Thymoquin_Fly
supherb_Fly

ארבע מסעדות טבעוניות אהובות בתל אביב

ארבע מסעדות טבעוניות מובילות, שש פודיות חובבות אוכל טבעוני משובח (חלקן עם תובנות תזונתיות מעמיקות) ושלל מנות מושלמות על טהרת הצמחי שמשלבות בין טעם, מראה אינסטגרמי וערכים תזונתיים מושלמים
PassoverFocus_IN

שוק האוכל הטבעוני בישראל לוהט. אנשים מכל העולם כבר הכתירו את תל אביב כאחת מבירות הקולינריה הטבעונית בעולם ואפילו תיירים מאשרים את ה"שמועה" ומהללים את המסעדות הטבעוניות בתל אביב.

שלחנו כתבים למספר מסעדות מובילות לדגום מנות טבעוניות משובחות; חלק מהמנות הן מנות על טהרת הבריאות והאורגני בעוד שאחרות לא מתיימרות להיות אוכל בריאות, אלא פשוט חלופה טבעונית טעימה וזמינה. אתם מוזמנים לקרוא מה הם אהבו ולקבל השראה לבילוי הטבעוני התל אביבי הבא שלכם.

 

אורבן שמאן – אורגני ומשובח

הטועמת: אפרת נבון- נטורופתית מוסמכת, מתמחה בטיפול טבעי במחלות כרוניות וסרטן, מרצה לתזונה נכונה, מנחה סדנאות לבישול ואפיה בריאים, מנחה סדנאות לניקוי רעלים, מטפלת בדיקור סיני, עומדת בראש הפורום של פורטל התזונה הבריאה eatwell, מנהלת את מרכז 'תרפא'.

כדי שלא תישארו סקרנים אתחיל בשורה התחתונה: רוצו!
ועכשיו מהתחלה:
בלב תל אביב הסואנת – על רחוב דיזינגוף 210 נמצאת פינה ירוקה ושקטה בת שתי קומות- בקומה התחתונה הנקראת "טיפי" מתקיימים שיעורי יוגה, סדנאות מיוחדות, טיפולי מגע ועוד. ובקומה למעלה- מסעדת אורבן שמאן שהיא מסעדה טבעונית ואורגנית עם מה שאני מכנה "מזון נקי": המנות מבוססות על חומרי גלם טבעיים בלבד ללא חומרים משמרים, סוכר מעובד, שמנים מזוככים, גלוטן, מוצרים מהחי ואפילו ללא חומרי ריסוס והדברה.
אז יצאתי לבדוק אם חוץ מהאיכות התזונתית של המנות – הן גם טעימות. בתפריט יש ארוחות בוקר, ארוחות צהריים, סופר בולס, שייקים, קינוחים ומשקאות חמים וקרים ובמקרר גדול ונגיש נחים בקבוקי מיץ טבעי במגוון טעמים וצבעים המשמשים גם לתוכניות ניקוי רעלים.

לפניכם הרשמים ממה שזכיתי לטעום:

 

הפנקייקס המפנקים של אורבאן שאמאן

 

כבר התחלתי מהשורה התחתונה, אז מה שנותר הוא לסכם:
אוי, כמה אני רוצה שיהיו סניפים בכל הארץ לקונספט הזה. ואחרי שתבקרו שם תרצו גם!

 

משק ברזילי – שופעת יצירתיות

הטועמות: שי כוכבי והילה ממן, סטודנטיות שנה ג' למדעי התזונה במכללה האקדמית אשקלון ומאמנות כושר. מאמינות באורח חיים בריא, מאוזן וגם מהנה.

הביקור במשק ברזילאי גרם לנו להבין שאנחנו לגמרי יכולות בלי מזון מן החי. מסעדה שופעת יצירתיות, עם מנות יפיפיות, מאוזנות תזונתית, נדיבות וטריות. התפריט עשיר באפשרויות והיה מאוד קשה לבחור.

ווג׳יבורגר

הווג׳יבורגר של משק ברזילי

 

לבסוף בחרנו מהמנות הראשונות סלט אנדיב וענני כרובית, לעיקריות פטריוטיזם וטיקה צ'יני ולקינוח קנולי ולהלן התרשמותנו:
סלט אנדיב- כייף לפתוח ארוחה בסלט קליל עם טעמים מאוזנים. מעבר לכך, מה שעושה את המנה למעולה הם חומרי הגלם. אנדיב ועלי חסה סופר טריים וקראנצ'יים עם אגסים ושבבי פקאנים מסוכרים ברוטב איולי ארטישוק. מנה המכילה סיבים תזונתיים וחומצה פולית אשר מצויים בעלי החסה והאגסים.
46 ש"ח
ענני כרובית- מנה צבעונית, יצירתית ומתוקה בזכות קרם הגזר וחריפה בזכות הצ'ילי הטרי. כרובית צלויה, גרגרי חומוס, צימוקים, בוטנים ועלים. מנה מושלמת לאוהבי שילוב מתוק חריף.
המנה ניחנת בטריות וצלייה בתנור ללא טיגון, מנה משביעה בשל תכולת הסיבים בכרובית יחד עם גרגירי החומוס העשירים בחלבון ובברזל.
44 ₪
פטריוטיזם- הר של פטריות מסוגים שונים- שיטקה, אויסטר, יער, פורטובלו ופורצ'יני על אורז אסור שחור בעל ריח של ניחוחות יין ויער ובעל טעם אגוזי עמוק על מצע של קרם אגוזי מלך חלומי.
מנה חורפית, מנחמת ומפנקת שאי אפשר להפסיק להתענג על הטעמים והמרקמים שלה.
פטריות הן דלות בקלוריות ובשומן והינן מקור לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, האורז האסור מזין יותר מאורז לבן, עשיר בברזל, אבץ וסיבים תזונתיים וקרם אגוזי המלך מכיל שומן מסוג אומגה 6 ואומגה 3.
מנת שחיתות טבעונית, חומרי גלם איכותיים ומזינים שיוצרים מנה יוקרתית ומיוחדת.
66 ₪

טיקה צ'יני- פטוצ'יני תרד עם אפונת שלג צלויה, עגבניות שרי בקארי קוקוס, מוגש עם שיפוד טנדורי סייטן ופלפל צ'ילי צלוי. מנה צבעונית ומהפנטת, עשירה ונדיבה שזורקת אותך למזרח הרחוק, שילוב של פטוצ'יני עסיסי ברוטב מלטף של קארי קוקוס עם שלל ירקות טריים וצלויים, השיפוד טנדורי סייטן קריספי בטעמים הודיים חזקים, אשר סופג את כל טעמי המנה.
סֶייטָן הוא מזון העשוי מחלבון הגלוטן המצוי בחיטה כך שלרגישים לגלוטן רצוי להימנע ממנו, מרקמו סיבי והוא עשיר סידן.
70 ₪

קנולי – מוס גבינת קשיו וניל בציפוי בצק טף פריך עם קרם פיסטוק, פירות יער, שוקולד לבן וטוויל אגוזים. קינוח שרק בשבילו שווה להגיע למשק ברזילי, "עוגת גבינה פירורים" טבעונית משגעת, בטעמי וניל עם רטביי פירות חמצמצים עם טויל קריספי של אגוזים קריספי.
הקינוח דחוס קלורית כך שמומלץ לחלוק אותו עם סועדים נוספים.
45 ₪.

 

קנולי

קינוח טבעוני מפנק – הקנולי של משק ברזילי

התרשמנו מתפריט יצירתי ומושך שמזכיר שאפשר להכין מנות טבעוניות טעימות ובריאות לצד מנות מושחתות ומפנקות והכל מחומרי גלם טריים- פירות, ירקות, פטריות, קטניות, סויה ועוד.
משק ברזילי מביא משהו חדש ומרענן, אוכל איכותי, טבעוני ואורגני. מרגישים במנות את התשוקה לחומרי גלם טריים ומזינים ולשילובם למנות ראויות.

 

החתול הירוק – מעדן שלא נופל מפיצה חלבית

הטועמות: זוג חברות – טבעונית הארד-קור והשניה "וואנאבי".
כמעט כל מי שחשב אי-פעם לעבור לטבעונות והיסס ולו לרגע לנוכח המחשבה שיצטרך לוותר על הנוחות של פאסט פוד זמין-תמיד ועל הטעם המוכר והמנחם של פיצה מפיצרייה. בשביל למלא את החלל קם לגיון של מוסדות פאסט פוד טבעוניים, שאחד הוותיקים והאהובים שבהם הוא החתול הירוק, פיצרייה טבעונית לחלוטין בלבונטין 7, ת"א.
מי שמגיע למקום יגלה פיצריה שכונתית אינטימית ונטולת פוזה עם עיצוב צעיר וקליל, שקירותיה הוורודים מעוטרים חתולים ירוקים ופוסטרים למופעים בבר המוזיקלי השכן.
והפיצה?
בין הסועדות (האחת) היתה הסכמה פה אחד: מדובר בלא פחות ממעדן שאינו נופל מפיצה מגבינה חלבית. הבצק מוצלח, פריך אך לא משתלט ובעובי הנכון, שמשאיר את התהילה לגבינה שמעליו. גבינת הקשיו (שאמנם לא נמתחת כמו מוצרלה שעל פיצה חלבית; אל תצפו לחיקוי מדויק) עסיסית, עשירה בטעם מעט מעושן ופיקנטי וכמובן שחומה מהתנור, ומציעה ערך מוסף על פני חיקויי הגבינה התעשייתיים שתפגשו על גבי הפיצות הטבעוניות של פיצריות סטנדרטיות. לאקסטרה צ'יזיות ניתן להוסיף מוצרלה טבעונית עשירה בטעם.
אשר לגדלים – בחתול תמצאו משולש, פיצה אישית בגודל מכובד או פיצה משפחתית גדולה למדי, עם מגוון תוספות מהמסורתיות (פטריות, זיתים, פפרוני – טבעוני כמובן, וחברנו השנוי במחלוקת – האננס), וכלה במיוחדות – כמו בטטה וברוקולי (לגרעין הקשה של חובבי הצמחים), שדווקא היה פופולרי בערב הביקור.
לסיום, את הארוחה המפנקת אפשר וכדאי להשלים באחת (או יותר) מכמה סוגי הבירות, וכמובן שתייה קלה, ולקנח בארטיק מפנק של "פלטאס".

סופו של דבר, מדובר במקרה של "הייפ" שמצדיק את עצמו, ומצטרף לגל של מסעדות טבעוניות כמו הריינבו וסולטנה שעושות יחסי ציבור מצויינים לטבעונות ולמגוון האופציות המיועדות לציבור ההולך וגדל של טבעונים. כן ירבו.

 

מסעדת באנה – בריא, טעים, מושחת

במרכז תל אביב בתוך כל ההתרחשות של העיר הגדולה והתוססת הזו, שני צעדים משדרות רוטשילד, ברח' נחמני בין הבתים והחצרות שראו המון חיים, מסתתרת מסעדת באנה שהיא פנינה אמיתית. קל מאד לפספס את המקום, שלט קטן וצנוע תלוי מעל הכניסה שמובילה אותנו לחצר פנימית וממנה לחלל המסעדה המעוצבת בפשטות ונותנת המון כבוד למבנה המקורי.
את מסעדת באנה הקימו דן ארואץ, חנוך שכטר ובן רוטשילד. דן וחנוך נפגשו לפני שנים כשעבדו במסעדה של אייל שני : למדנו ממנו הרבה ואנחנו מאד מעריכים אותו על כך, מאז התקדמנו וגיבשנו סגנון משלנו"
התפריט כאן נקבע בכל יום ותלוי מאד בחומרי הגלם המשתנים הזמינים "עניין הטריות מאד חשוב לנו" אומר דן "ולכן כל יום, ואפילו כל משמרת מדפיסים תפריט חדש ויש מנות חדשות."
"אנחנו עושים אוכל שהוא as is בצורה הכי נקיה, אף מנה לא מנסה להתחקות או להיות תחליף של משהו."

מנות טריות בבאנה. צילום: עדי כהן סימן טוב

 

המסעדה ממוקמת בבית ישן שנבנה בתחילת שנות ה 30 של המאה הקודמת, אני נהנית מאד לבקר בחללים שנבנו לפני שנים רבות ולחשוב על החיים של האנשים שבנו את הבית, ריהטו אותו וחיו בו. את החלל הנוכחי עיצבה גלי אמית שהקפידה לשמר את האופי והאלמנטים המקוריים ונתנה כבוד להסטוריה של המקום.

אני מבקשת מדן לספר קצת על הרעיון שמאחורי המקום והתפריט: "לפני 6 שנים נסעתי להודו, ושם התחלתי לעבור תהליך, ויתרתי על ביצים ובשר, בהתחלה כדי להמנע מקלקול קיבה אבל אח"כ הבנתי שזה יותר נכון וטוב לי, והתחלתי לאכול יותר ירקות ולעשות ספורט, הבנתי שכך צריך לחיות, להיות יותר מחוברים לבסיס, למזונות טבעיים. אני רוצה להעביר את זה הלאה, אבל באופן נינוח וכיפי, להראות לאנשים שאוכל מהצומח הוא כיפי להעניק להם הנאה מהחיים חפה מאשמות."
"כשהחלטנו לפתוח את המסעדה חשבנו על השם באנה ששאוב מבננה שהיא פרי שאנחנו מאד אוהבים והוא מייצג בעינינו הרבה מאד, בסגנון ובאופי, גם בסיס להרבה מנות וגם פרי מצחיק ומהנה.
חשוב לנו להביא מטבח שהוא plant based ומשדר בריאות בגוף ובנפש, דאגה לגוף שלך, אוכל בריא טעים, מושחת."

ישבנו לאכול, הצוות במקום מאד נינוח, רגוע, חייכני ושמח להסביר, המנות בתפריט נראות לכאורה פשוטות אבל כשמקבלים אותן מבינים שיש המון חשיבה בכל פרט שעל הצלחת, כל מנה נראית נפלא ומורכבת מהרבה מאד שילובים של טעמים שנותנים יחד ביס מלא בטעמים מרגשים.

בצהריים יש אפשרות לקבל במסגרת הארוחה העסקית מנה ראשונה (קערה)+מנה עיקרית (צלחת) ב 69 ₪, או מנה עיקרית בלבד (צלחת) ב 59 שח, בשתי האופציות מקבלים בנוסף גם קערית עם פרוסת לחם כוסמין נהדר, טחינה משובחת ומעט עגבניות צלויות.
אנחנו פצחנו בשתי מנות ראשונות (קעריות) שהיו שתיהן מצויינות:
סלט ירקות ירוקים פריכים, שני סוגי שעועית ירוקה, זוקיני ומלפפון ברוטב טחינה מתקתקה מעולה. וסלט סלק שרוף עם אפרסמון בויניגרט תפוזים עם קרם קשיו ועלים פריכים – שילוב מפתיע ומצויין -התענגנו על שתיהן.

במנות העיקריות הזמנו: בטטה צלויה עם הר של עדשים ופסטו אגוזים, וקיש קשיו-קישואים:
הבטטה הייתה מפתיעה: מנה כל כך פשוטה לכאורה ובכל זאת פיצוץ של טעמים בכל ביס, הבטטה עצמה הייתה רכה ומתקתקה והמלית של העדשים הייתה מלאת טעמים נפלאים של אגוזים, בזיליקום ועוד.
הקיש היה מעולה: הבצק היה פריך במיוחד והמלית נימוחה עם פיסות ירק, הקיש הוגש עם סלטון קטן של עלים, עגבניות וזיתים מעולים
קינחנו במשהו מתוק: שוקולד מריר איכותי עם שברי אגוזים ושקדים בניחוח לבנדר מוגש עם תותים טריים.
כל המנות שטעמנו היו פשוט משובחות וגרמו להמהומי הנאה והרבה התרגשות בשולחן.

אני באופן אישי, מפתחת מתכונים, מבשלת ואוכלת לא מעט, כבר פיתחתי חך לא מתפשר, ואני נהנית במיוחד לאכול במקומות שמתייחסים לאוכל בכבוד ושיש מחשבה מאחורי כל רכיב במנה ואיך שהכל מתחבר יחד. כשהשף נותן במה לחומרי גלם פשוטים: ירקות, קטניות, דגנים ועושה איתם קסמים – אותי זה מרגש.
אז מה שנותר לי לומר זה באנה – compliments to the chef!

עדי כהן סימן טוב היא בלוגרית אוכל ומנחת סדנאות בישול, בעלת המותג "בישול טבעוני שמח".

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו