Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

השעון הביולוגי והשפעתו על הבריאות ועל השמנה

מאת: ענת דלאל-אדלר, נטורופתית מוסמכת ומטפלת גוף-נפש
זמן קריאה: 2 דקות
האדם הקדמון היה צריך לעמול קשה כדי לקבל את תזונתו היומית והיא הייתה קשורה קשר הדוק למקצבי הגוף והטבע. כיום האדם הממוצע פוגע במקצב של השעון הביולוגי, גם בדרך שבה הוא אוכל

גם "איך" אנחנו קונים משפיע על בריאותנו, צילום: 123RF

Laisha_In

חילוף החומרים שלנו מתחיל לפעול עם הזריחה והשעונים הביולוגיים שלנו מכתיבים לנו, שהגיע הזמן להתעורר. בעבר האדם הקדמון היה צריך לעמול קשה, לצוד או ללקט, כדי לקבל את תזונתו היומית. כיום האדם הממוצע פוגע במקצבים של השעון הביולוגי. אחת הדרכים שבהן הוא עושה זאת היא בדרך השגת המזון שלו, המגיע ישירות מהסופרמרקט וזמינותו גבוהה ופשוטה וגם על ידי חשיפה לאור בהיר ומלאכותי בערבים ובלילות ("זיהום אור").

אנחנו חשופים לשמש פחות מבעבר, כי על פי רוב, סביבת העבודה והמחיה שלנו אינה הטבע וכיפת השמיים או המערה, ואנחנו חשופים להרבה אור מלאכותי בלילה. אנחנו עובדים בשעות מאוחרות ואוכלים גם בזמני המנוחה. אצל אנשים שעובדים במשמרות לילה, הפער יותר קיצוני משום שהיום והלילה הפוכים לחלוטין.

מחקרים מראים שעבודה במשמרות לילה עשויה להוביל למגוון רחב של מחלות כגון הפרעות שינה, דיכאון,סרטן, מחלות לב וכלי דם, סכרת מסוג 2 והשמנת יתר.

לדיסהרמוניה בין השעונים בחיינו יש השלכות ישירות על הבריאות, לכן חשוב שהאכילה תהיה מוגבלת בזמן כדי לקבל את המיטב מהמזון.

הקשר להורמונים שלנו

ההורמון אינסולין, המופרש מהלבלב, חשוב בעיקר לשמירה על רמות גלוקוז קבועות בדם, אך יש לו תפקיד חשוב גם בבקרת אכילה; הוא פועל כמדכא רעב וכמעודד תחושת שובע ויש לו קשר הדוק למערכת השעון היממתי.

להורמון לפטין, המופרש מרקמות השומן, יש תפקיד חשוב בדיכוי התאבון והורדת צריכת המזון. אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר, רמות הלפטין גבוהות, אך הם מפתחים תנגודת ועמידות ליעילות שלו. גם ללפטין יש מקצב ומחזור יומי משלו ויש השפעה הדדית בין השעון הביולוגי והלפטין.

מזון עתיר שומן גורם לעודף אנרגטי דבר המשפיע על מחזור השעון – שיבוש המוביל להשמנה.

ארוחת בוקר – כן או לא?

שוב אנחנו רואים שהרמ"בם צדק – ארוחת הבוקר היא אחת הארוחות החשובות ביותר.

ארוחת בוקר גדולה, ארוחת צהריים בינונית וארוחת ערב קטנה מסייעים בשמירה על משקל נמוך, ויסות טוב יותר של רמות הגלוקוז בדם, אפילו במצבים של סוכרת סוג ,2 וגם תמיכה בהסדרת המחזור החודשי אצל נשים ועלייה במספר הביוצים אצל נשים עם שחלות פוליציסטיות.

נמצא שאצל סוכרתיים שדילגו על ארוחת הבוקר נמדדו רמות גבוהות מאוד של סוכר והמוגלובין מסוכרר בהשוואה ליום שבו אכלו ארוחת בוקר. אצל חולי סוכרת סוג 2 ניתן לצמצם את תופעת ההיפרגליקמיה לאחר ארוחה כאשר הם מקפידים על ארוחת בוקר גדולה. זאת בהשוואה לחולים שהתבססו על ארוחת ערב גדולה.

לפי מחקרים, שלוש ארוחות ביום הן בעלות יתרון מטבולי גדול יותר מאשר נשנושים לאורך כל היום, ומומלץ לאכול ארוחת צהריים עד השעה 15:00.

רוצים להספיק הכול ולא ישנים? תחשבו שוב…

חוסר סדר בשעת השינה ומניעת שינה הם גורמי סיכון פוטנציאלי להשמנה בבני אדם ולהתפתחות סוכרת סוג 2.

שעת שינה מוקדמת וקבועה בשעות החשיכה בלילה היא מועדפת ומומלצת לאנשים המתמודדים עם בעיות שינה. לפי מחקרים, הליכה מאוחרת לישון מקושרת עם BMI גבוה יותר, וגם עם משך שינה קצר יותר וצריכה גבוהה יותר של קלוריות לאחר ארוחת הערב ולאחר השעה 20:00. שינה בלתי מספקת יכולה להוביל להשמנה , אבל מנגד גם אנשים שמנים, בסבירות גבוהה יותר, לא ישנים מספיק.

חשוב שנהיה מחוברים לגופנו, לצרכיו ולשעון הביולוגי. נכון שאורח החיים המודרני לא תמיד מאפשר עמידה בכללים, אבל מודעות והשתדלות ליצור איזון תתמוך מאוד במצב בריאותינו הפיזי והמנטלי.

ענת דלאל-אדלר, נטורופתית מוסמכת ומטפלת גוף-נפש – יצירת הרגלים בריאים ומשקל מאוזן

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו