supherb_Fly
supherb_Fly

מזונות רעילים לכלבים וחתולים

מאת: ד"ר שחר ברוך מהמרכז לרפואת חיות מחמד
זמן קריאה: 3 דקות
מזונות וחומרים רבים שחיות המחמד שלנו נחשפות אליהם, מהווים רעל של ממש עבורן. ד"ר שחר ברוך פורש בפנינו בכתבה זו את הנפוצים שבהם. יש לכם כלב או חתול – זוהי כתבה שכדאי לכם לקרוא.
supherb_IN

מזונות רעילים לכלבים וחתולים

ג'ינג'י החתול הגיע אלינו רועד ומרייר באישון לילה: הבעלים של ג'ינג'י ראו עליו פרעושים והחליטו לרסס אותו בחומר הדברה ביתי. חומר ההדברה ממשפחת הזרחנים האורגניים גורם להקאות – ואכן, לאחר שהות קצרה באשפוז ג'ינג'י הקיא. אבל- הוא הקיא כבד עם בצל. התחלנו לחשוב שהוריו של ג'ינג'י פשוט מנסים להתנקש בחייו.

אחרי שיחה שערכנו עם הבעלים של ג'ינג'י, ועם מספר לא קטן של בעלי כלבים / חתולים, הבנו שרק מעטים מבעלי כלבים / חתולים מודעים לעובדה ששוקולד, בצל, ענבים, אקמול, וחומרים רבים נוספים מסוכנים לחיות המחמד שלהם.

על אותם חומרים, תמימים לכאורה, שיש להימנע מלתת לכלבים / חתולים לאכול (ויש לדאוג גם שלא ייקחו בעצמם) בכתבה שלפניכם:

שוקולד – ובעיקר שוקולד מריר ושוקולד לאפיה מכילים אחוז גבוה של מוצקי קקאו, ואת החומר תיאוברומין. הרעלות שוקולד נפוצות בעיקר סביב החגים כשהבית מתמלא בחפיסות שוקולד וממתקים אותן הכלב טורף ישירות מהשולחן. הבעלים חוזרים הביתה ומגלים שהכלב סעד את נפשו ב – 3 חפיסות שוקולד בלגי משובח (מעל 60% מוצקי קקאו). לאחר איסוף חלקי העטיפות שנותרו בבית, מגלים שהכלב מתנשף ללא הרף ולאחר כשעתיים הוא מתחיל להקיא ולשלשל. סימנים נוספים – רעד ושינויים בקצב הלב. במקרים חמורים – עוויתות, תרדמת ואף מוות. הווטרינר יסלק את השוקולד מהקיבה וייתן חומרים למניעת המשך הספיגה, כמו כן יינתן טיפול תומך עד להתאוששות. חשוב להזכיר שגם קפה ותה מכילים חומרים מאותה משפחה ולכן חשוב להימנע גם מהם.

בצל ושום – מעשה במוסא, חתול של שף וקונדיטורית מוכרים, שנהגו לכבד את זוג החתולים שלהם במיטב המאכלים והמאפים. מוסא חיבב במיוחד צלי בקר ברוטב עשיר בבצל.. ובביקור אצלנו גילינו אנמיה חריפה שסיכנה את חייו. לשמחתנו, מוסא הצליח להתאושש לאחר הטיפול וחזר הביתה לדיאטה חתולית מאוזנת.

בצל ושום מכילים חומר בשם תיו-סולפאט שגורם נזק חמצוני לכדוריות הדם האדומות, מביא להתפתחות אנמיה המוליטית חריפה, וכן עלול לגרום לצהבת, להקאות ולשלשולים. ההרעלות חמורות הרבה יותר בחתולים מאשר בכלבים. למען הסר ספק, בצל רעיל בכל צורותיו – חי, מטוגן, מבושל ואפילו באבקה. זה המקום לציין שאבקת חלב המיועדת לבני אדם, מכילה במקרים רבים גם אבקת בצל, ולכן אינה מומלצת לטיפול בגורי חתולים.

ענבים וצימוקים – מספר לא קטן של כלבים מתו בעשור האחרון עקב אכילת ענבים שגרמו לכשל כליות במנגנון לא ידוע. אנו קוראים למנגנון 'אידיוסינקראטי'–  משמע, ישנם כלבים שיפגעו מענבים וישנם כלבים שלא, ולא ניתן לצפות את התגובה. לא מומלץ לבדוק האם חיית המחמד שלכם רגישה לענבים, כיוון שהכשל הכלייתי שעלול להתפתח הוא סופני.

מוצרי חלב – זה הזמן לנפץ את מיתוס החתול והשמנת / חלב. מרבית מוצרי החלב גורמים שלשולים, ולעתים גם הקאות בכלבים / חתולים, ולכן אין לתת לכלבים / חתולים לשתות חלב או לצרוך מוצרי חלב. הלקטוז בחלב הוא הגורם לעירעור מערכת העיכול, ולכן מומלץ להימנע מאכילת מוצרי חלב. יוצאים מן הכלל – גבינת קוטג' שהיא דלה באופן יחסי בלקטוז, ויוגורט דל שומן שלא גורם בדרך כלל להקאות ושלשולים.

ביצים, עוף ומוצרי בשר לא מבושלים – מוצרים אלה עשויים להיות נגועים בסלמונלה. זיהום מעיים בסלמונלה גורם להקאות, לשלשולים חמורים ולמחלת חום, ובמקרים רבים יש צורך לאשפז את החתול / הכלב לצורך טיפול בזיהום.

כבד – צריכה בכמויות גדולות עלולה לגרום לעודף ויטמין A אשר פוגע בשרירים ובעצמות, וגורם לעוקם של עמוד השדרה. אין בעיה עם כמויות מועטות- כל עוד הן ללא בצל.

אגוזי מקדמיה – מכילים גורם רעיל, שעדיין אינו ידוע, העלול לפגוע במערכת העיכול, במערכת העצבים ובשרירים.

ישנן גם הרעלות נפוצות שאינן ממוצרי מזון:

אקמול – מתן חצי כדור אקמול לחתול עם חום איננה דרך מצוינת להוריד את החום, אלא אמצעי להרוג את החתול – בסבירות גבוהה! פרצטמול – החומר הפעיל באקמול – עובר בכבד של חתולים (גם אצל כלבים, אך פחות), תהליך שהופך אותו לחומר רעיל במיוחד. חתולים פשוט מתים על אקמול… אל תתנו לחיות המחמד שלכם תרופות ממדף התרופות הביתי, לפני שהתייעצתם עם וטרינר!

אלכוהול – כלבים / חתולים מאוד רגישים לאלכוהול. יש להימנע לחלוטין ממתן כל משקה אלכוהולי לחיות המחמד! באחד המקרים שנתקלנו בהם, כמה חבר'ה חמדו לצון והשקו את הכלבה ג'ינה קצת וודקה. ג'ינה הפכה לקצת מסטולית וזה היה נורא "מצחיק"- אז נתנו לה עוד קצת וודקה. בסופו של דבר, היא הגיעה בתרדמת לבית החולים הוטרינרי. בשלב זה היה כבר מאוחר מדי, ונאלצנו לקבוע את מותה לאחר זמן קצר.

מריחואנה – החלטנו לצרף לרשימה את הסם מריחואנה, מכיוון שהרעלת מריחואנה נפוצה מאוד בשנים האחרונות. כלבים / חתולים מורעלים עקב בליעת הסם ו/או כתוצאה מעישון פאסיבי. הסימנים – התנשפויות, אובדן אוריינטציה, הקאות, אישונים מורחבים, רעד ושינויים בקצב הלב. מעבר לכך שהסם אינו חוקי לשימוש בארץ, פגיעתו בבעלי החיים חמורה, ויש לתת את הדעת על כך.

לפורום תזונה בריאה

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מאיה

    תודה רבה על המידע החשוב
    נאחל בריאות לכל בעלי החיים
    לגבי בצל ושום שתי שאלות בבקשה:
    1 אבקת חלב מכילה אבקת בצל? האם זה מצוין ברכיבים?
    2 איך זה שלבני אדם זה בריא ולחיות לא בעצם מה המנגנון השונה בגוף? {השאלה היא לא מפני שלא ברור לי שהגיוני לגמרי שגוף של כל חיה שונה, אלא מפני ששמעתי שיש כאלו הגורסים שגם לבני אדם זה לא כזה בריא בצל ושום}