PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

8 סיבות למה לא לברוח מתפוח אדמה כמו מאש

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית. ומנחה סדנאות למתמודדים עם חוסר איזון בבלוטת התריס
תמיד הזהירו אתכם מתפוחי אדמה? אז זהו, שלא צריך לפחד! תפוחי אדמה צלויים הם אחת הדרכים הטובות יותר לאכול תפוחי אדמה - ויש סיבות טובות למה כן לאכול אותם הערב!

ליהנות מהם בלי רגשות אשם (123RF)

supherb_IN

אפוי בתנור, מטוגן בצורת מקלות פריכים (צ'יפס), מבושל במים עד שהופך לפירה נימוח, במתכונת של לביבה, במרק, בסלט, בפשטידה, מוקרם והכי כיף – מתבשל באש המדורה בקומזיץ השכונתי. תהא ההעדפה שלכם אשר תהא, אין ספק שתפוח האדמה, הוא אחד מהמזונות המנחמים הכי אהובים והכי פופולאריים בארץ, כמו בעולם כולו ואחת מהפחמימות בעלות מוניטין יחסית מעורר מחלוקת.

על אף שזהו הגידול השני בחשיבותו לאחר הדגנים, מפתיע לגלות שלמטבח האירופאי נכנס תפוח האדמה רק בתחילת המאה ה-19, שכן לפני כן היו מי שסברו שאינו ראוי למאכל אדם.

כשטיילתי בהרי האנדים בדרום אמריקה, מקור המוצא של צמח זה (האינקה היו הראשונים לתרבת את הגידול הזה), נדהמתי מהזנים הצבעוניים השונים. בעולם ידועים למעלה מ-4,000 זנים שונים של תפוח האדמה – צהוב, חום, סגול, שחור, ורוד… אבל באופן מפתיע ומשעשע, כאשר ביקשתי להזמין מנת פירה במסעדה כזו או אחרת ברחבי פרו, התברר שהיא מבוססת על תערובת של אבקת תפוחי אדמה תעשייתית מהולה במים, לך תבין…

8 סיבות טובות למה כדאי לנשנש תפוח אדמה

באיורוודה נחשב תפוח האדמה למתוק באיכותו, יבש, מקרר וקל. באופן כללי, מערער את האיזון הדושי ומתאים בעיקר לטיפוסי פיטה (אש ומים) וקאפה (מים ואדמה), שכן מגביר איכויות של ואטה (אויר וחלל). לכן טיפוסי ואטה עשויים לסבול מגזים וקשיי עיכול עקב אכילתו.

יחד עם זאת, שימו לב

תפוח אדמה

העדיפו אותם טריים ואורגניים (123FR)

תפוח האדמה ששייך למשפחת הסולניים (nightshade family) המושמצת, הכוללת למעלה מ-2,500 זנים של צמחים. כן, הוא קרוב משפחה של החציל, העגבנייה, הפלפל המתוק והחריף והטבק ואין לו שום קשר משפחתי לבטטה, אבל תופתעו לגלות שהוא שומר על קשרי משפחה גם עם הג'וג'י ברי! אותו סופר פוד אהוב שאומץ בחום על ידי שוחרי הבריאות מביננו.

משפחת הסולניים מכילה ריכוז של אלקלואידים רעילים בחלקי הצמח השונים, ובמיוחד בעלים. לכן ישנם תזונאים, דיאטנים ומטפלים שימליצו להמעיט או להימנע מצריכת מזונות אלו, במיוחד בקרב חולים הסובלים מארטריטיס (כיוון שעשויים לעודד מצבי דלקת במפרקים) ואי סדרים במערכת העצבים (כיוון שעשויים לפגוע בתפקוד נוירוטרנסמיטרים מסוימים).

גם ההרכב העמילני שבו ורמת האינדקס הגליקמי הגבוהה שלו, הופכים את תפוח האדמה לפרטנר בעייתי בצלחת של אנשים הסובלים מרמות סוכר גבוהות ובכללם סוכרתיים. לשם השוואה, למנה של תפוח אדמה (כוס לצורך העניין) ישנו אפקט הדומה לזו של פחית קוקה קולה – בכל האמור להשפעה על רמות הסוכר. שכן תפוח האדמה משתייך לאותו זן של פחמימות שהגוף מעכל במהירות, הגורם לרמות הסוכר והאינסולין בדם לזנק ואז לצנוח תוך זמן קצר. מה שמתבטא בדיעבד בתחושת רעב מתמדת ואכילה עודפת, כתוצאה מכך וכן… זה בהחלט יכול להסביר את הנטייה לעלייה במשקל.

אבל יש עדיין מספיק סיבות טובות לכלול את תפוח האדמה בתפריט שלכם מפעם לפעם.

טיפים לתפוח אדמה, ללא תופעות הלוואי וללא רגשות אשם

חג שמח ושתמיד תבער בכם האש והתשוקה לחיים בריאים.

צרו קשר עם חגית אריאלי שיינפלד



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו