MIC_FLYL
FOCUS_DETOXFLYR

כשהקנדידה מרימה ראש

מאת: מיכל לזרוביץ', ד"ר לנטורופתיה ורפואה טבעית
הקנדידה היא פטריית שמר שגוררת תופעות לוואי רבות המעיבות על איכות החיים. פתרונות נטורופתיים רבים עשויים לתת מענה לבעיה.

קנדידת האלביקנס ממשפחת השמרים היא פטריה אשר שוכנת באופן הרמוני במינון קטן בגופנו כל עוד איננה משתוללת ולא יוצאת מכלל שליטה. הבקרה בגופנו האחראית לכך שהקנדידה לא תצא משליטה  מתבצעת ע"י חיידקים ידידותיים ומע' חיסון תקינה ומתפקדת.

במידה והקנדידה משתלטת על החיידקים הידידותיים והורגת אותם, או אם מע' החיסון של אדם נחלשת, במצב זה הקנדידה משגשגת ויופיעו סימפטומים שונים.

הסימפטומים הם מגוונים ושונים:

פטרת מקומית (פטרת בפה, פטרת בעור, פטרת בנרתיק), עייפות ותשישות, חוסר ריכוז, החלשות הזיכרון, חוסר תחושה ועקצוץ בגפיים, כאבי בטן, כאבי מפרקים ונפיחות, כאבי שרירים, עצירות, שלשול, נפיחות, גאזים, תחושת חוסר נוחות בנרתיק (וגינה) הכוללת עקצוץ, צריבה והפרשה.

האדם חש חולה ומותש אך הרופא טוען כי הכל תקין. אז זה לא בדיוק שהכול תקין, מה שנכון כי קשה לאבחן קנדידה. מכיוון שהסימפטומים הם רבים ואינם קשורים אחד לשני. הסימפטומים השונים והמעורבות של מערכות גוף שונות נעוצה בעובדה כי הקנדידה מפרישה כמות גדולה של רעלים.
קשר הקנדידה

אחת התיאוריות ברפואה נטורופתית (טבעית) כי שגשוג של הקנדידה במע' העיכול ובמעי, גורמת לפתחים בתוך המעי ולחדירות שלו. במצב זה, חלקיקים שונים שלא רצויים נספגים למחזור הדם ושם יוצרים שמות. בצורה זו מערערים תפקוד מע' חיסונית והתוצאות לא מאחרות להגיע:
אלרגיות, עייפות, כאבי ראש, מצבי רוח, החלשות הזיכרון וחוסר ריכוז, תשוקה למתוקים ועוד.
יש לציין כי תיאוריה זו שנויה במחלוקת ברפואה הקונבנציונלית.

טיפול טבעי בקנדידה – פתרונות נטורופתיים:

מטפלים ברפואה טבעית ימליצו על תוכנית המשלבת תזונה, צמחי מרפא ותוספי תזונה. מטרת הטיפול  הוא למנוע החמרה של הסימפטומים ותגובת ה"הכחדה"  או בשמה המקצועי
"תגובת הרקהיימר". כאשר הקנדידה הולכת ונכחדת, משתחררים חלקיקי חלבונים ורעלים אשר בתורם מגרים תגובה של נוגדנים ממערכת החיסונית.
נבחין בשיפור בסימפטומים לאחר שבועיים עד חודש.

הנטורופתיה והרפואה הטבעית מטפלת בבעיה מן השורש, ולא מסתפקת במתן תשובה רק לסימפטומים. יש להדגיש כי טיפול נכון הוא זה שמלווה נטורופת/ית. חשוב מאד לאבחן נכון ולהתאים את הטיפול באופן אישי. אביא כאן מספר דוגמאות כלליות לטיפול והנמקות.

1. אחד הטיפולים השכיחים הוא מתן תוסף תזונה של חיידקים ידידותיים (אצידופולוס=פרוביוטיקה).
החיידקים הידידותיים מסוג אצידופולוס מנטרלים את שגשוג הקנדידה על ידי גרימת חומציות במעי, דיכוי צמיחת הקנדידה ויצירת מי חמצן, כל אלו עוזרים באופן ישיר בהריגת הקנדידה.
קיימים מחקרים המראים כי שילוב של פרוביוטיקה בזמן נטילת אנטיביוטיקה מונעת שגשוג והופעת קנדידה.
חיידקים ידידותיים ניתן למצוא גם ביוגורט ביו, קוטג' וכרוב חמוץ. בנוסף, ניתן לקרוא עליהם כאן.

2. שימוש בצמחי מרפא ע"י נטורופת/ית המתמחה בצמחי מרפא יוכל להרכיב פורמולת צמחי מרפא ייעודית למטופל הכוללת פעולה אנטי פטרייתית ופגיעה ישירה בקנדידה. לצורך כך נעשה שימוש בצמחים אנטי פטרייתיים, צמחים מחטאים וכן צמחים המגבירים את תפקודה של מערכת העיכול. בנוסף לכך, על סמך האבחון האישי תכלול הפורמולה גם טיפול ספציפי בסימפטומים הנלווים לזיהום הפטרייתי, כגון צמחים לטיפול בתופעת כאבי הבטן והגזים שכה נפוצה.
שתייה של מרתח מהצמח גדילן מצוי עשויה להועיל. במקרים של טיפולים אנטי פטרייתיים מצטברים חומרים מזיקים בכבד. החומר הנקרא סילימרין, המצוי בצמח הגדילן המצוי, מגן על הכבד ומסייע בהחלמתו.

3. תזונה:
תזונה היא מרכיב הכרחי בניקוי הקנדידה מהגוף. משך הזמן לסילוק הקנדידה  תלוי במשך זמן הופעת הסימפטומים, חומרת הסימפטומים ומצב בריאות כללי.
השיפור במצב הבריאותי יורגש לאחר דבקות בתזונה המתאימה שבועיים עד חודש.
לאחר שהסימפטומים חולפים, חוזרים בהדרגה לתזונה הרגילה .
ממה כדאי להימנע? להגביל צריכת פחמימות – סוכר מזינה את הקנדידה, לכן מאד חשוב להגביל כמויות פחמימות. כך למשל באופן כללי, מומלץ כי בשבועיים-שלושה הראשונים לטיפול להגביל צריכת פחמימות עד 60 גרם ליום, המלצה זו אינה גורפת מאחר ויש להתאימה לגיל, מצב בריאותי, רמת פעילות ונוכחות רגישות למזון.
במקום מזון עתיר בפחמימות ניתן לאכול עוף, בשר הודו, ירקות לא עמילניים וכו'.
כמו כן להימנע ממזון המכיל שמרים כגון סוגי לחם שונים, גבינות, מחית עגבניות, פטריות ובירה.

4. טיפול נטורופתי / טבעי יכלול גם שימוש בדמיון מודרך, שיטת הלחיצות (אקופרשר) לשחרור חסימות אנרגטיות, הרפיה ונשימות.

ההמלצות הנ"ל מציעות דרכי טיפול טבעי כלליות. מומלץ לבצע אבחון אירדולוגי וכמובן תישאול מקיף, בהתאם לממצאים להמשיך עם ייעוץ נטורופתי, אשר איננו מסתפק רק בטיפול בסימפטומים, אלא מתמקד בשורש הבעיה. הדבר יבטיח לא רק טיפול בקנדידה הנוכחית אלא מניעת חזרה של הקנדידה בעתיד.

מיכל לזרוביץ, N.D, היא ד"ר לנטורופתיה ורפואה טבעית.

השאירו תגובה:

  1. אליה

    מקור פרוביוטיקה, נשמע לי מוזר. זה יותר מזיק ממועיל.

  2. מ'

    זה הדבר היחיד שהציל אותי משנים של סבל מקנדידה (כאבי בטן כרוניים, בעיות עיכול למיניהן, צרבות וכד'), ממליצה מאוד, פשוט חיים אחרים!

    פירות וירקות, דגנים, קטניות (ללא שום חיטה!) ואגוזים שונים. זהו.
    שום בשר ודגים (גם קודם הייתי צמחונית) ובלי ביצים או חלב (גם לא סויה ומוצריה, שהדעות לגביה חלוקות מאוד).

    אמנם נקטתי בקו ספרטני עוד יותר מהנטורופת, אך זה עבד 🙂

  3. אקווה

    ל-3 הטבעונית, ממש תזונה נכספת (בכנות). אבל את האמת: איך אפשר להתקיים רק מדיאטה כזאת? את לא אוכלת בכלל מחוץ לבית? איך אפשר לגדל ילדים בצורה כזאת? איך אפשר לטייל בארץ ובחו"ל? נראה לי (כאחת שמתנזרת ממוצרי חלב ושניסתה להתנזר מגלוטן ללא הצלחה) שחיים כאלה הם ממש בודדים,אולי בריאים מאוד אבל התנזרות כזאת בעולם הזה יכולה להביא לחולי יותר. חלילה לא שופטת, אלא רק מחפשת את הדרך וצריכה חוות דעתך,תודה.

  4. ל-4 הנחמדה

    קודם כל, בימים אלה, כשלפתע (בזכות גארי יורובסקי כמובן) התזונה הזו הפכה כל כך 'אופנתית', כבר יש רבים-רבים כמוני שאוכלים כך (והמון מסעדות נערכות בהתאם, יש מבחר גדול של מאכלי בריאות ברוב המסעדות, ואני דווקא אוהבת לצאת קצת מהבית ולזלול קלות להנאתי…). חוץ מזה, דווקא קודם, כשהייתי נתקפת בכאבי בטן בכל פעם שהוזמנתי לאנשהו, דווקא אז זה קצת בודד אותי (לפחות בתחושה) ואילו עכשיו, כשברור מלכתחילה שאני דבֵקה בסלטים ובמאכלי הירקות, המתח נרגע והמארחים הפסיקו ללחוץ 🙂
    לא שהיו לי הרבה ברירות, התזונה הטבעונית פשוט הצילה אותי, בלי שום הגזמה, מכאבי בטן קשים למדי שנמשכו שנים, ושאף אחד לא מצא להם פתרון, וגם המיגרנות שליוו אותי כ-30 שנה פחתו מאוד.
    זה שווה הכול. באמת.
    לילדים ולבן-זוגי אני לא מנדנדת לאכול כמוני, רק מזכירה מדי פעם שכדאי לטעום גם 'משהו בריא'.
    חיה לפי 'איש באמונתו יחיה'.
    מאחלת לך ולקוראי האתר בריאות מופלגת!

  5. aqua

    תודה רבה, הארת לי את הדרך, מה גם שאני סובלת ממיגרנות כבר 20 שנה! אך בכל זאת יש לי עוד שאלה לגבי הכנת אוכל לבני המשפחה ולאורחים (אני זו שאחראית לכך בבית חוץ מבמיגרנות…)- האם את כן מכינה מאכלים שבהם את לא נוגעת? ועושה קניות שלהם וכו…-זה נראה לי מקשה מאוד על העיניין.וזה למרות שאין לי עיניים גדולות ואני תמיד רזה, אבל פיתה פה ושם…ואיזה פרגית? שוב, לא מתכוונת להציק חלילה אלא ההתמודדות באמת מסקרנת אותי ואפילו מאתגרת…

  6. טבעונית מרוצה מאוד :)

    בהחלט מבשלת (ולבטח קונה!) גם אוכל שאיני מתכוונת להכניס לפי (אנחנו לא חיים במשטר טוטליטרי חלילה!), אך בן זוגי מבשל הרבה יותר טוב ממני, כך שהוא דואג לרוב האוכל המבושל (לטובת כולנו) ואני מוסיפה את הצבעים (סלטים, פירות רחוצים ורעננים, לעתים איזו עוגת פירות חביבה וכד').
    בבשר ודגים איני נוגעת (לא סבלתי להכינם גם כשנהגתי לאכול מהם…). חטיפים אני משתדלת לקנות רק את הבריאים ביותר (או את המזיקים פחות, אם נדייק) וגם מהם הילדים (שהם כבר מתבגרים ובוגרים) אוכלים בשמחה מדי פעם.
    שום אסון לא יקרה אם מדי פעם תחטפי איזו פיתה חמימה ומנחמת או איזו 'פרגית' (אם ממש בא לך), גם 90% של הקפדה על מזון בריא מחוללת נפלאות.
    אני מעדיפה את בית שמאי בנוגע לעצמי – פשוט כי ברגע שעשיתי לעצמי 'הנחות' (ועשיתי מדי פעם, 'מרמה' קצת את עצמי) חזרו מיד העוויתות וכאבי הבטן והראש – אך לגבי האחרים, רק בית הלל. תמיד. בהצלחה!

  7. דניאל

    כרגיל מיכל מאמר מועיל וממצה כתוספת לשאר המאמרים והסרטונים שלך , תודה

  8. שיר

    להוסיף פרוביוטיקה ורצוי מתוגברת (כמו המולטי ביליון דופילוס) אבל בראש ובראשונה חשוב להקפיד על תזונה כפי שהוצג במאמר.

  9. יול

    לפי 811 קנדידה היא תוצאה של עודף שומן בדם לכן תפריט דל שומן אכן יפתור את הבעיה לאלתר.
    הנה למה, קנדידה קיימת בדם באופן טבעי והתפקיד שלה הוא לסלק את הסוכר העודף בדם על ידי כך שהיא ניזונה ממנו. כשכמות השומן בדם עולה הסוכר לא נספג ונשאר במחזור הדם.. מה שגורם לקנדידה לשגשג.
    לכן הפתרון הוא לא המנעות מסוכר (גלוקוז ממנו ניזונים התאים) אלא המנעות משומן.
    21 יום על תפריט טבעוני דל שומן ותראו שזה עובד.