bari14_Fly
Sunrider_Fly

האם כל סוגי הדבש מזינים? איך תבחרו את הדבש הטוב ביותר עבורכם?

himalayaKrem_IN

כולנו אוהבים מתוק – מרגע הלידה אנחנו מחפשים את המתיקות ונמשכים אליה. אבל בשנים האחרונות קיים הרצון להתרחק מאוכל מעובד וסוכר לבן, אז איך בכל זאת ממתיקים?

המגמות האחרונות בגסטרונומיה העולמית והנטייה להעדיף מאכלים טבעיים ולא מעובדים החזירו גם לדבש את מקומו הראוי על הצלחת. ההערכה הגוברת, הן לסגולותיו הבריאותיות של הדבש והן לערך המוסף של טעם וריח, גורמים להעדפתו על פני סוכר מעובד ואפילו על פני תחליפי סוכר דיאטטיים. לדבש שימושים רבים ומגוונים, ריבוי הטעמים, הניחוחות, הגוונים והמרקמים, מציבים בפני הבשלנים הביתיים והשפים מכלול אפשרויות ואתגרים קולינריים.

מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן אומר, כי צריכת הדבש נמצאת בעלייה זה מספר שנים "סקר שערכה מועצת הדבש מגלה, כי קיימת עלייה בצריכת הדבש על ידי הציבור. הסקר הראה, כי העלייה בביקוש לדבש אינה רק בחודשי החגים, אלא גם לאורך השנה, נתון המצביע על עלייה במודעות בקרב הציבור הישראלי לצריכת מזון בריא ולסגולותיו הבריאותיות והרפואיות של הדבש".

 

למה כדאי להמתיק עם דבש?

מנתוני מועצת הדבש: הדבש מהווה ממתיק מועדף מבחינת ערכיו התזונתיים הייחודיים: דבש מורכב מכ-  80%  מוצקים ו- 20% מים. כ 75 %-מהחומרים הינם סוכרים, בעיקר חד סוכרים: פרוקטוז- סוכר פירות וגלוקוז- סוכר ענבים, מעט דו סוכרים: סוכרוז, מלטוז ומנוז, וסוכרים מורכבים: גלוקוסכרידים. הסוכרים נספגים בצורה יעילה ומהירה בגוף ויכולים לספק אנרגיה זמינה לגוף.

דבש, במצבו הטבעי, שווה במתיקותו לסוכר, אולם מכיל רק 82.4 גרם פחמימות ל- 100 גרם, בהשוואה ל – 100 גרם פחמימות ב 100 גרם סוכר, עם ערך קלורי של 304 קק"ל ל – 100 גרם דבש, בהשוואה ל – 400 קק"ל ל – 100 גרם סוכר.

 

בישראל קיים מגוון רחב של דבש זני הנובע מסוגי פריחה שונים כך שבנוסף לדבש ההדרים ופרחי הבר שהיו מקובלים בעבר, ניתן למצוא סוגי דבש שונים, בטעם, בצבע ובמרקם כדוגמת דבש אזוב (זעתר), קורנית, דרדר, אשל, אבוקדו וגם דבש מפרחי בצל ועוד. דבש זני משמעו- זן אחד של פרח המחויב ל-80% צוף של אותו זן. דבוראי של דבש זני דרוש להמון עבודה. פרחי הצוף הינם עונתיים והדבוראי חייב להציב את הכוורות ביום בו הם מתחילים לייצר צוף ולקחתן לפני שהם מפסיקים לייצרו. לדבש זני יש טעם מיוחד וטעים וניתן להשוות אותו ליין, הטעם מעולם לא חוזר על עצמו במדויק, והוספתו למאכלים משדרג מאוד את המנות.

מכוורת אלון הגליל- צילום אדוה אופיר

מכוורת אלון הגליל. צילום אדוה אופיר

 

איך אפשר לדעת שהדבש שלנו טבעי?

באופן טבעי דבש מתגבש במהלך שבועות עד חודשים מעת רדייתו. דבר המעיד על מקורו הטבעי.

הדבש המגובש, במרקם נוקשה יותר ולא נוזלי, הינו דבש איכותי ביותר, יש צרכנים רבים הסבורים שההתגבשות מעידה על כך שהדבש התקלקל, אך ההיפך הגמור הוא הנכון- כל תכונותיו הנפלאות וערכיו התזונתיים אינם נפגעים בתהליך ההתגבשות.

צורת ההתגבשות נבדלת בין סוגי הדבש השונים, לעיתים מתגבש הדבש לגרגירים דמויי סוכר ולעיתים לממרח לבן. ההתגבשות מתחילה כאשר הדבש  הופך למעין מראה 'מעונן' ובהמשך הוא הופך למוצק.

כדי להחזיר את הדבש למצבו הנוזלי ניתן להשרות את צנצנת הדבש בכלי עם מים חמים. ניתן כמובן לאכול את הדבש גם במצבו המגובש, ויש אף שמעדיפים אותו במצב זה.

 

חשוב לשים לב לאריזת הדבש בעת קניית המוצר, מנכ"ל מועצת הדבש, זאב מידן אומר כי, להוציא את הדבש המיובא על פי הסכמי הסחר עם האיחוד האירופי, ארה"ב ודרום אמריקה העומד בהתאם לדרישות התקניות שנקבעו בסטנדרטים בינלאומיים, מתקיים יבוא לא חוקי של דבש באיכות ירודה מארצות המזרח ובעיקר מסין שאינו עומד בדרישות התקן וכן קיים זיוף של דבש מקומי. "קשה מאוד להבחין בדבש מזויף. הדרך הטובה ביותר לדעת אם הדבש המוצע למכירה הוא איכותי או ברמה ירודה היא לחפש אחר תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל". הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות ולהיות בטוח שרכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות, אך הוא אינו דבש טהור באמת, תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך בקרה ואיכות קפדני במיוחד.

 

זאב מידן מנכל מועצת הדבש

זאב מידן מנכ"ל מועצת הדבש מזהיר מפני דבש מזויף

 

המלצות מועצת הדבש לבחירת הדבש הנכון עבורך

דבש ההדרים, שהיה עד לאחרונה הדבש הידוע והשולט, מתאפיין בצבעו הבהיר ומתיקותו בינונית ועדינה. הוא ספוג בריח ההדרים וגם הוא מגוון בטעמיו על פי סוגי ההדרים שמהם הופק. מתאים לעוגות, לבצקים ולתבשילי בשר .

דבש האקליפטוס, מאוד מבוקש בשנים האחרונות. הוא כהה ומכיל את הארומה המיוחדת של עץ האקליפטוס שממנו מפיקים שמן אתרי העוזר לטיפולי נשימה וקוסמטיקה.
מתאים לצליית תרנגולות וירקות כתומים ואפשר להוסיף לו גם תבלינים כגון: צפורן, הל ואפילו קינמון.
דבש פרחי בר מתאים לרטבים המגוונים ומאכלים קרירים כגון: סלט ירקות טרי, יוגורט, גבינה, פרות, לימונים ודגים חיים.

אופים עוגה? כדאי שתדעו – דבש בהיר הוא הטוב ביותר לשימוש בעוגות (אם כי לעוגות דבש עתירות תבלינים מתאים דבש עשיר וכהה, עם טעמים מודגשים). עוגות המכילות דבש אפשר לאפות באותו חום כמו עוגות רגילות, בדרך כלל בחום של 180 צלסיוס.

כף או שתיים של דבש כהה יעשירו את מרקמם וצבעם של תבשילי קדירה חורפיים. נסו להוסיף את הדבש לבצל מטוגן, כדי להגיע להשחמה מושלמת ולאחר מכן הוסיפו את יתר מרכיבי התבשיל.

 

נתונים מעניינים על הדבש בארץ ובעולם

 

ענף הדבש הוא ענף חקלאי בעל תועלות סביבתיות ניכרות, מעבר לתועלת הישירה של ייצור דבש טבעי. חשיבותו של הענף מתבטאת בהאבקת גידולים חקלאיים וצמחי בר. שירותי ההאבקה שמספקים מגדלי הדבורים – הדבוראים – לחקלאים באמצעות דבורת הדבש, הם מוצר חיוני והכרחי לקיום חקלאות הצומח בישראל, אשר הצורך בה אינו שנוי במחלוקת ונועד להבטיח אספקת מזון.

עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש, האחראיות להאבקת 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם. כבר לפני 60 שנים- הזהיר אלברט אינשטיין – כי ארבע שנים בלבד לאחר העלמות הדבורים, לא תישאר חקלאות ולא יהיה מזון בעולם.

דבורים ודבש

מתוק וטבעי – הדבש

 

כמו בכל העולם, גם בארץ דואגים למיגור התופעה- מועצת הדבש מקדמת מחקרים להתמודדות עם התופעה המדאיגה ופתרונות למיגורה ופועלת בשיתוף קק"ל לנטיעות מוגברות של עצים צופניים אשר יסייעו לענף הדבש לשרוד- היעד הכמותי של הנטיעות הצופניות הינו כ- 1.5 מיליון צמחים צופניים ממינים שונים וביניהם: אקליפטוס, חרוב, שיזף ועוד, בתכנית גם בשיתוף גורמים שונים, ביניהם: כביש 6, חברת הדרכים הלאומית, צה"ל עיר הבה"דים ורשויות מקומיות. במקביל לנטיעות הציבוריות, יוזמים קק"ל, מועצת הדבש והדבוראים פרויקטים רחבי היקף לנטיעות צופניות באזור מגוריהם של הדבוראים, בישובים ובאזורים החקלאיים. פרויקט כזה יש בכפר בי"לו למשל- שיזמו הדבוראים בישוב לנטיעת עצים צופניים סביב הישוב, כך משמשות הנטיעות גם לתחימת הישוב וגם למזון לדבורים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו