Thymoquin_Fly
Laisha_Fly

האם טיפול ברפואה משלימה מקדם הרזיה?

מאת: - מפתחת תוכנית השתלמות למטפלים, מרצה, נטורופתית
הסיבה שאתם מתקשים להתמיד בדיאטה, נובעת משיבושים מטבוליים. הפתרון נעוץ בשחרור גורמים מעכבי הרזיה! כל הפרטים, במאמר הבא
Laisha_In

רקמת שומן היא איבר פעיל (מבחינה מטבולית), התהליכים המרכזיים שמבצעת רקמת שומן, הינם:
תהליך אגירת שומן בתאי שומן ותהליך פינוי שומן מתאי שומן.

לשם ביצוע תהליכים אלו, הגוף נעזר בחומרים מתווכים, כגון: הורמונים, אנזימים, חלבונים, וכיו"ב.

איברי הגוף השונים, מתקשרים עם המח וגם מייצרים אינטראקציה, אחד עם השני, באמצעות מתווכים הורמונליים ועצביים. בהתאם לזאת, כאיבר פעיל, רקמת שומן, מייצרת אינטראקציה עם מערכת עצבים מרכזית, וגם משפיעה על תפקוד מערכות הגוף האחרות.

רקמת שומן מפרישה חומרים לזרם הדם, לדוגמה, הורמונים המדווחים למרכז בקרה במח, אודות תכולת מאגרי השומן בגוף, לשם וויסות צריכת המזון.
כמו כן, רקמת שומן מגיבה לחומרים, לדוגמה, תאי שומן מגיבים ל-"הורמון אגירה" אינסולין, החיוני לתהליך אחסון שומן בתאי שומן.

המכאניזם של רקמת שומן, והבנת תהליכים, כמו ליפוגנזה וליפוליזה, הינו חיוני להבנת מנגנוני "שריפת שומן" וקידום הרזיה. כבר לפני (כמעט) 20 שנים, החוקרת Sander Kersten, מהמחלקה לתזונה, מטבוליזם וגנומיקה, באוניברסיטת Wageningen בהולנד, פרסמה מאמר מדעי באדיבות הארגון האירופאי לביולוגיה מולקולרית. מאמר זה מתאר את השפעת הרכב הארוחה על אגירת שומן וסינתזת טריגליצרידים, בתיווך הורמונים מרכזיים.

עפ"י סנדר, מכיוון שגישות תזונתיות רשמיות, נכשלו במידה רבה, במאבק בהשמנת-יתר, הקהילה המדעית, העמיקה את המחקר בוויסות מולקולרי של אחסון שומן, מתוך ההכרח ליצור איזון בין סינטזת שומן לפירוק שומן, והבנת ההשפעה ההורמונלית על ביטוי גנים המעורבים באגירת שומן.

מה הקשר בין אכילה להשמנה? מסתבר שהוא מורכב ממה שחשבנו

מאז ועד היום, התפרסמו מחקרים רבים נוספים העוסקים בהוכחת הקשר של הרכב הארוחה וצריכת המזון בשעות מסוימות של היום, להתפתחות תנגודת לאינסולין, סוכרת סוג 2 והשמנת-יתר. ברשותכם, כדי לא-להלאות אתכם בפרטים טכניים, אציין במאמר זה, את השורה התחתונה, משמע, אציג את התוצאות או המסקנה של מחקר\מאמר מדעי, בהתאמה.

לדוגמה, מחקר משנת 2018, בשיתוף חוקרים מהמחלקה לתזונה באוניברסיטת מאסטריכט, הולנד, בית ספר לרפואה, באוניברסיטת הרווארד, בוסטון, ובית החולים פסטר דה-ליל בצרפת, הגיעו למסקנה שעבודה במשמרות ואכילה בשעות שאינן תואמות לשעון הצירקדי, כרוכה בסיכון לפתח תנגודת לאינסולין בשרירי שלד וסוכרת סוג 2.

שומן בטני

איך אכילה בשעות מאוחרות משפיעה על הגוף שלנו? (123RF)

 

עפ"י ממצאי המחקר, התרבות המודרנית המתאפיינת באכילה בשעות מאוחרות, גוררת עליה ברמות של גלוקוז, אינסולין, חומצות שומן חופשיות וטריגליצרידים בפלזמה, ובכך משפיעה על ביטוי גנים מטבוליים בשרירי שלד, יכולת החמצון המיטוכונדריאלית והרגישות לאינסולין בתאי שריר.
כמו כן, תהליכים מטבוליים ברקמת שומן, עצמה, כמו ליפוליזה מושפעים מתזמון הארוחות על פני היממה, התנהגות תזונתית זו, משבשת תהליכי וויסות משקל ואיזון מטבולי ברקמת שומן עצמה.

בשני העשורים האחרונים, הצטברו מחקרים רבים, המוכיחים כי רקמת שומן לבנה היא המקור עיקרי לדלקת כרונית (דלקת סטרילית, לא-זיהומית). במצב של עודף משקל, נמצאו בפלזמה, רמות גבוהות פי-3 של פרמטרים פרו-דלקתיים, ביניהם TNFאלפא, IL-6,CRP, ציטוקינים שונים ועוד.
נושא זה נדון במאמר מדעי שהתפרסם ב- Missouri Medicine Journal,
העוסק בנושא: Adipose Tissue Inflammation and Metabolic Dysfunction, באדיבות אוניברסיטת מיזורי בארה"ב, מאת החוקרות הבאות: Young-Min Park, Margo Myers, and Victoria J. Vieira-Potter, PhD.
כמו כן, המאמר מציין את הקשר בין דרגת הדלקתיות המתפתחת בגוף, ממקור של רקמת שומן לבנה, להתפתחות מחלות כרוניות אחרות, כגון: מחלות לב וכלי דם, סוכרת סוג 2, ואפילו סוגי סרטן שונים.

תאי שומן הנמצאים תחת לחץ מטבולי, מייצרים מתווכים דלקתיים ומולקולות כימותרפיות, ומזמנים תאי-חיסון כגון: מאקרופאגים ולימפוציטים, המנציחים את המצב הדלקתי.

עקה חימצונית משבשת באופן מובהק את האיתות לאינסולין, מה שמוביל להתפתחות תנגודת לאינסולין.
האטיולוגיה של דלקת ברקמת שומן לבנה, פוגמת בתפקוד רקמת שומן, ע"י הרחבה לא-פרופורציונלית של תאי שומן, היפוקסיה של תאי שומן, עד כדי התפתחות מוות מוגבר של תאי שומן.
פגיעה בתפקוד רקמת שומן, מובילה לשיבוש בתהליכים של ניצול שומן ו\או אגירת שומן.

דבר נוסף, תהליכי ניצול שומן, מושפעים מרמות של מוליכים עצביים ממשפחת קטכולאמינים, למשל, אדרנלין ונוראדרנלין, הנקשרים לקולטנים אדרנרגיים על פני תא שומן, ומובילים להפעלת תהליך של ליפוליזה.

המאמר מסיק ששיפור המטבוליזם של רקמת שומן, אפשרי באמצעות הפחתת התהליך הדלקתי.

גלוקוקורטיקוסטרואידים מעורבים בוויסות רגישות לאינסולין ותהליכים של אגירת שומן בתאי שומן.
וויסות הורמונים גלוקוקורטיקוסטרואידים בתאי שומן, עצמם, עשוי לטפל בהשמנת-יתר והיפראינסולינמיה.

עפ"י עבודה מדעית, בחסות הארגון המדעי השוודי Swiss National Science Foundation grants, בשיתוף עם המעבדה למטבוליזם בז'נבה, מכון המחקר הרפואי של אדינבורו, החטיבה לטוקסיקולוגיה מולקולרית, אוניברסיטת באזל, ואוניברסיטת ספינזה ברומא.

עודף גלוקוקורטיקוסטרואידים (קורטיזול, הורמון עיקרי), ידוע כמקדם השמנת-יתר ותסמונת מטבולית.
רמות מוגברות של גלוקוקורטיקוסטרואידים, מעודדות ביטוי-יתר של אנזים בתאי שומן, הנקרא: β-Hydroxysteroid Dehydrogenase Type 111 .

ביטוי יתר של אנזים β-HSD111, והפעלת ייצור-מוגבר של גלוקוקורטיקוסטרואידים בתאי שומן, מעצימים את השפעת האינסולין, בצורה ניכרת, על ספיגת הטריגליצרידים, באמצעות גירוי פעילות של ליפופרוטאין-ליפאז ובסופו של דבר, מובילים להשמנה! תהליכים אלו פוגעים בהומאוסטאזיס המטבולי.

אי לכך ובהתאם למחקרים לעיל, במטרה לעודד הרזיה, קיים צורך הכרחי, בשיקום תפקוד מטבולי של רקמת שומן, על כל היבטיה, הורמונליים, עצביים ודלקתיים, ביניהם:
וויסות רמות גלוקוקורטיקוסטרואידים, שיפור רגישות התאים לאינסולין, שיפור איתותים עצביים והורמונליים של אלמנטים לוויסות מנגנון רעב ושובע, וויסות רמות הורמונים סטרודיאליים , והורמונים המשפיעים על תהליכים של אגירת שומן וניצול שומן, שיפור תפקוד מערכת עיכול, איזון רמות מוליכים עצביים התומכים בוויסות אכילה ומעודדים שביעות רצון כתוצאה מאכילה-בריאה, תוך שליטה בכמויות המזון ובטיב המזון.

ניתן להוסיף כאן, עוד מנגנונים רבים אחרים, הקשורים לניהול משקל וקידום הרזיה, ביניהם:
הקשר בין השמנה לשיבושים ברמות הורמוני מין, הקשר בין השמנה להתפתחות גורמים מזהמים במערכת עיכול, מעורבות של תרופות מרשם בתהליכי השמנה, הקשר בין חסר נוטריאנטים לתהליכי השמנה, הקשר בין השמנה לתפקוד בלוטת תריס ועוד.

מטפל ברפואה משלימה, חותר ליצירת איזון של כלל מערכות הגוף, בהתאם לתסמינים שהמטופל מדווח. באמצעות כלים ושיטות מעולם הרפואה המשלימה, המטפל מבצע תהליך מושכל, מבוסס הבנה של תהליכים פיזיולוגיים וביוכימיים, במטרה לאזן שיבושים תת-קליניים, הגוררים התדרדרות בתפקוד מערכות הגוף.

טיפול בשיבושים תת-קליניים, המתרחשים ברקמת שומן בפרט, ובמערכות הגוף, בכלל, עשויים לתרום לתהליכי הרזיה, באופן ניכר!

האצת חילוף חומרים

הדרך לירידה במשקל מתחילה גם בהורמונים? ; צילום: 123RF

לאור המחקרים לעיל, ועוד רבים אחרים, הקשורים להבנת מנגנוני-התנגדות של הגוף להרזיה, ניתן להבין מדוע רבים בעולם, מתקשים עד-מאוד ליישם את ההנחיות לשילוב תפריטים דלי-קלוריות, בחיי היומיום שלהם. בפועל, כולנו עדים לכך שמחלת ההשמנה רק הולכת ומתעצמת, לאין שיעור.
ככל הנראה, משום שהמשקל שלכם עשוי להיות מושפע, באופן ניכר, משעות האכילה (ראה מחקר לעיל), מרמת הסטרס החמצוני בגופכם, מחוסר איזון במוליכים עצביים במח ו\או חוסר איזון ברמות הורמוני המין שלכם, תלוי בתרופות-מרשם אתם נוטלים, ואפילו מושפע מחוסר איזון בחיידקי-המעיים שלכם, ועוד גורמים רבים נוספים, המצריכים התייחסות בטיפול בהרזיה.

 

הרפואה המשלימה יכולה לקדם הרזיה

בשורה התחתונה:
מסתבר שבנוסף לתפריט מזין, בעל מאזן קלורי שלילי, עולה צורך חיוני, בשיפור תפקוד תהליכים מטבוליים המתרחשים ברקמת שומן ואיזון מנגנונים הורמונליים ועצביים בגוף, באמצעות כלים ושיטות שמציעה לכם רפואה-משלימה, כדי לתמוך, ואף לקצר, תהליכים של הרזיה.

בנימה אישית: חשוב להבהיר, עד כה, לא-נעשה מחקר מבוסס ראיות, ע"י גוף מדעי גדול עתיר משאבים\רפואי\אוניברסיטאי, המוכיח באופן חד-משמעי, את הטענה, שאיזון הבריאות שלכם ושיפור תפקוד מטבולי של רקמת שומן, באמצעות טכניקות ברפואה-משלימה, אכן מקדם תהליכי הרזיה.

עם זאת, לאור הנתונים המדעיים שהצגתי לעיל, אני מציעה לכם להפעיל שיקול דעת עצמאי, ולבחון את הצלחותיכם האישיות בנושא ירידה במשקל.
אם אימצתם תפריט בריא, מאוזן מבחינה תזונתית, המותאם לכם אישית, מבחינת מאזן קלורי שלילי, ואתם מסוגלים ליישם אותו, לאורך זמן, כחלק מאורח חיים בריא, ואתם אף נהנים מהצלחות, מבלי להישבר בדרך, המשיכו כך, כל הכבוד!

אך אם פני הדברים לא כך, לאחר ששקלתם, בכובד ראש, וקיבלתם המלצות, התייעצתם עם הרופא שלכם, ואולי אף קראתם קצת בנושא התרומה של עולם הרפואה המשלימה לבריאות שלכם.
אני ממליצה לכם, עוד היום, לפנות לקופות החולים, המציעות לכם שירותי רפואה משלימה, ו\או לפנות לקליניקות-פרטיות, לרפואה משלימה, בתחומים כמו: נטורופתיה, רפואת הצמחים (הרבולוגיה), רפואה סינית, רפלקסולוגיה, שיאצו ועוד.
"תראיינו" את המטפל בשיחת הטלפון, תבקשו המלצות של לקוחות, ותצאו לתהליך של קידום הבריאות שלכם.

הכותבת היא נטורופתית, מרצה, מפתחת קורס הרזיה אקטיבית למטפלים!

הבהרה משפטית – אין לראות במאמר זה, תחליף לייעוץ רפואי ו\או טיפול תרופתי. מידע זה לא מחליף טיפול המבוצע על ידי רופא ואינו מהווה, בשום אופן, המלצה לטיפול פרטני.

מעוניינים לברר פרטים אודות קורס הרזיה-אקטיבית למטפלים? צרו קשר עם אפרת בר לב, בטופס הבא:

צרו קשר עם אפרת בר לב



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו