידות) שלו. ליפוזומים שקוטרם קטן מ- 100 ננומטר, נשארים פעילים לזמן רב יותר ולכן הפוטנציאל שלהם כמשפרי ספיגה טובה יותר. בנוסף, למערכת החיסון קשה יותר לזהות ולפרק ליפוזומים הקטנים מ-100 ננומטר – זה אופן נוסף בו הגודל מסייע להארכת משך פעילותם.

• שימוש בחומרי גלם פעילים איכותיים.

• מוצרים שנתמכים במחקרי יציבות ובמחקרי זמינות ביולוגית.

• מוצר "נקי" מהנדסה גנטית – קיימים בשוק תוספים משולבים עם פוספוליפידים ובפוספטידיל-כולין שעירבו הנדסה גנטית, לכן הקפידו לבחור בתוספים בטכנולוגיה ליפוזומלית באיכות גבוהה, ממקורות שאינם מהונדסים גנטית.

 

היזהרו מפולימרים שעלולים להזיק לבריאות

בעוד שקיימים מוצרים ליפוזומליים "נקיים" וטהורים שמאפשרים ספיגה מהירה ובריאה של תוספים בגוף, קיים אחרים שמכילים את הכימיקל פוליאתילן גליקול (PEG) שתורם ליציבותם. אין ספק שתוספת ה-PEG מסייעת ליציבות, אך היא עלולה לפגוע בבריאות. פוליאתילן גליקול הינו שרף סינתטי, המיוצר מפולימריזציה של אתילן גליקול, ומשמש בתעשייה כרכיב בדבקים, בדיו, בצבעים ובציפויים, בחומרי סיכה, בחומרים מונעי חשמל סטטי, וכן בתרכובת המשמשת בחומרים מרככים (plasticizers). אנו עשויים להיחשף אליו באופן ממושך בעקבות שימוש במוצרים טואלטיקה וכן באמצעות.

נתיב הפינוי הנפוץ ביותר של PEG הוא דרכי השתן, ולכן מקרי הרעלה נוטים להשפיע על הכליות. הדעה הרווחת היא שפולימרים של PEG, בכל גודל מולקולרי, מפונים בשתן בצורתם המקורית, עם זאת, קצב הפינוי שלהם תלוי במידה רבה במשקלם המולקולרי – ככל שפולימר ה- PEG גדול יותר, כך הוא ישהה בגוף זמן רב יותר עד לפינויו. במקרה של מולקולת PEG בעלת משקל מולקולרי גדול – היא עלולה להצטבר עד לפינוי בכבד ולגרום לרעילות ברקמה. בנוסף, דיווחים שפורסמו לאחרונה מעלים חשש בנוגע לתגובה של המערכת החיסונית (immunogenicity) או יצירה של נוגדנים         (antigenicity) בעקבות השימוש ב- PEG אצל חלק מהנבדקים. נוגדנים אלה שמערכת החיסון מייצרת, גורמים לפירוק ולפינוי מהיר מהדם של אותן מולקולות שנושאות את הרכיב PEG, ובכך פוחתת יעילות השימוש בתרופה או בתוסף עצמם. טרם נערכו מספיק מחקרים בתחום זה.

ראוי לציין גם כי לא כל מוצר שמכיל פוספוליפידים הוא מוצר ליפוזומלי ושבסוגים אלה של תוספים לעיתים משתמשים בחומרים שמתפרקים במערכת העיכול עוד לפני שהחומר הפעיל נספג.

 

החידוש הכי חם בעולם התוספים דורש קירור

תוספים ליפוזומלים פופולרים מיוצרים באופן ייחודי שדורש קירור של המוצר על מנת לשמור על האיכות והיתרונות שלהם; חשוב להקפיד על אכסון נכון גם בבית כדי לשמר על העמידות וכל הערכים והבריאות שבתוסף.הטכנולוגיה החדשנית והמועילה היא תזכורת מעולה לבחון היטב שאנחנו בוחרים את תוספי התזונה הטובים ביותר לבריאותנו. תשומת לב נוספת לבחירות שלנו יכולה לשפר את איכות חיינו ולסייע לנו להגיע לתוצאות טובות יותר, בפרק זמן קצר יותר.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו