In2024_Fly
supherb_Fly

הטיפול הטבעי בסטרס – אבי כל המחלות

מאת: - לענת גרינברג ניסיון רב בתחום הרפואה המשלימה עם ארגז כלים עשיר
האם אתם ישנים לא טוב? מרגישים עצבניים או מצוברחים? שוכחים דברים קטנים ומרגישים מבודדים ומוצפים? אל תדאגו, כולנו היינו שם, אתם כנראה לחוצים
Thymoquin_In

לחץ או סטרס איננו בהכרח תמיד רע, הוא יכול להועיל לפרץ של אנרגיה ומיקוד, למשל אם אתם עוסקים בספורט תחרותי או צריכים לנאום או להציג בפני קהל. אז הסטרס עשוי להועיל, לדחוף אתכם קדימה ולהכין אתכם להתמודדות עם אתגרים. כך נמצא במחקרים. החוקרים שיערו כי אפיזודות של מתח מגבירות את עירנות המוח ודוחפות אותנו לביצועים גבוהים יותר. המתח, כך עולה ממחקרים, גם משפר את הקשר עם האינסטינקטים שלנו.

אבל מה קורה לנו כשהסטרס מתמשך? עובר עוד יום ועוד יום והוא איננו יורד. זה למעשה משפיע על הבריאות שלנו. זהו כבר לחץ כרוני.

על פי מחקרים, לחץ כרוני עלול לפגוע בריכוז הסידן, האשלגן, המגנזיום, האבץ, הניאצין(3B) ועוד מינרלים וויטמינים בגוף שלנו ויש לכך השלכות בריאותיות חשובות שכן לויטמינים ומינרלים הללו תפקידים מרכזיים בפעילות הגוף ובשמירה על הבריאות.

גם הרגלי האכילה שלנו מושפעים מסטרס מתמשך. מחקר משנת 2013 מצא כי נשים עם סטרס גבוה סבלו מהרגלי אכילה גרועים ועלייה בסיכון להשמנת יתר.

כמו כן סטרס גבוה נמצא במחקרים כמשפיע על אוכלוסיית החיידקים המיטיבים במערכת העיכול שלנו. אנשים בסטרס גבוה דיווחו על תסמינים של מעי רגיש כגון שלשולים, עצירות, כאבי בטן, נפיחות וגזים. ממחקרים עולה כי הדבר קשור בריכוזים נמוכים יותר של חיידקים מיטיבים מהקבוצה LACTOBACILLUS.

מחקרים נוספים מצביעים על השפעות נוספות של הסטרס הכרוני וביניהן עלייה בלחץ דם ורמות סוכר בדם,  כאבי שרירים, כאבי גב, לחץ בחזה, הפרעות שינה, מחלות לב, מיגרנות, רגישות יתר של העור, ועד פגיעה במערכת החיסונית.

כשמערכת החיסון לא מאוזנת כתוצאה מסטרס מתמשך, התוצאה מתחילה בעייפות, שמקשה על תפקוד יומיומי, ועלולה להוביל עד מחלות אמיתיות כגון מחלות אוטואמוניות וסוגים מסוימים של סרטן.

אז מה הגורמים לסטרס? ישנם גורמים פיזיים כגון מחלה, ניתוח או תאונה. גם גורמים סביבתיים יכולים לגרום לסטרס – מלחמה, פיגועים, מיתון, אבטלה, תזונה לא נכונה, חשיפה לקור או לחום, זיהום סביבתי, רעש חזק, או קרינה. וכמובן, בל נשכח את הגורמים הנפשיים – לחצים בעבודה, לחצים כלכליים, גירושין, אלימות במשפחה, מחלה או מוות של קרוב משפחה ועוד.

זמנים לא קלים עוברים עלינו, תקופה של אי ודאות בריאותית וכלכלית ברמה עולמית, והרבה מטופלים מגיעים לקליניקה שלי עם תסמינים ומחלות שמקורם בסטרס.

כנטורופתית, אני עורכת תשאול מקיף, מלווה אותו גם בבדיקת לשון, ואבחון אירידולוגי (בקשתית העיין), מנתחת את בדיקות הדם של המטופל וחותרת להגעה לשורש הבעיה.

הטיפול טומן בחובו מגוון רחב של טיפולים לגוף ולנפש. תזונה בריאה ומאוזנת לטיפול בסטרס, נטילת תוספים להשלמת חוסרים, פיתוח חשיבה חיובית ושימוש בצמחי מרפא מיוחדים שנקראים "אדפטוגנים" המסייעים להסתגלות הגוף למצבי סטרס. בנוסף לכך ייתכן ואמליץ על טיפולי מגע להרפיית המתח, פעילות גופנית מתונה וקבועה, שינה מספקת, וישנם כלים רבים נוספים להרפיית המתח כגון צחוק (אל תצחקו, זה גם מוכח מחקרית כעוזר להורדת סטרס) יוגה, תרגילי נשימה, מדיטציות ועוד.

 

תפוחים דיאטה

תפוח ואגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך – שמומלץ להפחתת סטרס (publicdomainpictures.net)

 

הטיפול התזונתי מאוד משמעותי במצב של סטרס מתמשך

הטיפול האפקטיבי כולל:

 

 

צמחי מרפא שנלחמים בסטרס

צמחי מרפא מהווים חלק בלתי נפרד מהטיפול הנטורופתי ותפקידם לעזור לגוף להסתגל למצבי הלחץ. הם נקראים משום כך אדפטוגנים מהמילה האנגלית to adapt – להסתגל.

צמחי מרפא אלו מכילים ברובם מרכיבים פעילים הדומים במבנה שלהם להורמוני בלוטת האדרנל ומשום כך מהווים משוב שלילי לבלוטה וגורמים להפחתה בהפרשת הורמוני הסטרס.

ישנם כ-15 צמחי מרפא אדפטוגנים והנטורופת ימליץ על אלה המתאימים ביותר לבעיות הבריאותיות, לאופיו ומזגו של המטופל.

למטופלים עם מזג חם, הנטורופת יבחר צמחים אדפטוגנים מקררים ומרגיעים כגון ויתניה משכרת, סנטלה אסייתיקה או גנודרמה. למטופל עם נטייה לקור ניתן להתאים צמחי מרפא אדפטוגנים חמים וממריצים.

לכל צמח יש תכונות נוספות שבעזרתן ניתן לדייק יותר את הטיפול. למשל הגנודרמה (פטריית הריישי), חוץ מהיותה אדפטוגנית, היא מטפלת גם במצב של יתר לחץ דם ורמות גבוהות של סוכר ושומן.

כמובן שהנטורופת יקח בחשבון את כל התמונה הרפואית של המטופל, ויתאים לו צמחי מרפא שמתאימים לו כמה שיותר, תוך לקיחה בחשבון גם את התרופות שהמטופל נוטל, כדי שלא תהיה התנגשות איתן.

פרט לצמחי מרפא אדפטוגנים, ניתן להוסיף לטיפול גם צמחי מרפא בעלי פעילות מרגיעה. חלק מהצמחים הללו ניתן ליטול בחליטות במשך כל היום כגון מליסה רפואית, קמומיל, ורבנה, וחלק ניתן ליטול גם בכמוסות או בנוזל. במקרה בו המטופל משתמש בתרופות הרגעה או תרופות משרות שינה יש לנקוט זהירות בשימוש בצמחי מרפא מרגיעים כי הללו עלולים להגביר את פעילותן ולהאריך את משך השפעתן של התרופות.

כאמור, סטרס ממושך עלול להוביל לחוסרים בויטמינים ומינרלים רבים שלהם זקוק הסוף. תפקידו של הנטורופת להתאים למטופל תוספים, גם באיכותם וגם במינון המתאים.

המלצות לאומגה 3

אומגה 3 תסייע להילחם בסטרס? צילום: pixabay

 

אילו תוספים נלחמים בסטרס?

התוספים המומלצים הם:

 

בברכת בריאות איתנה

צרו קשר עם ענת גרינברג - רפואה טבעית



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו