Thymoquin_Fly
supherb_Fly

האוכל שיקרר לכם את הקיץ

מאת: אפרת בר לב, נטורופתית
זמן קריאה: 2 דקות
הקיץ כאן והמעלות מטפסות. איזה אוכל יכול לקרר אותנו? ספוילר: קרטיבים הם לא ממש התשובה

צילום: PEXELS

Thymoquin_In

לפי האסכולה של הרפואה הסינית, עונת הקיץ מאופיינת במושגים מסורתיים של אש, שמחה, יאנג, דחיסות, הכיוון האנרגטי עולה כלפי מעלה ומניע את האנרגיה העמוקה שלנו כלפי חוץ.

על כן, באופן אינטואיטיבי, אנו נוהגים להימנע ממזון המספק אנרגיית חום ממושכת בגופנו, הנעשה בשיטות של בישול ממושך או צליה בתנור.

ברפואה הטבעית, תזונת קיץ, מאופיינת באופן שונה לחלוטין מתזונת חורף. בקיץ אנו עשויים לחוש שאנו זקוקים למזון קליל, עשיר בנוזלים, בעל אנרגיה קרירה וטמפרטורה פושרת או קרירה, התורם לתחושה מאווררת בפלג הגוף העליון והחיצוני של הגוף.

בהתאם להשפעת המזון על הגוף, מן הראוי שהפרמטרים לבחירת "מזון קיץ" שבכוחו לצנן את הגוף, הם: מזון בעל אנרגטיקה מקררת ואוורירית, בעיקר, צמחים שגדלים בזמן קצר, מזון ששיטת הכנתו היא קצרה ופשוטה (כמו אידוי או הקפצה), טעמו של המזון חמצמץ או מריר קלות (כמו תפוח ירוק, או אצות, בהתאמה), מזון הנחשב "מכווץ ומעודד תנועה כלפי מטה" (עפ"י האסכולה הסינית), כאשר העדיפות היא לצריכת ירקות ופירות עשירים בנוזלים, שצבעם כחול\ירוק\סגול וכיו"ב.

 

סלט הוא התחלה טובה: המלצות תזונתיות לקיץ

ההמלצות לקיץ בעיקר כוללות סלט ירוק עשיר ומזין, המכיל עלים ירוקים כמו ארוגלה, חסה, פטרוזיליה, עלי בייבי, כרוב ירוק, מלפפונים, גבעולי סלרי, תפוח ירוק, פולי סויה, שעועית מש, נבטים, אורז בר שחור, ונתחי דג ים צפוני.
בגזרת הפירות ניתן למצא אגס, אבטיח, מלון, פירות יער, שניתן להכין מהם שייק פירות מפנק, מזין ועשיר בתוספת בננה וכפית ממרח שקדים.

פשטידת ברוקולי לארוחת ערב, על בסיס קמח כוסמת ודוחן, או כריך עם אבוקדו, לימון, עגבנייה ומלפפון.
חליטת נענע עם לימון או תה ירוק, ירעננו את גופכם, ואף תוכלו ליהנות ממרק אצות, פטריות ונבטים.

 

לאזן את התזונה גם בחודשים החמים

לצד הרצון בקירור צריך לזכור לאזן את המזונות הקרירים באמצעות תבלינים, ירקות ופירות, דגנים וקטניות נוספים, כדי לייצר ארוחה מאוזנת מבחינה אנרגטית ומבחינת הערכים התזונתיים, כדי לשמור על צלחת בריאה ומזינה.

אמנם, לא רק בקיץ, אך בייחוד בקיץ, ישנם מצבים מאתגרים יותר, המצריכים הקפדה על צריכת מזונות ועזרים נוספים, שבכוחם לקרר את הגוף. למשל, אתם יכולים להביט באנשים סביבכם, כך שניתן באופן אינטואיטיבי לזהות התבטאות טיפוסית של "חום", מעין מראה אופייני או מאפיינים אישיותיים בולטים במיוחד, כגון: אנשים בעלי נטייה לאדמומיות בעור הפנים ו\או הסמקה, הליכה נמרצת ומהירה, תזזיתיות, דיבור בצרורות של מילים, טיפוסים "צבעוניים", מוחצנים, אנרגטיים, דינמיים, דרמטיים ועוד, שה-"אש הפנימית" שלהם דומיננטית ובולטת לעין.
טיפוסים כאלו, מוטב שימעיטו או יצרכו באופן מאוזן ומושכל, מזונות ותבלינים בעלי אנרגטיקה חמה, מזון בעל איכות מחממת או מזון הדורש אופן הכנה יבש, כמו צליה ממושכת בתנור, וזאת על אחת כמה וכמה בקיץ הישראלי הלוהט, כגון: פלפל חריף, גי'נג'ר, קינמון, אגוז מוסקט, ציפורן, שום, בצל, רוזמרין, עלי חרדל, אנשובי, חמאה, בשר צלוי ו\או תבשילים של בשר, שעועית שחורה וירקות שורש "דחוסים" המתבשלים באופן ממושך בקדירה, כמו בטטה, סלק, לפת, קולורבי וכיו"ב.

בנוסף, עפ"י האסכולה של הבריאות הטבעית, שיבושים בריאותיים כרוניים מסוימים, נחשבים בפני עצמם ל- "מחוללי חום" מוגבר ובלתי-מווסת בגוף, והם מצריכים תמיכה פרטנית וייעודית, כגון מצבי דחק ממושכים, כעסים והתפרצויות רגשיות, התקפי חרדה, תנודות הורמונאליות מז'וריות – בגיל ההתבגרות ו\או בגיל מעבר, מיגרנות, דלקות במפרקים, התלקחויות של מחלות מעי דלקתיות, שלשולים, מחלות עור כמו רוזיציאה ועוד.

סלט מגוון בשילוב גרגרי חומוס, המומלצים בהיריון

סלט – מעולה בחודשי הקיץ. צילום: unsplash

 

לסיכום, בקיץ הישראלי העדיפו מזון חי, עשיר בנוזלים, מרווה ומזין, עשיר בעלים ירוקים וירקות טריים בשלל צבעים, הכינו את ארוחותיכם בשיטת הכנה של אידוי או הקפצה – מתובל קמעה, בלבד, הקפידו על צריכת נוזלים נאותה, תצאו לטייל בשעות נוחות, התמידו בתנועה ו\או פעילות גופנית מתונה, הפגשו עם חברים, היו מודעים לחשיבותו של ניהול מתחים באופן מושכל, תוך שאיפה לאיזון רגשי, רווחה נפשית ושמחה.

 

הכתבה באדיבות אפרת בר לב נטורופתית, מטפלת ברפואה פונקציונלית ומייסדת מרכז השתלמויות למטפלים ברפואה משלימה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו