MORE_FLYL

Powered by WP Bannerize

MARINA_HAM_FLYR

Powered by WP Bannerize

דרכים טבעיות להפחתת נזק של עודף קורטיזול

מאת: -
קורטיזול דרוש לאדם כדי להתגבר על מצבי סטרס קצרי מועד. אם הסטרס מתמשך, נוצר עודף רב שלו ואז יש עימו נזקים שונים
תה ירוק וליצ'י עוזרים להתמודד עם נזקי סטרס

צילום: Unspalsh

אחד הנזקים שגורם סטרס מתמשך נעוץ בעובדה שהוא מעלה בגוף את הרמה של קורטיזול, אשר בעודף הוא הרסני לבריאות. סטרס חזק פוגע בבריאות בכל הגילאים ועוד יותר פוגע בגיל המבוגר. קורטיזול שנוצר בגוף ברמה גבוהה מדי מזקין את האדם וגם גורם לו להיראות מבוגר מכפי גילו. קורטיזול דרוש לאדם כדי להתגבר על מצבי סטרס קצרי מועד. אם הסטרס מתמשך, נוצר עודף רב שלו ואז יש עימו נזקים שונים.

הנזקים שגורמות רמות קורטיזול גבוהות

רמות קורטיזול גבוהות מקצרות חיים וזאת, בהעלותן סיכון לסינדרום מטבולי, סוכרת, מחלות לב וכלי דם ומחלות נוירולוגיות. רופאים נוהגים לרשום תרופות שמורידות סטרס וחרדה, אך נזקן של התרופות רב מתועלתן. יש פתרונות אחרים, פתרונות טבעיים, התורמים לביטול נזקי הסטרס לבריאות. חשוב לדעת שקורטיזול הוא הורמון שחיוני לחיים. אבל במצב של סטרס כרוני עולות רמות הקורטיזול עד כדי סיכון הבריאות והחיים. בגילאים מבוגרים הסיכון של רמת קורטיזול גבוהה כגורם תמותה עולה בעשרות אחוזים, יחסית לסיכון של בני אותו גיל עם רמת קורטיזול נורמלית. לאחרונה נמצא במחקר שהסיכון של רמת קורטיזול לגבי מחלות לב גבוה פי 5 יותר מאשר אצל אותם בני גיל, שהינם ללא סטרס וללא קורטיזול גבוה. הוא גורם גם להשמנה, יתר לחץ-דם, אינפקציות, אוסטיאופורוזיס, דיכאון ועד למחלת אלצהיימר. רמת קורטיזול גבוהה מקצרת גם את אורכם של הטלומרים, אשר התקצרותם הוא סימן לקיצור תוחלת החיים.

קשה, אולי בלתי אפשרי, לחיות כיום ללא כל סטרס. לכן כה חשוב לנקוט בצעדים להורדת רמת הקורטיזול המזיקה ולהיעזר בחומרי טבע שמורידים אותה.

מוצרי טבעיים שעוזרים להתמודד עם נזקי קורטיזול

תה של ליצ'י ירוק מכיל כמות רבה של פוליפנולים, שמורידים רמות קורטיזול. מיצויים מקליפות עצי מגנוליה ופילודנדרון נמצאו אף הם מורידים סטרס ורמות קורטיזול.

מוצאו של פרי הליצ'י מסין והוא מוכר כבר מן המאה ה- 19 כפועל נגד סטרס חמצוני ומצבים דלקתיים וכמוריד רמות קורטיזול. כדי שהפוליפנולים אשר בליצ'י יהיו יותר זמינים בגוף הכינו מהם תכשיר בתוספת תה ירוק. בבדיקות דם של מטופלים נמצא שאצל אלו שצרכו ליצ'י עם תה ירוק, כמות הקטצ'ינים בדם הייתה פי 3 יותר רבה מאשר אצל אלו שצרכו ליצ'י לבדו. תערובת זו מורידה רמות קורטיזול בגוף וגם פועלת למניעת נזקי סטרס אחרים. בניסוי שנמשך 4 שבועות עם הצרוף של שני צמחים אלו לעומת פלסבו, עם מתן 100 מ"ג ביום מן התכשיר המשותף, נמצא שעם התכשיר הייתה ירידה משמעותית של רמת הקורטיזול בדם וזה לא קרה עם הפלסבו. כמו כן, הייתה גם ירידה בגוף ברמת הציטוקינים יוצרי הדלקות.

ליצ'י עוזר להפחית נזקי סטרס

צילום: pixabay

 

ידוע שהתעמלות מעלה בגוף ייצור של קורטיזול. נמצא שתהליך זה נבלם אצל מתעמלים נוטלי התכשיר הצמחי המשותף. אמבט רגליים במים חמים נמצא אף הוא מעלה רמות של קורטיזול וגם במקרה זה, תערובת ליצ'י ותה ירוק סיפקה הגנה כנגד עלייתו. הייתה גם פחות הזעה בתנאי חום.

כאמור, עם הגיל עליית רמה של הקורטיזול במצבי סטרס שונים מעלה סיכון לתמותה ממחלות שונות. בנוסף לכך מתווספת התופעה שעם הגיל, עקב חיסונים שעברו אנשים, יותר ויותר כדוריות דם לבנות נעשות מסוגלות להתביית על סוג אחד בלבד של חיידקים או וירוסים אשר נגדם קיבלו חיסונים. עקב כך מלאי הכדוריות הלבנות שמסוגלות לטפל במחלות אחרות וקשות יותר יורד במידה רבה. התה הזה מוריד גם רמות של אינטרלוקין 6. רמה גבוהה של אינטרלוקין 6 מכפילה סיכון לתמותה.

יש שני סוגי קליפות עץ שמועילות כדי להוריד רמת קורטיזול גבוהה מדי. קליפת מגנוליה אופיצינליס נחקרה לראשונה לצורך הערכת השפעתה נוגדת החמצון כטיפול להורדת קורטיזול והפחתת נזקי סטרס. גם לקליפת העץ האסייתי פילודנדרון אמורנס נמצאה השפעה הנוגדת עליה של רמת הקורטיזול.

בניסוי נתנו ל- 34 גברים ונשים תערובת של אבקות מקליפות שני עצים אלו, במינון של 250 מ"ג פעמיים ביום או פלסבו, במשך 4 שבועות או שנתנו פלסבו אחרי מתן התוסף. הממצאים לימדו שרמות הקורטיזול ירדו ב- 18% לעומת הרמה שנמצאה בקבוצת הביקורת. ירידה זו ברמת הקורטיזול התבטאה בשיפור מצב הרוח, בירידה בסטרס, בדיכאון, בכעס ובעייפות.

ניסוי נוסף נערך עם תערובת שני המיצויים מקליפות עצים אלו במינון של 240 מ"ג X 3 פעמים ביום. הניסוי נערך עם נשים בגיל הפריון שסבלו מעודף משקל. גם אצלן נמצאה ירידה ברמות הקורטיזול בדם, אם כי ירידה לא רבה.

נזקן של רמות קורטיזול גבוהות בדם מוכר כבר שנים רבות, משנת 1984, שאז ערכו מחקר ובו נתנו ויטמין C יחד עם תרופות כדי לבדוק את ההשפעה על רמת הקורטיזול בדם.

נוכחו שנזקן של התרופות היה רב מתועלתן. חשוב לאמץ דרכים טבעיות, כמו אלו שהובאו במאמר, עבור התמודדות טובה עם נזקי הסטרס ורמת הקורטיזול הגבוהה.

מקורות

Hackett RA, Kivimaki M, Kumari M, et al. Diurnal Cortisol Patterns, Future Diabetes, and Impaired Glucose Metabolism in the Whitehall II Cohort Study. J Clin Endocrinol Metab. 2016;101(2):619-25.
Constantinopoulos P, Michalaki M, Kottorou A, et al. Cortisol in tissue and systemic level as a contributing factor to the development of metabolic syndrome in severely obese patients. Eur J Endocrinol. 2015;172(1):69-78.
Duggal NA, Upton J, Phillips AC, et al. NK cell immunesenescence is increased by psychological but not physical stress in older adults associated with raised cortisol and reduced perforin expression. Age (Dordr). 2015;37(1):9748.
Notarianni E. Hypercortisolemia and glucocorticoid receptor-signaling insufficiency in Alzheimer’s disease initiation and development. Curr Alzheimer Res. 2013;10(7):714-31.
Popp J, Wolfsgruber S, Heuser I, et al. Cerebrospinal fluid cortisol and clinical disease progression in MCI and dementia of Alzheimer’s type. Neurobiol Aging. 2015;36(2):601-7.
Lee J, Shin Y, Murota H. Oligonol supplementation modulates plasma volume and osmolality and sweating after heat load in humans. J Med Food. 2015;18(5):578-83.
Lee JB, Shin YO. Oligonol supplementation affects leukocyte and immune cell counts after heat loading in humans. Nutrients. 2014;6(6):2466-77.
Lee JB, Shin YO. Beneficial effect of Oligonol supplementation on sweating response under heat stress in humans. Food Funct. 2014;5(10):2516-20

השאירו תגובה: