Laisha_Fly
PassoverFocus_Fly

הדרך לתזונה בריאה מתחילה בסופר

איך גרמו לעובדי גוגל לרדת במשקל בלי דיאטה? ומה אנחנו יכולים ללמוד מזה כדי לשנות בעצמנו את התזונה בבית שלנו? בואו להכיר את המחקרים המרתקים של בריאן ונסינק ולשמוע על פיתוח מרתק בהשראתם: סיור בריא בסופר

סופרמרקט - מה כדאי לבחור? צילום: PEXELS

supherb_IN

הסטטיסטיקות העגומות בנוגע להצלחת הדיאטות, או יותר נכון בנוגע לכישלון של רובן, דוחף חוקרים רבים לחקור דרכים "עוקפות" לירידה במשקל, כאלו שלא בהכרח ידרשו משמעת מברזל או יישום תפריטים מורכבים. 

 

אחד מהמחקרים המפורסמים ביותר בנושא שינוי התזונה ללא דיאטה נערך בחברת גוגל; "הדיאטה הטובה ביותר היא זו שאינך יודע שאתה עושה", זו הטענה של בריאן ונסינק, פסיכולוג מזון אמריקאי, שנודע, לפחות בישראל, בעיקר בזכות המחקרים שערך בחברת גוגל. 

 

מה עשו כדי למנוע מעובדי גוגל להשמין? (בלי לזרוק את העוגיות לפח)

חברת גוגל נרתמה למחקר ושינוי תזונתי כי במחלקת רווחת עובדים נתקלו בנתון מטריד: עובדים שמצטרפים לגוגל עולים במשקל. באופן כללי, בחברות הייטק, האוכל הוא חלק מהעבודה. יש במקררים שפע של אוכל. ארטיקים במקררים, ממתקים ופירות – הכל זמין מאוד לכולם

בצורה מסורתית היו מכניסים דיאטנים ועושים טיפול פרטני מסורתי, אבל הוא פשוט עשה תצפיות עם מצלמות והגיע למסקנה שאנשים במהלך היום, לא בארוחות עצמן, ניגשו לדלפק עם קופסאות מלאות כל טוב – בייגלה, וופלים ועוגיות.

 

הניסוי לקח את הוופלים הבייגלה והעוגיות, שם אותן בקופסאות אטומות ליד הקיר ולפני הקופסאות האלו שם שני מגשים עם פירות טריים ואז הסתבר שאותם אנשים באו, הכינו קפה אבל הפעם לקחו יותר פירות טריים ופחות ממתקים וחטיפים. הכמות היתה כעת אפסית, כל זאת מבלי להתערב באופן אישי בתזונה של העובדים.

 

וונסינג לא מאמין בשליטה עצמית ואומר שזה שטויות – אדם לא יכול לשלוט על עצמו בנושא תזונה. הוא מגיב לסביבה ולמצבים – אם משנים את הסביבה זה משנה את ההתנהגות התזונתית. זה מרגיע כי זה אומר שלא צריך לעשות שינוי מרחיק לכת כדי להצליח.

לקרוא את התוויות זה בריא – תוצאות מחקר משנת 2019

מחקר עדכני שנערך באנגליה מדגים את ההשפעה של המודעות לרכיבי המזון על התזונה. באנגליה מרבית המזון נרכש בסופרמרקטים, במרבית הרשתות יש כרטיסי מועדון שבהם נשמר מידע על הרכישות שבוצעו; אפשר להשתמש במידע כדי לשפר את רכישות המזון כך שיהיו בריאות ומזינות יותר.

פיתוח ייחודי לשיפור התזונה – מבוסס מחקרית

הדיאטנית סמדר פרימור מספרת: "במכבי אנחנו עושים פרויקט בשם מכבי בריא בסופר שמבוסס על מחקרים עדכניים ונועד ליצור שינוי אמיתי בחיי אנשים";המנהלת המקצועית של התוכנית היא הדיאטנית הדס חרדון.

סמדר מרחיבה: "למדנו על נושא התנהגות צרכנים ובנינו את התכנית שבה אנחנו מזמינים בין 10 ל-15 אנשים לביקור בסופר עם דיאטנית שעברה הכשרה בנושא של טכנולוגיה של מזון והתנהגות צרכנית,יחד בנינו תכנית שהבסיס המדעי של התזונה בה הוא תזונה ים תיכונית, תזונה שמאות או אלפי מחקרים הוכיחו שהיא טובה לבריאות ולמשקל, באופן הוליסטי".

כשאנחנו מדברות על הרקע והרציונל מאחורי התכנית, סמדר מזכירה מחקר חדש מבריטניה, בנושא דרכים להפחתת קנית מזון עשיר בנתרן – בסופרמרקט שמחזק את הטענה שצריך לסייע לאנשים לעשות בחירות טובות יותר כדי לשפר את התזונה.

מה קורה בסיורים מודרכים בסופר?

"בנינו חומרי הדרכה – יש לנו דף משימות לסיור בסופר:

בחלק הראשון המשתתפים מקבלים דף עבודה עצמית, הם מסתובבים בין המדפים ובעזרת ההדרכה הם לומדים לקרוא תוויות ולשאול שאלות: מה המרכיבים של המוצר? מה הסימון התזונתי שלו? כמה שומן, איזה שומן? כמה סידן? נתרן?וכן הלאה.

בהמשך המדריכה עושה להם סיור מודרך במחלקות שנבחרו על ידינו. בסיור לקהל הרחב מתמקדים בנתרן, סוכרים במזון, סוגי שמנים.

יש סיור לצמחוניים, סוכרתיים, משפחות צעירות עם פוקוס על תזונת ילדים, סיור לקהל הרחב ובכל סיור עושים התאמה יותר ספיציפית לצרכים. בסיור לילדים נתמקד בשתייה ממותקת, מזון מעובד ועוד חטיפים.

באופן כללי – אנחנו מקדמים אכילת מזון כמה שיותר קרוב לטבע. האסטרטגיה של משרד הבריאות היתה טיפול בנתרן כדי לשפר מדדי לחץ דם והמטרה היתה להפחית צריכת מזון מעובד וצריכת יותר מזון בבית, זה תואם את האג'נדה שלנו. כי רוב הנתרן שאנחנו מקבלים במזון מגיע ממזון מעובד".

בחירות בריאות בסופר

בחירות בריאות בסופר. צילום: PEXELS

 

סיורים מותאמים אישית – תזונה לחולי צליאק, ילדים ועוד

הסיורים פתוחים לכל קופות החולים, כאשר הגישה חופשית לחלוטין. כמה מאות אנשים כבר השתתפו בסיורים האלו, עם עובדי עירייה, עובדי מתנס"ים, מרכזי קליטה ואפילו מנגישים בשפה הרוסית. נערך גם סיור לקהילה הבדואית בכפר דרומי וכן פנתה אלינו קבוצת הורים לילדים עם צליאק וערכנו להם ארבעה סיורים יעודיים בליווי דיאטנית מומחית לגסטרו. "אנחנו פתוחים וגמישים עם השירות הזה לכל כיוון", מדגישה פרימור.

 

במכבי פיתחו מערכת משובים והמשתתפים מספרים שהתוצאות מדהימות; המשוב מתקבל לא רק מייד אחרי הסיור, אלא גם חודש אחרי, "אנחנו רואים שאנשים משנים את הצריכה שלהם" מספרת פרימור. התוצאות מעניינות:

 

כלומר – העלייה במודעות משמשת את האנשים והם פחות קונים על אוטומט. כשהם ליד המדף הם עושים יותר חשיבה. התוצאות משקפות שתזונה נכונה מתחילה בקנייה נכונה.

 

"מה שאני מבשלת ושמה על השולחן זו המציאות שלי, ואז אני לא צריכה להתמודד, לאכול הרבה או מעט או להימנע ועוד דברים שדורשים מאיתנו היום והם קשים מאוד לביצוע". מסכמת הדיאטנית.

 

בשנת 2019 קופת חולים מכבי תמשיך להציע את הסדנאות; קיימים 60 מנחים בכל רחבי הארץ, מעוניינים להשתתף בסיור חינמי? תוכלו לבדוק מתי מתקיים בקרוב סיור שקרוב אליכם.

 

Harrington, Richard AScarborough, PeterHodgkins, CharoRaats, Monique MCowburn, GillDean, MoiraDoherty, AidenFoster, CharlieJuszczak, EdmundNi Mhurchu, Cliona et al (2019) A pilot randomised controlled trial of a digital intervention aimed at improving food purchasing behaviour: the Front of pack Labels Impact on Consumer Choice (FLICC) study JMIR Formative Research.

תגיות:
רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו