מרינה נבטים

Powered by WP Bannerize

oig

Powered by WP Bannerize

אבוקדו בריא? תלוי למי

מאת: שרי קפלן
סוד החיים הבריאים והארוכים הוא לאכול תזונה שמותאמת באופן אישי לכל אדם, לפי הטיפוס הגופני-מנטלי שלו. אייל שפרינגר, מומחה לרפואות המזרח, פתח לכתבתנו את הראש באוכלים בריא

בהרצאתו המרתקת של אייל שפרינגר מצאתי את החוליה החסרה. בלימודי הנטורופתיה הכרתי והפנמתי היטב את התפריט התזונתי המומלץ לאדם בריא ונורמטיבי, תפריט שמבוסס על ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות כמו גם שילוב צמחי מרפא ותבלין.בפועל, למדתי "על בשרי" שהתפריט הזה אינו מתאים לכולם.

ההרצאה של אייל שפרינגר, מטפל רב פעלים שעוסק במגוון רפואות אסיאתיות הוליסטיות (רפואה סינית, רפואה איורוודית, תזונה מקרוביוטית, צמחי מרפא סיניים וצמחי מרפא מערביים וטווינא) נתנה לי מענה מושלם.

אייל פתח את ההרצאה בטעימה קצרה מעולם המושגים של התזונה האסייאתית. הוא סקר את התזונה של האוכלוסיות מאריכות הימים בעולם: שבט ההונזה, בני אוקינוואה שבדרום יפן, זקני סין. לכאורה, החוקרים המערביים שחקרו את אותן אוכלוסיית במטרה להפיק מרשם לחיים ארוכים, אכן פיצחו את המכנה המשותף התזונתי לחיים ארוכים: מזון פשוט המבוסס על דגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות ודגים.

אבל בפועל, סוד החיים הארוכים, מורכב הרבה יותר.

מה אם כן הופך את הדיאטה האסיאתית לבריאה יותר?

התשובה טמונה בפרמטרים הבאים:

1. שילוב של צמחי מרפא במזון בשימוש יומיומי קבוע.
2. טכניקות עיבוד מזון ייחודיות ההופכות את המזון לבעל איכויות מרפא חזקות יותר.
3. חומרי גלם מיוחדים
4. והפרמטר החשוב ביותר: התאמת מזון אישית.

הרפאות האסיאתיות מסווגות את האוכלוסייה לפי מספר טיפוסים. באיורוודה למשל מחלקים את בני האדם לשלושה טיפוסים עיקריים:

אדם מסוג ואטה:  מבנה גופו רזה, מפרקיו בולטים, יש לו קושי לעלות במשקל, בעל נטייה ליובש וקור. מבחינה מנטאלית הוא רחפני, תזיזיתי ויצירתי.

אדם מסוג פיטה: מבנה גופו בינוני, בעל נטייה לשומניות וחום. מבחינה מנטלית הוא מתאפיין באינטלקט חריף ואוהב שינויים. "רוצה להיות מלך העולם".

אדם מסוג קאפה: מבנה גופו רחב, בריא, וכבד מבין השלושה, בעל נטייה לקרירות,לחות וכבדות. מבחינה מנטאלית הוא יציב, סבלני ומסור.

ויש כמובן גם טיפוסים מעורבים במינונים שונים.

ברפואה הסינית מאידך, מאבחנים את האנשים לפי חמשת האלמנטים : מים, עץ, אש, אדמה ומתכת.

אייל ביקש לצייד אותנו כבר בסוף ההרצאה בכלי מעשי, כדי שנוכל לאבחן את עצמנו ולבחור את מזונותינו בצורה מושכלת. לצורך העניין הוא פישט את הידע בצורה שתהיה נגישה לכולם:

באמצעות שאלון פשוט, אנחנו לומדים לסווג את עצמנו לטיפוס קר או חם ולטיפוס יבש או לח. התמונה קצת יותר מורכבת כשיש אלמנטים מעורבים וכמובן שאז נדרש אבחון של מטפל מקצועי שבודק גם את הלשון, מראה הפנים, גוון ומרקם העור, מבנה הגוף ועוד.

איך זה עובד? איך עוברים מתפיסה של מזון בריא לתפיסה של מזון מתאים?

העיקרון הוא פשוט: יצירת איזון.

טיפוס קר ויבש שיאכל מזון חם ולח יזכה בבריאות אופטימלית. באותו אופן: טיפוס חם ולח, שיאכל מזונות מקררים ויבשים ימקסם את בריאותו.

הנה בקצרה סקירת הטיפוסים והתזונה שתאזן אותם:

טיפוס חם ולח
• עור אדום ולח/שמנוני
• נטייה לאקנה
• אבנים בכיס מרה
• ריח גוף חזק

תזונה מאזנת:
• דגנים יבשים וקרים (גריסים, אורז בסמטי, קינואה)
• קטניות מאש
• הרבה ירקות ירוקים
• פחות שומן
• פחות חלבון מהחי
• פחות מלח

טיפוס קר ולח
• תת פעילות של בלוטת התריס
• השמנה
• נטייה לבצקות
• בצקות בקרסוליים
• חשיבה איטית
• תחושת קור
• עייפות
• רצון לנשנש מתוקים כדי לקבל אנרגיה
• אפאתיות

אנשים כאלה זקוקים לתזונה מחממת:
• כוסמת, אורז מלא, שיפון
• קטניות – ובעיקר אזוקי, שהיא קטנייה משתנת
• ירקות שורש סוככיים/בצליים
• מעט שמן – בגלל הלחות
• בשר עוף – נחשב חם ויבש
• שימוש בטכניקות לייבוש מזון כמו אפייה וצלייה
• להימנע ממזון לא מבושל
• להימנע מחלב ומוצריו

טיפוס קר ויבש
• רזון
• עור יבש וחיוור/כחלחל
• אנמיה
• אוסטיאופרוזיס
• וסת דלה אצל נשים
• חרדות
• ליבידו נמוך
• תזזיתיות

תזונה מאזנת: "אוכל של פעם"
• מרקים
• דייסות
• שיבולת שועל, אורז מתוק
• ירקות עסיסיים שמחממים ותומכים בגוף כמו בטטה, דלעת, סלק
• יותר שומנים בתזונה – שמן שומשום, טחינה, אגוזים
• יותר בשר אדום, איברים פנימיים
• הרבה תבלינים כמו למשל קינמון

טיפוס חם ויבש
• עור אדמדם ויבש
• רזון
• פעלתנות
• רגזנות (פתיל קצר)
• נטייה למחלות עור
• נדודי שינה
• גלי חום

תזונה מאזנת:
• מזון ג'לטיני וקריר: טפיוקה, קוזו, אגראגר
• מלוחיה, גמבה
• דייסות דלילות ומרקים
• חיטה
• מוצרי סויה
• סלק, עלי תרד ומנגולד, אצות
• שקדים, שמן קוקוס, גהי, מוצרי חלב
• יותר פירות קרים ולחים

אני לא יודעת אם הצלחתי להעביר לכם את מידת ההתלהבות שלי מההרצאה של אייל שפרינגר. אסכם במשפט: ההרצאה שינתה לי את אופן החשיבה על תזונה ופתחה לי צוהר לתפיסה שמרגישה לי כל כך נכונה: אין לי ספק שהדרך הנכונה לאכול ולבטח לטפל באנשים באמצעות תזונה היא באמצעות תזונה מותאמת אישית, כלומר תזונה שמותאמת לאחר תשאול מקיף שמסייע לחשוף את הטיפוס המולד של האדם. ואין לי ספק שאמשיך להעמיק בנושא.

 

השאירו תגובה: