supherb_Fly
supherb_Fly

המסתורין של בלוטת התריס

מאת: ד"ר אלכסנדר ארדיטי
זמן קריאה: 3 דקות

המסתורין של בלוטת התריס. צילום: RF123

supherb_IN

מחלות השימוטו היא נפוצה למדי הנחשבת כמחלת מסתורין ללא שום סיבה ידועה, הגורמת להרבה תסמינים הרסניים. עבור רבים, משמעות המחלה מבלבלת מכיוון שכאשר הגוף תוקף את עצמו ובמיוחד את בלוטת התריס, האדם מרגיש איזה מין חבלה מתרחש בגופו. במאמר זה ננסה להסביר את הסיבות למחלה, איך היא מתפתחת ואיך ניתן לטפל בה.

 

מעלייה במשקל ועד דיכאון: התסמינים של חוסר איזון בבלוטת התריס

מיליוני אנשים צריכים להתמודד עם עלייה מסתורית במשקל, אובדן שיער, עייפות, ערפול המוח, גלי חום, ידיים ורגליים קרות, עור יבש, רגליים חסרות מנוחה, נדודי שינה, לקוי זיכרון, דיכאון, עיניים יבשות, חולשת שרירים, תלונות של גיל המעבר או הפרעות במחזור החודשי, תסמינים של חרדה, סחרחורת, עקצוצים וחוסר תחושה, צלצול או זמזום באוזניים, כאבים במקומות שונים בגוף וסימפטומים רבים אחרים מהראש עד אצבעות הרגליים(1).

קודם כל, עם התלונות הרב גוניות של המחלה, כדי לגלות אותה נחוצות הבדיקות הבאות: TSH, 4FT, 3FT, נוגדנים נגד בלוטת התריס Anti-TPO Ag, Anti TG Ag  ,נוגדנים נגד Cytomegalic Virus (CMV) ונוגדנים נגדEbstain-Barr Virus(EBV) . האבחון נעשה ביחד עם רמות בלתי תקינות של ההורמונים ,TSH, FT3, FT4 נגלה גם רמות גבוהות של נוגדנים נגד הבלוטה ויתכן נוגדנים נגד שני סוגי הווירוסים.

ראשית, אנחנו צריכים להיות מודעים למה הגוף והמערכת החיסונית בפרט תוקפת את בלוטת התריס וכך נודע מה נגרם לאנדרלמוסיה תפקודית של הבלוטה. כנראה שמערכת החיסונית מזהה שינוי במבנה המולקולרי בתוך הבלוטה, כתוצאה מכך שהתיישב בה חומר זר כלשהו שלא היה קיים קודם. בעקבות זאת, השוטרים של מערכת החיסונית (תאי הלימפוציטים בדם), מגלים שקיים פולש חדש בתוך מבנה של הבלוטות ומתריעים על כך לתחנת המשטרה (מערכת החיסונית). בתגובה, המערכת שולחת שוטרים רבים אחרים (נוגדנים) לבלוטה התריס כדי להרוס אותה ולשבש את תפקודה. היא לא אומרה לנקות את הבלוטה מהגוף זר, אלה להרוס אותה. התהליך הוא איטי מאוד, לוקח שנים וכתוצאה מהפרעות ביצור ההורמונים של בלוטת התריס, תפקודו של הגוף משתבש ומערכות הורמונליות אחרות מתפקדות גם הן בצורה לקויה. כשמדובר במחלה השימוטו כל תלונה אפשרית.(1). בנוסף זה מלמד אותנו על החשיבות המרכזית של בלוטת התריס התפקוד הגוף ומערכות הורמונליות אחרות.

 

בלוטת התריס

צילום: 123RF

מה גורם למחלת השימוטו?

עומדת השאלה מה הסיבה להתפתחות המחלה? יש טוענים שגוף זר שמגיע ומתיישב בבלוטת התריס יכול להיות EBV(2) או )CMV3). וירוסים אלה בדרך כלל מתיישבים בכבד במשך שנים רבות, בעיקר אצל אנשים עם מערכת חיסונית חלשה. הם בעצמם יכולים לגרום לעייפות כרונית (אחד הסימנים של תת-פעילות של בלוטת התריס), אבל בתנאים מסוימים קיימים עדויות של התיישבות ווירוסים אלה בבלוטת התריס ולהתפתחות של מחלת השימוטו(2,3). עדויות אחרות מדברות על כך שהבעיה מתחילה במעיים על ידי בתסמין של דליפה במעיים(Leaky Gut Syndrome)(4). כנראה בגלל רגישות של תאי המעיים לגלוטן או ללקטינים (Lectins), מתפתחת דלקת מקומית ברירית המעיים, בצקת של התאים, הפרדה מיקרוזקופית בית התאים ומעבר של חומר כלשהו מהמעיים למחזור הדם. חומר זה יכול להתיישב בכל רקמה בגוף ולגרום למחלה אוטו-אימונית כלשהי ביניהן מחלת השימוטו. יש לציין שתאי המעיים צמודים מאוד וחוסמים מעבר של חומר כלשהו למחזור הדם אלא שהחומרים נספגים רק דרך התאים עצמן.

 

בלוטת התריס

בלוטה קטנה וחשובה: בלוטת התריס. תמונה: 123RF

 

טיפול במחלת השימוטו

אתם וודאי תשאלו איך ניתן לנסות לטפל במחלה זאת? ראשית כל צריך לחזק את מערכת החיסונית כדי לנסות להתפטר מהווירוסים. שנית צריך לברר אם אנו רגישים לגלוטן או ללקטינים כדי לסגור את הפריצה שקיימת במעיים. שלישית צריך לטפל עם הורמונים ביולוגים של בלוטת התריס לאחר שהבלוטה עצמה אינה מסוגל יותר לייצר את ההורמונים שלה כפי שהגוף זקוק לתפקוד התקין של כל המערכות. לכן, חייבים לתת את ההורמונים 3T ו-4T בצורה מבוקרת וזהירה, כפי שהסברתי במאמר "תת-פעילות סמויה של בלוטת התריס"

 

 

 

כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו