HENIG_T_FLYL
HENIG_T_FLYR

הרגלי אכילה לילדים

מאת: יסמין חיו, דוקטורנטית לרפואה טבעית , מנהלת רשת לרדת בקלות ויו"ר המכללה לרפואה טבעית
ממה נובעת השמנה בקרב ילדים ומה באפשרותנו ההורים לעשות על מנת להקנות לילדינו כבר מגיל ילדות הרגלי אכילה טובים ותמיכה נכונה כך שהם לא יסבלו מהשמנת יתר או מאכילה רגשית. יסמין חיו עם חמישה טיפים

איך מקנים הרגלי אכילה נכונים לילדים ומונעים השמנה?

ואפתח בציטוט מתוך שירו של פוליקר – "כשתגדל":
"אם לא תאכל, לא תגדל אף פעם.
ילד טוב משאיר צלחת ריקה".

בשנים האחרונות מגיעים לקליניקה שלי יותר ויותר ילדים בעלי עודף משקל. חלקם אף סובלים ממחלות המוגדרות "של מבוגרים" וקשורות למשקל, כגון – לחץ דם, כולסטרול , סוכר וכיוב'. המשקל העודף חודר לשכבות גיל קטנות יותר מדי שנה ומימדי התופעה הולכים וגדלים.

MY_07_IN250

ממה נובעת השמנה בקרב ילדים? ומה באפשרותנו ההורים לעשות על מנת להקנות לילדינו הרגלי אכילה טובים ותמיכה נכונה?  זאת ועוד בכתבה שלפניכם.

השמנת ילדים יכולה לנבוע מסיבות חיצוניות: אפשר לתלות את ה"אשם " בשפע המזון המהיר שקיים, בבילויים שכרוכים באכילה עם החבר'ה, במסיבות יום הולדת עתירות ממתקים מידי שבוע , בפרסומות המעודדות לאכול דגני בוקר צבעוניים ומתוקים וכו'.

אי אפשר להתעלם גם מהגורם הגנטי שקיים אצל ילדים להורים בעלי עודף משקל. וכמובן שלא נתעלם מהרגלי האכילה המשפחתיים אליהם גדל הילד. אם מנהג משפחתי הוא להזמין פיצה בערבים ולתחזק ארון ממתקים "לאורחים שאולי יגיעו", הרי שאי אפשר לבוא לילד בטענות שהוא אוכל לא בריא ולא מאוזן.

ילדים עד גיל 3 (ויש הטוענים גם לאחר מכן), הם המראה של הוריהם. הם מחקים את ההורה, גם בצורת האכילה ובהתייחסות לאוכל. מה שאומר שבידינו האפשרות לחנך את ילדנו לאכילה מאוזנת ובריאה – פשוט על ידי דוגמא אישית טובה.

לא אחת מגיעה אלי אם המבקשת ממני לעזור לביתה הקטנה לרזות, בעוד היא בעצמה סובלת מעודף משקל.  חשוב להבין – ללא דוגמא אישית של ההורה, הילד לא יתמיד בזה.
על כן – תהליך של שינוי הרגלי אכילה רצוי שיהיה משפחתי.

אז לאחר שהבנו את הקשר המשפחתי להצלחתו של הילד לרזות ולשמור על משקל תקין, הנה כמה דרכים יעילות נוספות לעזור לילדיכם.

1. "ארון ממתקים" –  הוא מיועד לאורחים אבל בואו נודה באמת: מי שאוכל ממנו זה בני המשפחה. ותרו על הארון הזה והגדירו ממתק / חטיף שבועי לכל ילד. ואם יגיעו אורחים, אפשר תמיד לקנות משהו על הדרך.

2. "לא אוהב ירקות / בשר וכו'" – חשפו את הילד לכל הטעמים. גם אם הוא לא אוהב ירקות, המשיכו מידי יום לאכול ירקות בארוחה המשפחתית שלכם ולשים בהישג ידו. טעמים משתנים עם הזמן ויבוא יום שהוא יחליט לנסות לטעום שוב ואולי יגלה שזה טעים לו.

3. "תגמור לאכול הכל " – אם נחזור לשיר בו פתחתי את הכתבה, נגלה שלמרות השיר הנפלא, חבוי בו מסר לא פשוט. הקשר בין רגש לאוכל – נעשה על ידינו בעצם זה שאנחנו מתנים את התנהגות הילד (ילד טוב ילד רע) בכך שסיים לאכול כל מה שבצלחת שלפניו.
ככה בדיוק מפתחים אצלו בעיות אכילה רגשיות. הילד מתעלם ממנגנון הרעב והשובע של עצמו והוא אוכל בלי קשר לגוף שלו. על כן הורים יקרים – אל תכריחו את ילדכם לאכול כשהוא אומר "אני שבע", או "אני לא רעב". כבדו את הילד וסמכו עליו. והכי חשוב – זכרו : ילד הוא טוב, בלי קשר לכמה אכל.

4.  תנו דוגמא אישית – השתדלו לאכול עם ילדכם לפחות ארוחה ביום, בה תקפידו שיהיה גיוון של מזון – והארוחה תכלול ירקות, פחמימות וחלבונים. איכלו בריא והילד יחקה אתכם על פי רוב.

5. אל תשפיעו על הילד בהעדפות הטעם האישיות שלכם – תנו לו לגלות את הטעמים האהובים עליו. לדוגמא – אם אינך אוהב לאכול דגים, השתדל לא להפגין עובדה זו בפני הילד. תן לו לגלות את טעמם, אולי הוא יגלה שזה טעים לו ?.

זכרו: אם נקנה לילדנו הרגלי אכילה טובים ובריאים, הם עשויים ללוות אותו לאורך חייו ולמנוע ממנו התמודדות עם משקל עודף כאדם בוגר.

בהצלחה ובבריאות

השאירו תגובה: