Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

מידע חדש בנושא ויטמין E - מינונים ומניעת מחלות

מאת: - כתב עת בנושא תזונה ובריאות טבעית
מדענים מעריכים שלפחות ל-6 מיליארד אנשים על-פני כדור הארץ אין כמות מספקת של ויטמין E בתפריט שלהם. מדוע תפריט דל שומן גורם להידלדלות הוויטמין בגוף ומהו המינון המינימלי המומלץ - הכל במאמר שלפניכם

חוסר פוריות ואלצהיימר, צילום: 123RF

Laisha_In

1. ויטמין E מוכר מזה שנים רבות כנוגד חמצון וכעוזר לפעולת ויטמין K, שלו תפקיד חשוב בבריאות הלב. חשיבות ויטמין זה ידועה, אך מדענים מעריכים שלפחות ל- 6 מיליארד אנשים על-פני כדור הארץ אין כמות מספקת שלו בתפריט או מנטילת תוסף שלו. בארה"ב, לכ-90% מן התושבים שם יש מחסור בוויטמין זה. ובארץ? סביר להניח שמחסור בו יש לכל מי שלא נוטל תוספים שלו בקביעות. הקצובה היומית המומלצת שנקבעה בימים עברו לגבי ויטמין זה הייתה 15 מ"ג ליום – נמצא שמחצית מתושבי ארה"ב אף צורכים רק חצי או פחות מכמות חסרה זו. מחסור בו פוגע ביכולת החיסונית של הגוף וביכולת הקוגניטיבית ועלול להביא להידרדרות מערכת לב-כלי דם. חשיבות מיוחדת לצריכה מספקת שלו יש לצעירים, לקשישים ובעיקר לנשים הרות. הוא כמובן חשוב לכולם. מחסור בו מעלה גם את השכיחות לחוסר פוריות ולמחלת אלצהיימר.

2. מסתבר שצריכה מינימאלית דרושה של ויטמין זה היא לא 15 מ"ג אלא 50 מ"ג ליום. אך, בתפריט המערבי של מזונות מעובדים אין כמעט סיכוי להגיע לכמות זו, המהווה גבול תחתון אך עדיין אין זו הכמות מומלצת. לשם תפקוד נורמאלי, הגוף זקוק ליותר מכך.

3. ויטמין זה הינו מסיס שומן ולאנשים שניזונים בתפריט דל שומן, במקרים רבים אין במזונם די שומן שיוכל להסיע בגוף את הוויטמין. כאשר אדם נוטל את הוויטמין ללא שומנים בתפריט, לעיתים קרובות  רק 10% מוויטמין E שהאדם מקבל בתפריט או כתוסף נספגים.

4. מחסור בוויטמין זה מתבטא בדרכים האלו: חולשת שרירים, אובדן מסת שרירים וקשיי הליכה,  הפרעות קצב בלב, הפרעות ראיה, דרמטיטיס ובעיות בכבד ובכליות.

5. ברחבי תבל, סימני המחסור היותר ניכרים לגביו הם אצל נשים הרות ואצל  תינוקות, ילדים ובני נוער. אצל תינוקות, הפגיעה העיקרית היא במערכת החיסונית ובראיה. מחסור בו בזמן הריון מעלה סיכון להפלות, ובכלל, מחסור בו מעלה סיכון גם לסרטן ולמחלות לב. חשוב לקחת רק ויטמין EE טבעי, לא סינטטי – זה האחרון מזיק במקום להועיל. לסובלים מסינדרום מטבולי ומהשמנה יש צורך ליטול כמות רבה יותר של ויטמין זה לעומת זו של האחרים – הוא עוזר גם למניעת השמנה. אנשים רבים הסובלים מסינדרום מטבולי ומהשמנה טועים ומצמצמים צריכת שומנים, כולל אותם שומנים שבאופן טבעי הם ספקים של ויטמין E.

6. ויטמין זה מורכב מ- 4 טוקופרולים ו- 4 טוקוטריאנולים. כולם חשובים, אך לגאמא טוקופרול יש תכונה ייחודית – הוא שומר לבל יהיה נזק לכלי הדם כאשר אדם צורך כמות רבה של סוכרים, אפילו מאכילה של פירות אורגניים. ישנם 4 מזונות שמכילים גאמא טוקופרול בכמות רבה במיוחד ואלו הם: פיסטוק חלבי, שומשום מלא, פקאן אורגני ואגוז מלך. צריכתם של אלו, בכמות ממשית, בארוחה הראשונה של היום, עשויה לספק הגנה נגד נזקי עודף סוכר לכל שעות היממה.

ד"ר מרדכי הוכברג Ph.D מתוך המגזין "תזונה פלוס", גיליון 103

מקורות

Vitamin E Deficiency Is Rampant — Why You Don’t Want to Be August 08, 2016
University of Maryland Medical Center, Vitamin E
Prevent Disease July 26, 2016
British Journal of Nutrition 2012 Aug;108(4):692-8
National Institutes of Health, Vitamin E Fact Sheet
Nutraingredients-USA.com July 19, 2016
International Journal for Vitamin and Nutrition Research
Meds cape Vitamin E September 6, 2013
Johns Hopkins December 3, 201

צרו קשר עם תזונה פלוס



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו