SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

הפסק לאכול בכדי לחיות יותר, צום וניקוי רעלים לשנה חדשה

מאת: - יגאל קוטין
יגאל קוטין טוען: צום אכן מחולל ניסים! לא צריך לחכות ליום כיפור כדי ליהנות מהיתרונות של צום

Fasting is the first principle of medicine; fast and see the strength of the spirit reveal itself. ~Rumi

במשך שנים רבות אני פוגש ומלווה אנשים בתהליכי החלמה וריפוי, בעזרת תזונה, צמחי מרפא. תוספים, דיקור, תהליכי ניקוי ועוד. כשפגשתי את כלי הצום לפני שנים רבות ובעיקר התמקצעתי בו הבנתי את המשמעות העמוקה ביותר של ריפוי, ריפוי המגיע ממעמקי הגוף, ריפוי אשר מממש באופן אבסולוטי את היכולות הנפלאות והאין סופיות של הגוף, ריפוי שיכול לעשות שינוי לתמיד ממש ברמת הדנא!

בכל פעם שאני מלווה אנשים לצומות אני נשאר מופתע והמום לנוכח הפשטות של הכלי ועם זאת העוצמה, עוצמתי יותר מכל כלי שפגשתי עד כה בתחום הרפואה הטבעית.

אז מה עושה את תהליך הצום כל כך יעיל ועוצמתי?

משחר ההיסטריה אנשים צמו ותרגלו תקופות ללא מזון. אין פה כוונה לאלו אשר רעבו מכורח אלא תרבויות עתיקות, דתות, מסורות רוחניות ושיטות רפואה מסורתית (כמו רפואה הודית, רפואה מוסלמית, רפואת רמב"ם, אינדיאנים באמריקה, ושאמנים בג'ונגלים בדרום אמריקה), כולם תרגלו צום כזה או אחר מסיבות רפואיות ורוחניות להתעלות נפשית וגופנית.

צום היא כנראה השיטה העתיקה בעולם לריפוי, הטבעית והבסיסית ביותר. אנו יודעים כי בעלי חיים חולים מפסיקים לאכול בכדי להירפא, מספרים כי אפלטו, סוקרטס ואריסטו נהגו לצום כ 40 ימים בכל שנה ואלו היו התקופות הפוריות ביותר שלהם, היהדות, הנצרות והאיסלם מקדשים ימי צום מיוחדים במהלך השנה להיטהרות.

היפה ביותר בשיטה זו של צום לריפוי ומניעת חולי הוא שהשיטה זמינה לכולם וללא עלות, חינם! אין צורך לשלם למטפלים או מומחים, אין צורך לקנות דבר… ברגע שאדם "רכש" את הידע התיאורטי והמעשי לצום, הוא יכול להשתמש בכלי זה בכל פעם!

אומנם צום היא שיטה עתיקת יומין לריפוי אך כיום היא נדרשת יותר מהכל. אנו חיים בעולם ובתרבות עמוסה ברעלים שונים ומזיקים יותר מתמיד. אנו חיים בזמן בו המתח והלחץ הנתונים על האדם, ריבוי המשימות והמחויבות לעבודה סביב השעון מהווה מעמסה מזיקה על מערכות הגוף, תרבות השפע הסובבת אותנו מתגייסת בכל כוחותיה לשטוף את מוחנו לצריכה מיותרת ועודפת של מזון מתועש ומעובד, אנו מותקפים באתגרים גדולים ביותר ואנו זקוקים לשיטה שתשמור על גופינו, על התאים שלנו מפני נזקים, על תפקוד אופטימלי, על עירנות ובהירות מחשבתית.

יתרונות רבים לצום או מה קורה בתוך הגוף בזמן צום

כיום אנו יודעים הרבה על הפיסיולוגיה של צום, מה מתרחש בגופינו ברמה הכימית ביולוגית כאשר אנו צמים. ישנם כיום עשרות מחקרים בנושא המסבירים לנו בדיוק רב על התועלת הרבה שבצום ואנו יכולים לתאר זאת בצורה פשוטה – בזמן הצום הגוף עובר 2 תהליכים מרכזיים וחשובים ביותר. התהליך הראשון – ניקוי רעלים ברמה העמוקה ביותר, הפעלה עוצמתית של מערכות הטיהור של הגוף. והתהליך השני הוא מצב של תיקון והחלמה (בצורה זהה לזמן השינה שם הגוף מתקן מפגעים), בעצם הגוף מבקש כי נצום בצורה שגרתית בכדי לגייס ולחדש את כל כוחות הריפוי, כאשר מערכת העיכול שקטה, הגוף מפנה את כל המשאבים לפעולה רסטורטיבית (משקמת) בכל מערכת ומערכת, החל מתאי המוח ומערכת העצבים ועד כלי הדם הקטנים.

 

צום והשפעתו על הבריאות

בזמן צום נכון מתרחשות כמה תופעות מעניינות המביאות את הגוף לתהליכי החלמה. הגבלה קלורית משמעותית או צריכה מוגבלת מאד של סוכרים. בזמן צום גורמת לגוף שלנו לפרק תאי שומן ומנצל את השומנים כמקור זמין ליצירת אנרגיה והזנת הגוף. בזמן צום, מערכת העיכול שקטה לחלוטין. מאחר ואנו לא אוכלים, מצב זה גורם לאיברי הניקוי, בפרט הכבד אך גם הכליות ואף כל תא ותא להפעיל בעוצמה תהליכים אנזימטיים חשובים לטיהור וניקוי ובזמן צום הגוף נכנס למצב של מתח עדין ובריא המפעיל תהליכים ביולוגים מיוחדים לריפוי ותיקון.

 

איך הצום משפיע על הגוף?

 

תהליכי ניקוי ותיקון בצום

גופינו סובל מעומס חמצוני קבוע. אותם חומרים מעוררים חמצון הם רעלים מבחוץ וגם רעלים מבפנים –  חומרים שהם פסולת שהגוף מייצר כתוצאה מתהליכים מטבוליים ביולוגים תקינים.

חמצון תאים הוא נזק חריף למבנה התא ופגיעה בתפקודו, תהליכי חמצון מגיעים כיום, בעידן המודרני לשיא, אלו הם תהליכים הגורמים להזדקנות מואצת של הגוף.

בזמן צום, יכולת הגוף לעורר את נוגדי החמצון הטבעיים (כמו גלוטטיון) שלו עולה בצורה משמעותית ביותר, כנראה בצורה החדה ביותר הקיימת! נוגדי חימצון אלו מתקנים את הנזקים הנגרמים לתאים ולרקמות שלנו.

הכבד הוא האיבר המרכזי בגוף האחראי לפירוק ונטרול חומרים רעליים. מחקרים מראים כי במהלך צום משתפרת פעולתו של הכבד בצורה משמעותית במגוון דרכים.  מחקרי מראים כי צום הוא תהליך יעיל ביותר לריפוי כבש שומני!

בזמן צום מתקיים פירוק מוגבר של שומן מתאי שומן. תופעה זו מביאה להרזיה מהירה ויעילה ובעיקר לסילוק מהיר של רעלים מאחר ותאי שומן משמשים כמחסנים של הרעלים החזקים  ביותר.

בזמן צום תאי הגזע (אשר אחראים על יצירה של תאים חדשים), מתחדשים בצורה עוצמתית ומסוגלים לחדש תאים ורקמות. מחקר פורץ דרך המגיע מ MIT המכובד גורס כי אפילו צום של 24 שעות יכול לחדש בצורה דרמטית תאים ברקמות גופינו.

לגופינו מנגנון מופלא הקרוי "אוטופאגיה", מנגנון זה הקיים בכל תא ותא הינו מנגנון אקולוגי– בו מרכיב של התא (אוטופאגזום) מזהה פסולת ורעלים בתוך התא, יודע "לבלוע" אותם ולהעבירם למרכיב אחר (ליזוזום) היודע לפרק ולמחזר מחדש את הפסולת. זה הוא מנגנון חשוב ביותר בכדי לשמור על בריאות התאים שלנו ואחד המפתחות למניעה וריפוי של גידולים, סרטן, מחלות של המוח ומחלות דלקתיות כרוניות. ב 2016 זכה היפני יושינורי אהוסומי בפרס נובל לרפואה על גילויים בתחום זה. צום הוא הדרך הטובה ביותר להעצים מנגנון זה!!!

 

במערכת העצבים שלנו ובפרט במוח מצוי חומר אשר תפקידו לתקן נזקים לתאי עצבים, נוירונים וסינפסות ותאי מוח. חומר זה קרוי BDNF , חומר נויטרופי מוחי. חומר זה מתקן וגם יוצר סינפסות (מפגש בין תאי עצב) חדשות. תהליך זה הכרחי לבריאות מערכת העצבים והמוח שלנו. ירידה בביטוי של חומר זה מקושרת לאלצהיימר, דיכאון וזיכרון ירוד.

צום מעצים בצורה משמעותית מנגנון טבעי הקרוי אפופטוזיס, מגנון האחראי על זיהוי וחיסול תאים לא תקינים ובפרט תאים סרטניים!

 

בזמן צום עולה הביטוי של חמור הקרוי אדיפונקטין – חומר זה אחראי על יצירת אנגיה בתאים, משמע, כאשר חומר זה מצוי בשפע יש יותר שריפת סוכר או שומן בתאים לשם יצירת אנרגיה = יותר אנרגיה הגוף או בתאי המוח. בזמן צום הכמות והיכולת של אותו חומר עולה בצורה משמעותית בתאי המוח ויכולת תאי המוח לייצר אנרגיה זמינה עולה.

מחקרים על צום מראים כי צום מעלה את התפקוד המוחי, הזיכרון ויכולת מוטורית וקוגניטיבית ואף הראה פעילות מגנה על תאי המוח, צום מעלה את היכולות של מוחנו לנוירוגנזה – יצירת תאי מוח חדשים ותיקון תאי מוח, צום הראה תכונות נוגדת אלצהיימר ונוגדות הזדקנות של המוח.

מחקרים מראים כי צום יעיל לאיזון סוכר והורדת רמות אינסולין, צום יעיל במצבי דלקות כרוניות.

מחקרים מראים כי צום הוא דרך יעילה ביותר להורדת רמות לחץ דם, להגנה על הלב מפני נזקים, להורדת רמות שומנים.

אז איך צמים:

ישנם סוגים שונים של צום, החל מצום מים, צום מיצים, צום לסירוגין ועוד. צום מיצים נחשב לבטוח יותר מאשר צום מים והנה אתגר של יום אחד צום מיצים שכל אחד יכול לנסות.

חשוב לשים לב: אנשים אשר נוטלים תרופות, או סובלים ממחלות / מצבים כרוניים חשוב להתייעץ עם איש מקצוע / מטפל / רופא לפני ביצוע צום!

 

ארוחת ערב לפני הצום:

אכלו ארוחת ערב קלה המורכבת רק מירקות. סלט ירקות או מרק ירקות יהיו מעולים.

הקפידו לא להעמיס מזון מיותר בארוחת הערב לפני הצום.

יום הצום:

עם ההשכמה:  1-2 כוסות מים +  מיץ מ 1 לימון סחוט.

מיץ בוקר, מתוק ומרענן:

1 תפוח ירוק  + 2 גבעולי סלרי +  2 גזרים +  1 קישוא / מלפפון +  חתיכה של שורש ג'ינג'ר טרי (2 ס"מ).

לסחוט כל המרכיבים למיץ, לדלל את המיץ בעוד 30% מים.

שתו במהלך הבוקר

מיץ צהרים, ירוק מנקה:

1 מלפפון, 1 קישוא, 2 גבעולי סלרי, חופן חסה / תרד, 1 תפוח או אגס +  1/2 לימון ללא קליפה.

לסחוט כל המרכיבים למיץ, לדלל את המיץ בעוד 30% מים.

 

מיץ אחה"צ, משיב אנרגיה:

1 פלח אבטיח עבה כולל הקליפה, 1/2 סלק, 1 מלפפון, חופן עלי נענע טריים

לסחוט כל המרכיבים למיץ, לדלל את המיץ בעוד 30% מים.

מי מרק ירקות לערב:

הכינו מרק ירקות מ גזר, קישוא, כרוב, סלרי, בצל, שורש פטרוזיליה או סלרי.

הוסיפו ותבלו במעט מלח, כורכום או כמון (אפשר להוסיף עשבי תיבול)

סננו את הירקות היטב.

שתו רק את מי המרק – 2 כוסות!

שתו הרבה מים

 

במהלך יום הצום מומלץ:

לשתות הרבה מים, תה צמחים, מים עם לימון, מי קוקוס טריים

אפשר לשנות את מרכיבי המיצים ולשנות את המתכונים.

אפשר לשתות מיצים כמה שרוצים!

הימנעו מפעילות גופנית מאומצת אך מומלץ לבצע תרגול גופני עדין כמו הליכה, יוגה, פילאטיס עדין, מתיחות, ריקוד וכו'

הקדישו זמן למנוחה והרפיה

בלו בטבע, ביער, על חוף הים!

 

לשנה חדשה, נקייה, טהורה ובריאה, מבפנים אל החוץ

 

כמו תא  בודד, כך גם החיים עצמם, אינם נקבעים על ידי גנים אלא ע"י תגובתנו להשפעות של  הסביבה עלינו" ברוס ליפטון, הביולוגיה של האמונה

צרו קשר עם יגאל קוטין
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: