LiatBook_Migdal
LiatBook_Migdal

מזון העל המופלא שתמצאו אצל כל ירקן, ובזול!

מאת: עדי כספי
אז מי עוזר לייצור קולגן, מסייע בספיגת ברזל, תומך בבניית העצמות והתחדשותן, חשוב לפעילות תקינה של השרירים ונחוץ לתפקוד תקין של הלב? ברוקולי! כל הסיבות למה לאכול ממנו. ולא צריך הרבה...
כמה ברוקולי

מנה אחת ביום ואתם מסודרים (pixabay_Jenma)

'סופרפוד' הינו שם כולל, המתייחס למזונות בעלי השפעה מטיבה על הגוף, לרוב בעלי אחוז גבוה של וויטמינים, מינרלים או שניהם גם יחד.

אך המונח הוא שיווקי, ונועד לגרום לכם לקנות מוצרים חדשים ולרוב יקרים.

גוג'י ברי הוא אכן נפלא ביותר (וארחיב עליו ביום אחר), אך גם רבים אחרים ומעבר לכך, מזונות רבים אשר אנו צורכים ביום יום (או לפחות אמורים לצרוך) הינם סופר פוד, אך כיוון שאותם אתם יכולים לקנות בזול יחסית, אף אחד לא יעשה להם יחסי ציבור… ברוקולי זה לא סקסי.

ECO_CU_IN250

האמנם?! הרשו לי לספר לכם קצת על נפלאות הברוקולי, יש בו: ויטמין C, ויטמין A (וגם בטא קרוטן), ויטמין K, סידן, אשלגן, פולאט (נגזרת של חומצה פולית), לוטאין & זיאקסנטין.

וכל זה עם רק  35 קלוריות ל-100 גרם! בסך הכל חמש תפרחות קטנות!

ב-100 גרם של ברוקולי יש לנו ככה:

ויטמין C – יותר מהקצובה היומית המומלצת על ידי משרד הבריאות (שהיא 60 מ"ג למבוגר בריא).

הוא נוגד חמצון חזק (אנטיאוקסידנט) – ככזה הוא עוזר לתאים שנפגעו מזיהום אוויר, הדברת הפירות והירקות שלנו, עישון וכו'), הוא עוזר לייצר קולגן (חלבון הנחוץ להחלמת פצעים), עוזר לברזל להיספג טוב יותר בגוף וכמובן שעוזר למערכת החיסון להילחם במחלות.

סידן – הנחוץ לבניית העצמות והתחדשותן, לכיווץ השרירים (כולל הלב), תפקוד שרירי, למערכת העצבים, איתות בין תאי והפרשת הורמונים.

אשלגן – נחוץ לתפקוד תקין של הלב, הכליות ואיברים נוספים בגוף.היעדר אשלגן נקשר עם יתר לחץ דם, מחלות לב, שבץ, דלקות פרקים, סרטן, בעיות עיכול וחוסר פוריות.

כמה ברוקולי

מכיל אשלגן החשוב לשמירה על לחץ דם תקין (123RF)

פולאט – נגזרת של חומצה פולית (מוכר גם כוויטמין 9B), החשובה בעיקר למניעת מומים בעובר וכן לאנמיה.

ויטמין A ובטא קרוטן – החשובים מאד לראיה, רבייה, תקשורת בין תאית ומערכת החיסון.

ויטמין K – הנחוץ לנו לשם תהליכי קרישת הדם וליצירת (סנתוז) חלבונים השומרים על איזון הגוף.

לוטאין וזיאקסנטין – עוד שני נוגדי חמצון החיוניים לעיניים ומונעים קטרקט והתנוונות מוקולרית (התנוונות זו היא גורם משמעותי להתעוורות בגיל מבוגר),  נמצא אף קשר בין צריכת לוטאין לבין הפחתה של מחלות לב וכלי דם.

• הנתונים כאן נוגעים לברוקולי מבושל במלח, הערכים היפים שלו אף עולים כאשר אוכלים אותו נא!

• אגב, אם קראתם עד כאן, שרפתם בערך 5 קלוריות.

מחקרים אשר נעשו על בתרביות סרטן שד אנושי (וגם ישירות על עכברים עם סרטן השד), מצאו כי אחד החומרים הפעילים אשר בברוקולי (וכמובן שאף בנבטי ברוקולי) – סולפרפאן, מפחית גידולים.

מחקרים קליניים על מתן סופלפארפן, ישירות לחולות (וחולי) סרטן השד, אמור להיפתח בקרוב).

הברוקולי הנפלא, אינו עומד לבדו!

כמה ברוקולי

ויטמין A ובטא קרוטן חשובים לשמירה על הראייה (123RF)

שמו הבוטני של הברוקולי הוא: Brassica oleracea Italica והוא שייך למשפחת הכרוביים (Brassicaceae), עליה נמנים גם הכרוב, הכרובית, כרוב ניצנים, קייל ואף צמחים ממשפחת החרדל; והם כולם מכילים ריכוז גבוה של גלוקוזינולטים (Glucosinolates) – תרכובות אורגניות המחוברות לסוכר.

בעודם בצמח, הגלוקוזינולטים מעצימים את יכולת ההתנגדות של הצמח כאשר תוקפים אותו מיקרואורגניזמים שונים ובמחקרים נמצא כי לכל המשפחה יכולת אנטי סרטנית מופלאה בהחלט!

6 מחקרים מצאו יחס הפוך בין צריכת ירקות ממשפחת הברוקולי לבין סרטן באופן כללי ובעיקר כנגד סרטני הריאות וסרטני מערכת העיכול, מהקיבה ועד הרקטום.

אז מה אתם אומרים?

עם כל הוויטמינים, המינרלים והחומרים נוגדי הסרטן (אנטיקרצינוגנים) שיש כאן, לא תאכלו קצת ברוקולי?

עדי כספי – טיפול בסטרס: תזונה, צמחי מרפא & רפלקסולוגיה

השאירו תגובה: