Laisha_Fly
supherb_Fly

היסטוריה ואבולוציה של מערכת העיכול

מאת: יעל ענבר וד"ר סיגל ביצור
זמן קריאה: 3 דקות
לפי ד"ר אורי מאיר צ'יזיק לאכול בריא לא קשור לזה שהייתם ציידים או לקטים, אלא למשהו אחר לגמרי. רוצים לדעת מה? קבלו את סיכום ההרצאה ב'אוכלים בריא 9'

צילום: unsplash

supherb_IN

ד"ר אורי מאיר צ'יזיק, הסטוריון של תזונה ורפואה חוקר את הרפואה העתיקה ואת האפשרות ללמוד ממנה על בריאותנו כיום. כהיסטוריון, הוא אומר "כשהיינו ציידים ולקטים ידענו מאיפה האוכל מגיע, כי צדנו וליקטנו אותו". עם המהפכה החקלאית והתעשייתית, התרחקנו ממקורות האוכל שלנו, וזה מסוכן לבריאות, לסביבה ולקהילה. המטרה שלו היא לקרב אנשים לאוכל שלהם בדרכים שונות.

את ההרצאה פתח ד"ר צ'יזיק בשתי מסקנות

הראשונה: אנחנו חיים בחוסר קשב למערכת העיכול שלנו, מכניסים לתוכה דברים שגורמים לנו נזק ולא מקשרים בינם ובין תופעות פתולוגיות כגון בכאב בטן, צרבת, גזים ויציאות כמו שלשול ועצירות.

השניה: אנחנו מעריכים יותר מדי את היכולת של המערכת להתמודד עם הדברים המזיקים שאנחנו מכניסים לתוכה – חומרים משמרים, פוספטים, אלומיניום. יכולת המערכת להתמודד נשחקת.

חלק גדול מההרצאה נסב על טיב היציאות שלנו והגורמים השונים לבעיות בתהליך ובתוצאה.

עצירות ושלשול הם מצבים פתולוגיים. יש מדדים רבים לטיב היציאות – המרקם, הצבע, הגודל, התכיפות. כדי לבקר את היציאות, מומלץ לרשום אותן ביומן יציאות, אפשר להעזר באפליקציה כמו Poop log. או בטבלת הצואה של בריסטול Bristol stool scale.

באופן כללי צ'יזיק ממליץ לתעד כל פעילות אוטומטית שרוצים לעקוב אחריה ביומן כדי לזהות תבניות אוטומטיות שניתן לשנות.

מערכת העיכול היא צינור ארוך ומורכב, שמתחיל בפה, ונגמר בפתח בקצה המעי הישר. האוכל נכנס לפה, מפורק על ידי אנזימים ברוק, ומשם מתחיל את מסעו, בעזרת תנועתיות של מערכת העיכול.

אצל יונקים יש שני סוגים של תזמוני תנועה (קינטיקה) – במערכת עיכול של אוכלי עשב הקינטיקה מאוד איטית, בין 20-100 שעות מהכניסה ועד היציאה. מערכת העיכול של אוכלי בשר מהירה הרבה יותר – עד 15 שעות מהכניסה ועד היציאה.

מערכת העיכול של אומניבורים (אדם, דוב, עורב) מתחלקת לכאלה שמוצאם האבולוציוני הוא הרביבורי (אוכלי עשב), או קרניבורי (אוכלי בשר). אצל האדם הקינטיקה איטית, ולכן מערכת העיכול שלהם היא הרביבורית. זה לא אומר שהאדם לא יכול או לא מותאם לצרוך בשר – מליוני שנות אבולוציה הרגילו אותו גם לכך.

כמות הסיבים בתזונה משפיעה על קצב התנועה של המזון במעיים

הסיבים הם רב סוכרים, שלא מתעכלים, ולכן הם מסדירים את התנועה ומזרזים אותה. הם מגיעים למעי הגס ותוססים באמצעות חיידקים שמצויים שם ומסייעים בתהליך העיכול. ככל שמקטינים את כמות הסיבים בתזונה, גדלות בעיות התזונה.

לימודי תזונה

צילום: unsplash

ד"ר דניס בורקיט הראה כבר בשנות ה- 60, שיש עליה גדולה בדלקות מעיים ומעי רגיז באנגליה, לעומת אפריקה. הוא חשד שההבדל נובע ממיעוט סיבים בתזונה מערבית מודרנית. ככל שתעשיית המזון יותר מתוחכמת ומתקדמת עם השנים, יש פחות סיבים במזונות המעובדים.

תזונה מסורתית טבעית מתעכלת מהר יותר (כ-20 שעות) מאשר תזונה מודרנית מעובדת (כ-100 שעות). לכן כדאי לאכול דגנים מלאים ולא פחמימות פשוטות, והרבה ירקות ופירות.

אחד השלבים החשובים בעיכול הוא הלעיסה. ככל שהמזון מפורק לחלקים קטנים יותר, העיכול קל יותר. העיכול בקיבה נעשה בשתי דרכים – מעיכה (על-ידי השריר המרכיב את הקיבה) ופירוק (על-ידי הפרשת אנזימים). תהליך זה נמשך 2-7 שעות.

כל עוד הקיבה עובדת, לא נוכל לישון, כי תהליך העיכול בקיבה צורך הרבה אנרגיה. לכן חשוב לישון על קיבה ריקה, לאכול מעט בערב, ולא לאכול בשר.

נפח הקיבה הוא כליטר וחצי. חשוב לדעת זאת, כדי לא לאכול עד קצה נפח הקיבה, כי אז האוכל לא יוכל להתערבל בתוכה. אם אוכלים כמות גדולה מדי, האוכל עולה בחזרה לוושט, ויוצר צרבת. גם אכילה של מזון שלא מתאים גורמת לצרבת.

חשוב לכל אחד להכיר את הגוף, לדעת מה טוב לו ומה מזיק לו, באופן אישי, בשונה מהאחרים סביבו. חשוב עוד יותר, ליישם את זה ולא לאכול דברים שכבר יודעים שהם מזיקים.

טריגר למחלות אוטואימוניות

במעי הדק נעשית רוב הספיגה של החלבונים והשומנים. במעי הגס, אליו האוכל מגיע מהמעי הדק, מתרחש הפירוק על ידי חיידקים. ככל שהמערכת הבקטריאלית יותר מגוונת, יש יותר בריאות. אצל חולי קרוהן וקוליטיס, לדוגמה, יש מגוון מועט של חיידקים. תסיסה טובה מתבצעת כשאוכלים אוכל מגוון. חומרים מעובדים, שתעשיות המזון משתמשות בהם, מסכנים את רירית המעיים ופוגעים במערכת החיידקית, והם טריגר למחלות אוטואימוניות.

אם המערכת החיידקית מספיק מגוונת היא יכולה להתמודד עם זיהומים במזון. אנטיביוטיקה מצמצמת את המגוון החיידקי גם במערכת העיכול. כשמערכת העיכול יוצאת מאיזון, זה כר פורה ליצירת מחלות. זאת ידעו כבר ברפואה העתיקה, וזה מוכח גם כיום בשטחי המיקרוביולוגיה השונים.

8 הכללים שישמרו עליכם

לימודי תזונה

ד"ר אורי מאיר צ'יזיק ובן יקיר, צילום: תומר פלד

לסיום הביא צ'יזיק כמה מאמרותיו של הרמב"ם לגבי מערכת העיכול, שהן נכונות גם כיום:

מי שקיבתו גדולה, עיכולו חזק, ויכול לשאת כמות גדולה של אוכל, ומהם מי שקיבתו קטנה, ועיכולו חלש בטבעו, ולא יכול לשאת אלא כמות קטנה.

ראוי לכל אדם לדעת את הכמות שהוא יכול לעכל כשהוא בריא.

כשחם יותר יש להחסיר מכמות הבסיסית של המזון, וכשקר יותר צריך להוסיף לכמות הבסיסית.

כבר הגדירו הרופאים את הכלל הראוי שיפסיק האדם לאכול לפני שהוא שבע, משמע שיפסיק לפני שיגיע לתאוותו וישאר לו מעט תאבון לאוכל.

כבר ציוו הרופאים שלא לאכול מאכלים רבים בסעודה אחת, אלא רק אחד, ונאמר שהסיבה לכך היא השוני בעיכול.

כי כמה סוגים של מאכל גורמים לאדם לאכול יותר, כי התאבון גדל, כי כל מאכל יוצר תאבון משלו.

הכלל הבסיסי שעליו ראוי לסמוך בהנהגת הבריאות הוא מיעוט האוכל ואכילה מבלי לשבוע.

תאר לעצמך כמה תועלת יש בהשמרות מעיכול נפסד שהוא ללא ספק הגורם העיקרי למחלות מערכת העיכול.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו