bari14_Fly
bari14_Fly

כל הסיבות לבטן נפוחה

מאת: שלמה דהרמה, מרפא טבעי
זמן קריאה: 3 דקות
נפיחות בבטן יכולה להיגרם מכמה סיבות. הסיבה העיקרית והקשה יותר לפתרון, היא חוסר נוכחות או ניסיון לשלוט ברגשות שלנו כמו כעס, עצבים, דיכאון, צער ועוד... רגשות מסוג זה מחלישים את הבטן גם ברמה הפיזית
bari14_In

נפיחות בבטן יכולה להיגרם מכמה סיבות. הסיבה העיקרית והיותר קשה לפתרון, היא חוסר נוכחות או ניסיון לשלוט ברגשות שלנו כמו כעס, עצבים, דיכאון, צער וכו'.. כאשר רגשות מסוג זה עוברים לנו בבטן ואנו מזדהים איתם, אנו מחלישים את המערכת גם ברמה הפיזית. שיטות שמתעסקות באיזון נפשי כמו ריברסינג, יאפשרו ריפוי ואת פתירת הבעיה באופן מלא או חלקי.

סיבה נוספת היא חולשה בשרירי קיר הבטן. חוסר פעילות גופנית ותרגול של שרירי הבטן מוביל לרפיסות בשרירים אלו וכך מוציא את איברי העיכול ממקומם בעצם זה שאין קיר בטן תומך. התחלת פעילות גופנית המתמקדת בתרגילי בטן יכולה להביא לפתרון במקרה זה. מאוד מומלץ לתרגל תרגילי פילאטיס שעובדים על שרירי הליבה בתוך הבטן, וכמובן על מגוון שרירי בטן שונים (אלכסוניים, בטן עליונה ותחתונה).

כמו כן, גם הפרעות אכילה ותזונה לקויה יכולות לגרום להתנפחות של הבטן:

1. אכילה בזמנים לא נכונים – כאשר אוכלים בשעות הלילה המאוחרות, מפעילים את מערכת העיכול מעבר לשעות העבודה שלה, מה שמחליש את איברי העיכול ויוצר חוסר הרמוניה. כדאי לאכול בשעות היום, להתחיל מארוחת בוקר, להקפיד לאכול אוכל מגוון, טבעי וטרי ולהפסיק לאכול לקראת השקיעה.

2. אכילת יתר – כשאנחנו אוכלים עד אשר אנו נסתמים אנחנו בעצם מפריעים לפעולה הטבעית של הקיבה ומונעים מן המזון להתעכל נכון. מזון רקוב יוצר נפיחות.  אכלו עם מודעות, בתשומת לב לכמויות, נסו לאכול מעט פחות – לראות מה מספיק עבורכם כדי להיות שבעים אך לא "מפוצצים".

3. אכילה ללא לעיסה – כאשר אנו אוכלים בלי ללעוס את מזוננו היטב אנו מחדירים חומרים מוצקים אל חלל הקיבה שמעלים את אש הקיבה לריכוז גבוה, שבסופו של דבר יוצר הרבה גזים בתהליך פירוק המזון בקיבה וזה מוביל להתנפחות. הקפידו ללעוס היטב כל מזון שאתם אוכלים, הרמבם נהג להגיד "אכול את המשקה שלך ושתה את האוכל שלך" –רוב האנשים שותים מהר ולא לועסים הרבה, כוונת האמרה – הפכו את המזון לנוזל בפיכם לפני שאתם בולעים וערבבו את המשקה בפיכם לפני שאתם בולעים.

4. ערבוב לא נכון של מוצרים בארוחה – לדוגמא שילוב של מיץ תפוזים, קפה, ביצים, טחינה, גבינה, לחם וסלט (ארוחת בוקר ישראלית), יוצר תרכובות כימיות תוססות בתור מערכת חמה וחומצית (הקיבה),  המוביל לתסיסה, גזים ונפיחויות. נסו לאכול ארוחות פשוטות יותר, ללא קומבינציות רבות, הקפידו לשמור על מרווח בין שתיית מיץ ואכילת פירות לאכילת מזון אחר.

5. שאריות מזון שהרקיב – הימצאות של מזון מרקיב שלא התעכל היטב במערכת העיכול ונדבק לדפנות המעיים שבתוכו (פלאק מוקואידי), מכיל חומרים בתהליכי ריקבון שונים פלוס בקרטיות מעיים וחיידקי מעיים שהתרבו ויצאו מאיזון גורמים לבטן נפוחה ברמה כרונית.  במקרים של נפיחות וכאבי בטן כאלו, יש צורך בניקוי רעלים וטיהור של הגוף ומערכת העיכול. הניקוי נותן מנוחה למערכות ולרקמות הקשורות באכילה, מנקה, מחדש ומשקם אותן.

6. מחסור בפלורת מעיים (חיידקי המעיים הטובים או פרובויוטיקה) – גם מחסור זה יכול להוביל לאי יכולת לספוג ולפרק מזונות מסויימים ובכף ליצור הצטברות רעלים וריקבון שאריות מזון במעיים אשר יגרמו להתנפחות הבטן. לעיתים יש צורך בתוספים צמחיים טבעיים של כמוסות פרוביוטיקה או מאכלים עשירים בפרוביוטיקה כמו ירקות כבושים, פטריית קמבוצ'ה ועוד. עוד על פרוביוטיקה ניתן לקרוא כאן.

7. רגישות מערכת העיכול לחומרים רעילים – רגישות לגלוטן שנמצא בדגנים כמו, חיטה, שיפון, שיבולת שועל וכוסמין, רגישות לקאזין (חלבון חלב), שאצל אנשים מסוימים חסר האנזים שמפרק חלבון זה ועל ידי כך מאפשר לחלבון להירקב בתוך מערכת העיכול וליצור גזים. נפיחויות לעיתים רבות יכולות להעיד על אחת מהרגישויות האלו. לחלקן ניתן לבצע בדיקות דם פשוטות, ולעיתים פשוט כדאי לנסות להימנע מאכילת מזונות אלו, או להפחית את הופעתם בתפריט היומיומי שלכם.

לסיכום, אכילה רבה של פירות, ירקות, אגוזים מושרים, קטניות מונבטות, הפחתה בלחם ומוצרי חלב זולים, לעיסה טובה של המזון לפני בליעתו, פעילות גופנית המשלבת תרגילי בטן שונים, נטילת תוספים פרובויוטיים והפחתת מוצרי אלרגניים כמו חיטה ומוצרי חלב יכולים לגרם לשיפור משמעותי ואפילו לחיסול הנפיחות בבטן.

שלמה דהרמה, בעל למעלה מ-20 שנות ניסיון כמרפא טבעי, מאבחן אירידולוגי (קריאה ברשתית העין) ורייקי מאסטר. מנחה סדנאות וקבוצות לניקוי רעלים וטיהור הגוף, ניקוי כבד ואורח חיים בריא בארץ ובעולם.

 

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו