ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

MARAVA_FLYR

Powered by WP Bannerize

חופש לאכול מתוק?

מאת: בתיה שהרבני – תזונאית קלינית בראייה משפחתית
חופשת פסח נפתחת ולצד האווירה החגיגית מגיעים שלל פיתויים מתוקים ופחות מזינים; איך אפשר לשפר את תזונת הילדים ולשמור על תקשורת חיובית בבית?

צילום: PEXELS

לקראת החג, המשפחתיות והארוחות.. הנה כמה רעיונות להתנהלות משפחתית בטוב.

 

הורים, ילדים, סבים וסבתות

בעידן השפע כל ילד מגיע לגן השעשועים עם חטיף או ממתק וחשוף למגוון אדיר של טעמים וצבעים. כהורים אנו שואפים שהילדים שלנו יאכלו אוכל בריא, השאלה היא איך ניתן לשמור על תזונה בריאה ושפויה במציאות כזאת מבלי לפגוע בשלום הבית.

פנינו לבתיה שהרבני, תזונאית קלינית, M.Sc בראייה משפחתית, בעלת ניסיון של יותר מעשרים שנה בהדרכת הורים בתחום האכילה הבריאה בקליניקה פרטית וב"מכבי אקטיבי" (קופ"ח מכבי, מחוז צפון). אני מנחה את ההורים על השיח שרצוי להתקיים עם הילדים סביב אוכל ואכילה לצד הטיפול במצבים של תת משקל/ עודף משקל, בררנות אכילה ועוד. האתגר הוא להציב גבולות ולהרגיש איתם בנוח – גם עם עצמי כהורה וגם מול הילד."

כהורים אנו חוששים שאם נגביל את הילד מאכילת ממתקים וחטיפים הוא יתנפל עליהם במסיבות או אצל חברים. מה דעתך?

"השאלה החשובה היא האיך. הגבלת ממתקים מגיעה ממקום של לכוון את הילד לאכול נכון ולשמור על בריאות הגוף ובטח שלא ממקום של איום או הפחדה. הדרך היא לפעול ממקום חיובי, ליצור את הגבולות כחלק מסדר יום ומתוכנית קניות שבועית – וכך אנו מתווים גבול שמתקבל טוב."

איך פועלים נכון?

"אם אומרים כל הזמן לילד 'אסור', 'אסור', 'אסור' נוצרת אווירה של אסור ומותר שעלולה להביא להתנפלות ולקיצוניות. אם אנחנו מחליטים שיש דברים שלא מכניסים הביתה כמו צבעי מאכל מלאכותיים, אנחנו יודעים זאת מראש וזה מקל עלינו כבר בהכנת רשימות הקניות. בעצם זו החלטה של ההורים. הכוונה מקצועית נכונה תסייע להורה להיות משוכנע בדרכו ולהבין שהוא פועל לטובת הילד לטווח הקצר והארוך. כהורים נעדיף שיהיו בבית מינימום חטיפים תעשייתיים, ובמקביל נוכל להחליט להכניס מידי פעם חטיף שיש בו מינימום תוספים בכמות קטנה."

 

ממתקים

איך אפשר להיפרד מצבעי המאכל? צילום: PEXELS

 

יש לך הצעות חלופיות?

"אפשר ומומלץ להכין בבית תחליפים כמו עוגיות שיבולת שועל, כדורי תמרים, פירות חתוכים לצורות ומושחלים על שיפודים, גרנולה בייתית ועוד, ולשתף את הילדים בהכנה. הפעילות המשותפת של הורה וילד במטבח מאפשרת הקניית ערכים של שיתוף, סדר, תכנון וארגון, והסיכוי שהילדים ירצו לטעום יגדל. גם כאן כדאי לשמור על מינון מתאים: למשל, הכנת מתוקים וחטיפים ביתיים אחת לשבוע."

מה קורה כשמגיעים הביתה ממתקים ו"מזיקים" מסוג צבעי מאכל וסוכר מקרובי משפחה?

"מבחינתי צבעי מאכל מלאכותיים צריכים להישאר מחוץ לתמונה. הילדים צריכים להתרגל לא להכניס את הדברים האלה לגוף שלהם. חשוב שנעביר להם מסר שהאוכל שהם צורכים עוזר לגוף שלהם לגדול. אם רוב היום אנו משלבים קטניות ומזונות שיש בהם חלבון ודגנים מלאים עם פירות וירקות – לא נורא אם יהיה חטיף קטן מידי פעם".

 

מתוק זה עניין של מינון

הרבה מתווכחים עם הסבים והסבתות על הממתקים.

"השאלה שוב מה המינון; אם הולכים פעם בשבוע/חודש או שנמצאים אצלם כל יום. בכל מצב אנחנו רוצים לכוון לאכילה נכונה: חטיפים וממתקים לא יהיו לפני ארוחה ולא יהיו במקום ארוחה, כי כדי להזין את הגוף שלי אני רוצה לאכול אוכל שתורם לי.

אם הביקורים תכופים יותר אפשר לדבר עם הסבא והסבתא, ואני ממליצה שההורה שהם הוריו ידבר איתם ולא שהכלה תדבר עם החמות…"

איך יוצרים מולם גבולות ברורים?

"האג'נדה המרכזית שלי היא לשמור על שלום בית וזוגיות טובה בלי להוסיף סיבות לריב וכעסים, ושהשיחה סביב ממתקים תהיה ממקום של שמירה על הבריאות ולא כהתנצחות או ריב. חשוב לזכור שהרבה פעמים סבתא וסבא מבטאים אהבה ורוצים לפנק באמצעות הממתקים. ניתן לשוחח ממקום חיובי ולומר: 'אני רואה שאתה רוצה לפנק באמצעות חטיפים וממתקים, ומעדיפה שזה יהיה בכמות קטנה יותר'. כשנותנים מקום לכוונה האמיתית של סבא וסבתא, הם פנויים יותר להקשבה. אפשר לבקש שיקנו פחות (בכמות ובמגוון) ולהציע שבכסף שנחסך יקנו מתנה קטנה כמו חוברת צביעה וככה יביעו את אהבתם".

מה דעתך על קינוח לפני הארוחה?

"הקינוח לא צריך להיות התניה או פרס וליצור משוואה שלפיה השוקולד הוא הפרס והירק הוא העונש; צריך שזה יהיה שווה בשווה. אני חושבת שאפשר להעביר את הקינוח לארוחת ארבע ולהוסיף  פרי ויוגורט כי לרוב הקינוח לא משביע, הוא רק חלק קטן מהארוחה."

 

תוכלו לקרוא טיפים נוספים בעמוד הפייסבוק של בתיה.

השאירו תגובה: