Nikui_Fly
Nadar_Fly

הטוב, הרע והמיותר

מאת: אורלי מנירב, דיאטנית קלינית
זמן קריאה: 2 דקות
מחקר חדש קובע מי משחק תפקיד מרכזי יותר בעניין הכולסטרול: השומנים הרוויים ושומני הטראנס שמעלים כולסטרול או מזונות צמחיים שמורידים אותו

מי הם השידוכים שיטיבו אתכם? (123RF)

Sunrider_Article

ההמלצות התזונתיות המוכרות והנפוצות ביותר בכל הנוגע להורדת רמות הכולסטרול בדם מתייחסות לצמצום צריכת השומן הרווי (שומן מן החי), שומן הטרנס (שומן המרגרינה), וכמובן הכולסטרול עצמו. במקביל לצמצום צריכת מזונות עתירי שומן וכולסטרול, קיימים מזונות צמחיים אשר את צריכתם מומלץ דווקא להגביר. מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה קובע מי משחק תפקיד מרכזי יותר בהורדת רמות הכולסטרול: השומנים והכולסטרול או אותם המזונות הצמחיים.

עודף כולסטרול מהווה את אחד מגורמי הסיכון העיקריים למחלות לב, שהנן גורם התמותה מספר שניים בארץ. לכולסטרול עצמו אין סימפטומים, ולכן אנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שהם סובלים מעודף כולסטרול. רמות הכולסטרול בדם מורכבות מהכולסטרול הטוב (HDL) ומהכולסטרול הרע (LDL), כאשר ליחס בין השניים השפעה רבה על הסיכון למחלות לב. רמות עודפות של כולסטרול בדם יכולות לגרום לשקיעתו בדפנות העורקים ובכך להקטנה, או חסימה, של זרימת הדם ללב, ואף להתרחשות התקף לב.

אמנם ההרכב הגנטי שלנו משחק תפקיד בכל הנוגע לייצור כולסטרול ולמידת השפעתו על הסיכון למחלות הלב, אך שינוי אורחות חיים המלווה בהורדת משקל הגוף העודף, ביצוע פעילות גופנית, והימנעות או הפסקת עישון, ללא ספק תורמים להורדת רמות הכולסטרול.

ההמלצות התזונתיות להורדת רמות הכולסטרול בדם כוללות צמצום צריכת שומנים רוויים כמו בשרים שומניים, חמאה, שמנת ומוצרי חלב עתירי שומן. וכן צמצום צריכת שומן טרנס המצוי במזונות בהם נעשה שימוש במרגרינה, כמו מלוואח, ג'חנון, בורקס, קרואסון, עוגיות פריכות וכדומה. באשר לכולסטרול עצמו, כולסטרול מצוי רק במזונות מן החי כמו ביצים, בשרים ואיברים פנימיים, ומומלץ להגביל את צריכתו ל- 300 מ"ג ביום. יחד עם זאת, התפיסה הרווחת כיום היא שהשפעת הכולסטרול מהמזון על רמתו בדם נמוכה משמעותית מזו של השומנים הרוויים ושומני הטרנס.

קיימים מגוון מזונות צמחיים המקושרים עם הורדת רמות הכולסטרול בדם, והם כוללים סיבים תזונתיים (בעיקר סיבים מסיסים כמו שיבולת שועל), חלבון סויה, פירות וירקות, אגוזים וסטרולים צמחיים (חומרים דמויי כולסטרול). במהלך השנים ניסו מחקרים שונים לבדוק האם לאותם המזונות הצמחיים יכולת להוריד את רמות הכולסטרול בדם, מעבר ליכולתה של דיאטה הדלה בשומן רווי, שומן טרנס וכולסטרול. מחקרים אלה השוו בין דיאטות סטנדרטיות דלות בשומן רווי לבין דיאטות דלות בשומן רווי בשילוב מזונות צמחיים שונים, ומצאו ששילוב אותם המזונות הצמחיים הגדיל את יכולת הדיאטה להוריד את רמות ה-LDL כולסטרול, מעבר ליכולתן של הדיאטות הסטנדרטיות. אם כך, השאלה המתבקשת היא למי מבין השתיים תפקיד מרכזי יותר בהורדת רמות הכולסטרול?

מחקר שפורסם לאחרונה שם לו למטרה לענות בדיוק על השאלה הזו. המחקר עקב במשך 24 שבועות אחר 351 אנשים עם רמת כולסטרול ממוצעת של 171 מ"ג/ ד"ל, שאינם מקבלים טיפול תרופתי להורדת כולסטרול. החוקרים חילקו את המשתתפים לאחד משני סוגי דיאטה: דיאטה סטנדרטית דלה בשומן רווי (קבוצת ביקורת) או דיאטה עשירה במזונות צמחיים (קבוצת התערבות) מסוג סטרולים צמחיים, חלבון סויה, סיבים תזונתיים מסיסים ואגוזים. תוצאות המחקר הראו הבדלים מובהקים בהשפעת הדיאטות השונות על רמות ה-LDL כולסטרול. קבוצת הביקורת הצליחה להוריד את רמות ה-LDL כולסטרול ב- 8 מ"ג/ ד"ל (3%) בתקופת המחקר. לעומתה, קבוצת ההתערבות הצליחה להוריד את רמות ה- LDL כולסטרול לכל הפחות ב- 24 מ"ג/ ד"ל (13.1%).

תוצאות המחקר ללא ספק מעודדות ומלמדות על חשיבות מזונות צמחיים שונים בהורדת רמות הכולסטרול בדם, וייתכן שאף בהורדת הסיכון למחלות לב. יחד עם זאת, אין בתוצאות מחקר זה בכדי להחליש את חשיבות הקפדה על דיאטה דלת שומן רווי, שומן טרנס וכולסטרול. הקפדה על תזונה נכונה בשילוב אורח חיים בריא ללא ספק יכולה להקטין את רמות הכולסטרול בדם, וייתכן שבמקרים מסוימים אף למנוע את הצורך בטיפול תרופתי להורדת כולסטרול.

 

לאתר הבית של אורלי מנירב

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו