Nadar_Fly
Nadar_Fly

דבש מאנוקה -מזון על

מאת: טלי כהן – נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
דבש הוא מזון המכיל שפע חומרים טובים לנו, אך דבש המאנוקה, המגיע מניו זילנד עוד יותר. אנו יודעים שהדבש מחזק את מערכת החיסון, אך מה עוד מה ניתן לעשות עם דבש מאנוקה, ואילו בעיות ניתן לרפא באמצעותו?
bari14_In

דבש הוא אחד החומרים המופלאים והעצמתים ביותר, שהטבע יצר. חומר הגלם ליצור הדבש הוא צוף הפרחים – הנֶקְטָר. הרכבו הכימי של הדבש תלוי במספר גורמים: סוג הצמח, תנאי מזג האוויר, סוג הקרקע והמיקום הגיאוגרפי. מסוגים שונים של נקטר ייווצרו סוגים שונים של דבש.

הצוף מכיל: מים בריכוז שבין 60% ל-90% (בדרך כלל הדבורה לא תאסוף צוף שריכוז המים בו גבוה מ-85%), פחמימות בצורת סוכרים בריכוזים שונים, חומצות אורגניות שונות, וכן כמויות זעירות של ויטמינים, מינרלים, חומרי צבע (פִּיגמֶנְטִים) וחומרים אֲרוֹמָטִיים הנותנים לדבש את צבעו וריחו ומרכיבים כימיים נוספים שונים בהתאם לסוג הפרחים.

מלבד סוגי הדבש הידועים, קיים דבש נוסף שאינו מוכר בישראל ונקרא "דבש מאנוקה".  דבש המאנוקה מוגדר כ "מזון על" בזכות סגולות הרפוי המיוחסות לו. המאנוקה (Manuka) הוא עץ הגדל בר בניו זילנד, באזורים המאופיינים בתנאים קשים של קרקע טרשית, לחות גבוהה ורוחות חזקות. יכולת ההישרדות הגבוהה שלו נובעת במידה רבה מהשמן האתרי המצוי בעליו, אשר מגן עליו מפני תקיפה של פטריות, חיידקים ומזיקים.

דבש המאנוקה הוא יחסית חדש וכיום נחשב בין 6 החומרים האנטיביוטיים והאנטי-נגיפיים הקיימים בטבע. גם האנטיביוטיקה המודרנית התחילה את דרכה, כחומר ריפוי טבעי ויעיל בהשמדת חיידקים, עד שתעשיית התרופות הניחה את ידיה על יצירה זו של הטבע והפכה אותה לסיוט, אשר גורמת למין האנושי צרות באותה המידה, כשם התועלת שהיא הייתה אמורה להביא. השימוש המופרז באנטיביוטיקה הוביל ליצירה של "חיידקי-על" שעמידים בפני כל התרופות מלבד החזקות ביותר, אשר תופעות הלוואי שלהן לעתים קרובות מסוכנות.
למרבה המזל, קיימים בטבע חומרים יעילים ביותר עם תכונות אנטי-חיידקיות ואנטי-נגיפיות, אשר מסוגלים להגן על גוף האדם, בטוחים לשימוש ובעלי יכולות ריפוי.

מלבד יתרונותיו הבריאותיים של הדבש הרגיל, לדבש המאנוקה יש רכיב הייחודי רק לו, והמכונה Unique Manuka Factor, או בקיצור UMF. בעוד בדבש רגיל, הרכיב האנטי-בקטריאלי נהרס בחום, ה- UMF עמיד בחום, ובעל פעילות אנטי-בקטריאלית עוצמתית ביותר. הוא מונע התרבות של חיידקים, אפילו עמידים ביותר, ואף קוטל אותם.

דבש המאנוקה נחקר מדעית כבר למעלה מ-25 שנה ב"יחידה לחקר הדבש" באוניברסיטת WAIKATO שבניו זילנד. החוקר הראשי אף זכה לתואר של כבוד MBE, כאות הוקרה על חשיבותו של המחקר ועצם התגלית של הרכיב האנטי-בקטריאלי הייחודי שכונה UMF.

מדוע חשובה נוכחות הסמל המסחרי UMF® על התווית?

ה- UMF עמיד בחום, ובעל פעילות המוגדרת כ – (NPA) Non-Peroxide Activity (אנטי-בקטריאלית) עוצמתית ביותר. הוא מונע התרבות של חיידקים, אפילו עמידים ביותר, כגון ההליקובקטר פילורי ואף קוטל אותם.

ה- NPA אינו נראה לעין או נתון לטעימה, לכן צרכנים נסמכים לחלוטין על הרשום על גבי התווית.  The UMF Honey Associationהוא ארגון שהציב תוכנית בינלאומית אשר מפקחת על נוכחות ה UMF בסוגים מסוימים של דבש מאנוקה. מגדלים ויצרנים ניו-זילנדיים אשר עומדים בתנאים המחמירים, מקבלים מספר רישיון וזכות להשתמש בסמל האיכות המסחרי (Trademark)  UMF®.

כאשר רוכשים צנצנת של מאנוקה עם הסמל המסחרי, ניתן להיות סמוכים ובטוחים שהדבש שבפנים, הוא אכן דבש מאנוקה אמיתי ואיכותי. קיימת תוכנית נוספת אשר מדרגת את עוצמת ה NPA. על פי סטנדרט אשר משווה את הפעילות האנטי-בקטריאלית של דבש המאנוקה, ל Phenol (רכיב אנטי בקטריאלי).  לדוגמא, דבש מאנוקה בחוזק UMF12 בעל פעילות מסוג  Non-peroxide שווה ערך ל 12% תמיסת פנול. דבש מאנוקה בעל פעילות רפואית, הוא כזה המדורג מ UMF10 ומעלה.

פעילות הארגון אינה עוצרת שם! בכדי לזכות בחתימת UMF® על המוצר, הארגון בודק:
1. שמקורו של הדבש אכן בניו -זילנד.
2. שהדבש מיוצר בסטנדרטים מחמירים, כדאגה לבריאותו של הצרכן.
3. נוכחות של רכיבים נוספים אשר פועלים באופן סינרגיסטי (מעצים) עם ה unique factor.
הארגון משתמש במעבדות מחקר, המוכרות באופן בינלאומי.

מדוע לא על כל דבש מאנוקה מוטבע הסמל המסחרי UMF®?

קיימים מגוון של סוגי דבש מאנוקה ואחרים על המדף, אשר המפיצים טוענים, כי הם בעלי פעילות NP , באמצעות שימוש בתארים "פעיל"  " bioactive" "AAA" ועוד.
כל זאת אינו מבטיח יכולות רפואיות ולכן גם המספור של 10+ או 15+ חסר משמעות לצרכן.
רק דבש מאנוקה שעבר בדיקה ספציפית ונמצא בעל רכיב ה UMF מקבל את הזכות להטביע את הסמל המסחרי על גבי תווית המוצר.
מטרת הארגון לדאוג לכך שצרכן, אשר רכש דבש מאנוקה ועליו החותמת UMF®, יכול להיות בטוח שהמוצר אותו רכש אכן באיכות גבוהה, נאמן לתווית אשר על גביו ומציע את היתרונות הבריאותיים הנקשרים לרמת ה NPA בדבש המאנוקה.

יתרונות דבש המאנוקה:

• מפחית את עמידותו, ומנטרל את פעילותו של החיידק הליקובקטר פילורי,
בעוד אנזימים של דבש רגיל אינם עושים זאת.

• UMF יעיל פי 2 בטיפול נגד Staphylococcus aureus וכן נגד
Strephtococcus pyogenes הגורם לדלקות וכאבי גרון.

• UMF חודר לשכבות העמוקות של כל תאי הגוף, בעוד אנזימים המצויים         בדבש רגיל אינם עושים זאת.

• UMF שומר על יציבותו במגע עם נוזלי הגוף, בעוד האנזימים המצויים בדבש רגיל מתפרקים.

• UMF יכול לעבוד מצוין גם תחת תחבושות (לטיפול בכוויות וניתוחים), בעוד
אנזימים של דבש רגיל זקוקים לחמצן ולכן אינם שורדים.

אינדיקציות לשימוש בדבש:

• חיזוק מערכת החיסון, מניעה וטיפול במחלות חורף, מניעה וטיפול בדלקות גרון חוזרות (סטרפטוקוק), אפטות וכיבים בחלל הפה, הרפס, דלקות חניכיים, שפעת.

• כיבי קיבה, אולקוס, גזים ונפיחות, נוכחות של Helicobacter pylori

• בשימוש חיצוני – פצעים, כוויות, אקנה, אקזמה ובעיות עור נוספות.

• כיבים על העור ונגעים (לדוגמא, כתוצאה מסכרת), שאינם מגיבים לטיפול
קונבנציונאלי.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו