HAN_FLYL

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

חיטה, השמנת יתר וסוכרת

מאת: אילת אופיר, מטפלת בכירה באיור וודה והרבליסטית קלינית
האם סוכרת היא מחלה הפיכה? מה אפשר לעשות כדי להגדיל את הסיכוי לכך שזה יקרה? האם ניתן להוריד אנשים מהשימוש באינסולין? איזה בעיות רפואיות נגרמות מאכילת חיטה ומה קורה כאשר מפסיקים? סוכרת היא בהרבה מקרים מחלה הפיכה טוען ד"ר דני קרת ומייד מרתק את הקהל.

הרצאתו של ד"ר דני קרת בכנס "לא לסוכרת"

אי סבילות למזון ואלרגיות מהוות תחום גדול וחשוב בטיפול במחלות. כבר בתחילת ההרצאה מתברר שיש קשר ברור בין אכילת חיטה ומוצריה ובין מחלת הסוכרת. ד"ר קרת מזכיר את ספרו של ד"ר ויליאם דייויס שיצא בהוצאת פוקוס "בטן של חיטה" וממליץ בחום על הספר. החיטה משפיעה מאד על הגוף שלנו, היא מגבירה תיאבון ומשפיעה על המוח. ד"ר ויליאם דייויס המליץ למטופליו להוריד מוצרי חיטה מתזונתם וצפה בתוצאות מדהימות. רמות הסוכר בדמם ירדו, הסוכרת נעלמה והם הצליחו לרדת במשקל. תופעות נוספות במערכת העיכול נעלמו אף הן: ריפלוקס, שלשולים, תסמונת המעי הרגיש, פריחות ותופעות עוריות, דלקות מפרקים על רקע אוטואימוני, אסטמה, המטופלים חוו עליה ברמות האנרגיה, שיפור בריכוז ובהירות מחשבה ובמקביל גם שיפור ביכולות ספורטיביות.

החיטה – מזון עתיר סוכר וממכר

החיטה שהייתה פעם סמל לחיים, עברה שינויים גנטיים רבים וכיום היא עשירה בגלוטן, מתפרקת במהירות לסוכר, בעלת אפקט ממכר הגורם לאכילת יתר והיא מסמלת את העומס הסוכרי הגדול ביותר בתזונה של רובינו. לצערנו הפכה החיטה למזון מהיר, זול, וזמין. החיטה הינה בעלת אינדקס גליקמי גבוה (69-70) וגורמת לעליית רמות הסוכר בדם, להפרשת רמות גבוהות של אינסולין והשמנה.

הספר "בטן של חיטה" שינה את חייו והוא מעודד את המטפלים שבקהל להעיז לאתגר את המטופלים שלהם להפסיק לאכול חיטה ולראות תוצאות מדהימות. זהו כלי ריפוי השווה את המאמץ. רמות סוכר גבוהות בדם גורמות לרמות גבוהות של אינסולין הגורם להשמנה בטנית. אחרי שרמות הסוכר עלו בבת אחת הן נופלות בחדות וככה הן עולות ויורדות במשך היום ויוצרות תשוקה למתוק והתמכרות לפחמימות. התהליך הזה של רמות סוכר שעולות בחדות, הרבה איסולין מופרש ומוריד אותן ושוב תשוקה למתוק וחוזר חלילה, מעגל קסמים המפריע להגיע לאיזון וגורם להשמנה. חשוב לציין כי יש כל הזמן עליה במספר מקרי הצליאק בעולם שגם היא מחלה אוטואימונית.

אדם בריא משמין בהדרגה עד שהוא הופך לשמן וחולה. כשהבטן גדלה, השומן הבטני מייצר מייצר אסטרוגן הגורם להגדלת החזה ולסרטנים הורמונליים. בנוסף הוא מייצר חומרי דלקת, תהליך שגורם להתפתחות סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם וסרטן ואף לאכילת יתר כרונית.

אינסולין מעלה סיכון למחלות לב

מתן אינסולין לחולי סוכרת מעלה את הסיכון שלהם למות ממחלות לב. רקמת השומן הבטנית מייצרת עמידות לאינסולין על מנת שלא נפריש יותר אינסולין. הגוף מעדיף לייצר סוכרת מאשר השמנת יתר מאחר וזו האחרונה מסוכנת יותר מן הסוכרת. הטיפול באינסולין לחולי סוכרת טייפ 2 גורם לסיבוכי סוכרת, סרטן ותמותה ועדיף לטפל בה בתרופות כמו גלוקופאג' ומטפורמין המטפלות בעמידות לאינסולין. אינסולין גורם להשמנה והשמנה גורמת לסוכרת מעגל קסמים שחייבים לשבור. ד"ר קרת לא ממליץ לתת טיפול אגרסיבי מידי לסוכרת ומדגיש שיש לטפל בה לאט ובהדרגה.

נראה שהוצאת החיטה מן התפריט גורמת לצריכת פחות קלוריות. החיטה מגבירה את התיאבון ויש לה אפקט הדומה למורפין. המאבק בתשוקה למתוק הוא משהו שכולנו נאבקים בו ולא בכדי. בעבר הרחוק מי שמצא משהו מתוק מצא שלל רב ומאכלים מתוקים לא היו זמינים כמו בימינו.

החיטה מגבירה את התיאבון ויוצרת רכבת הרים של עליות ונפילות סוכר. ד"ר קרת מבטיח – הפסיקו לצרוך קמח התיאבון יתמתן וירד. זה נדבך חשוב מאד כבר בשלב הראשוני של הטיפול. קשה לבשר למטופלים שעליהם להפסיק לצרוך חיטה ומוצריה אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. אנשים בעלי עודף משקל שהתגלו כחולי צליאק הפסיקו לצרוך חיטה והצליחו להשיל קילוגרמים רבים ממשקלם. מי שמפסיק לאכול חיטה מוריד בערך 400 קלוריות מהצריכה היומית מה שמסייע לירידה יציבה והדרגתית במשקל. הפחתה קלורית במשך 12 שבועות סייעה לחולי סוכרת טייפ 2 להפסיק להזריק אינסולין. חולי סוכרת טייפ 1 הצליחו לרדת לחצי כמות האינסולין. גם ניתוחים בריאטרים (קיצור קיבה) סייעו לאנשים לרדת במשקל עד כדי כך שחלקם נרפאו מן הסוכרת רק בזכות העובדה שאכלו פחות.

כמה עובדות על חיטה, סוכרת והמוגלובין מסוכרר

לגלוטן, החלבון שבחיטה, יש השפעה ממכרת על המוח שלנו ולעיתים הגמילה מקמח ולחם קשה ודומה לגמילה מסמים. איך זה קורה? גלוטיאומורפינים עוברים את מחסום הדם-מוח, נקשרים לקולטנים אופייטיים וגורמים להפרשת דופמין וסרוטונין. בהקשר זה חשוב להדגיש כי חשוב להיזהר ממוצרים נטולי גלוטן העשוים מתפוחי אדמה, טפיוקה וקמח תירס, כולם בעלי אינדקס גליקמי גבוה והם מעלים בחדות את רמות הסוכר בדם. ישנם חלבונים הנקשרים לסוכר בזמן שרמתו עולה בדם כמו ההמוגלובין המסוכרר וחלבונים נוספים, תהליך זה הנקרא גליקציה, מאיץ היווצרות טרשת בעורקים, קטרקט, דמנציה ואף עלול לגרום לפגיעה בסחוסים. ידוע כי כל עליה בערכי ההמוגלובין המסוכרר מעלה את הסיכון לתחלואה ומוות.

גורמי סיכון נוספים לסוכרת

אכילת בשרים מעובדים ומשומרים ובשר עתיר שומן, שעבר בישול ממושך בטמפרטורה גבוהה. גם מעי דליף גורם להפעלת מערכת החיסון ולמחלות אוטואימוניות. הגליאדין (חלבון נוסף הנמצא בחיטה) משחרר זונודין (חלבון נוסף) הגורם לחדירות המעי.

חיטה

איך מורידים סוכרים וקמחים

מורידים בהדרגה סוכר, קמח מכל סוג שהוא, לחמים ותפוחי אדמה. גם דגנים בעלי אינדקס גליקמי גבוה כמו אורז, תירס ודוחן. אם רמות הסוכר לא ירדו בצורה מספקת  מורידים דגנים בעלי אינדקס גליקמי נמוך – גריסים, גרעיני חיטה, שיבולת שועל, קינואה וכוסמת. מפסיקים לצרוך חלב ומוצריו מאחר והם מגבירים את הפרשת האינסולין והורמוני הגדילה, גורמים להשמנה ומגבירים את הסיכון ללקות בסרטן. אם כל זה לא מספיק  צריך להוריד גם ירקות שורש עמילניים כמו סלק, דלעת, בטטה וגזר ופירות. הדגן בעל האינדקס הגליקמי הנמוך ביותר הוא השיפון ולחם פומפרניקל הינו הלחם בעל המדד הגליקמי הנמוך ביותר. לכן העדיפו תמיד לחם פומפרניקל משיפון ללא שמרים.

מה נשאר לאכול?

קטניות הן מזון עדיף לחולי סוכרת, משביע, מזין ובעל ערך גליקמי נמוך. גם ירקות לא עמילניים הצומחים מעל האדמה, אגוזים, שקדים, זרעים (דלעת, חמניות) אבוקדו ופירות יער. מעולם החי ניתן לאכול דגי בר מהים כמו האליבוט, בקלה, סול וסטייק טונה. ד"ר קרת ממליץ להימנע מאכילת ברבוניה, לוקוס ומוסר ים מאחר והם מזוהמים וגם דגי הסלמון ברובם מגודלים בפיורדים ומוזנים בכופתיות המכילות שמן סויה. כלל חשוב בצריכת מוצרים מן החי: חשוב להביא בחשבון מה בעלי החיים אכלו וממה ניזונו.

מומלץ לצרוך עלים ירוקים הנחוצים מאד לבריאותנו למשל בשייקים ירוקים אבל להזהר לא להמתיק יותר מידי. מבין אצות המים המתוקים הכלורלה היא הטובה ביותר ואחריה ספירולינה ואצה כחולה ירוקה.

דוגמה לכמה ארוחות

בוקר: אגוזים, זרעים ופרי או סלט ירקות וגרגירי חומוס
ארוחת ביניים: אגוזים וזרעים.
ארוחת צהריים: חזה עוף אורגני וירקות
ארוחת ערב: קטניות וירקות

הטיפול התזונתי הינו החשוב ביותר לחולי סוכרת

הטיפול התזונתי הינו החשוב ביותר בטיפול בסוכרת, יותר מתוספים וצמחי מרפא. מולטיויטמין  ואומגה 3.Dו-C איננו יעיל ויש כמה ויטמינים ומינרלים הידועים כמיטיבים. למשל מגנזיום, ויטמין
גם ד"ר קרת כמו כל המרצים בכנס מעודד את הקהל להיחשף לשמש ולמי שלא יכול לצרוך
6,000 יחידות ויטמין D ביום . חוסר בויטמין זה גורם ל20% יותר סיכון לפתח סרטן, דיכאון, סוכרת, בעיות בכבד ומחלות אוטואימוניות. מאחר והוא מסיס בשמן כדאי לצרוך אותו יחד עם מזונות שומניים.

כמה עצות שימושיות

סוכרת סוג 1 ניתן לרפא אם מגיעים לטיפול כמה שיותר מהר מגילוי המחלה כלומר בחודשים הראשונים. הטיפול יכלול תזונה אנטי דלקתית, היפואלרגנית, בעלת אינדקס גליקמי נמוך, תוך מאמץ לאזן רמות סוכר ולהוריד רמות אינסולין בדם.

מלבד חלב אם לתינוקות יונקים חשוב לא לתת לילדים תוצרת חלב. החלב ומוצריו מגדילים פי 3 את הסיכון לפתח סוכרת. בגבינות מיושנות יש פחות לקטוז לכן ניתן לגרד מעט פרמזן מעל הפסטה זה נותן טעם טוב לאוכל. ד"ר קרת חוזר ומדגיש שסוכרת היא לא רק מחלה גנטית אלא תוצאה של התזונה. חשוב לאכול מעט בארוחה ולשבוע רק 80%, ארוחות קטנות הן סגולה לאריכות ימים.

השאירו תגובה: