Thymoquin_Fly
supherb_Fly

דיכאון - טיפול טבעי ותרופות

מאת: מרינה לוי, נטורופתית
זמן קריאה: 3 דקות
הדכאון וצניחת האנרגיה מתפשטים בחברה הישראלית. איך נקל על המצב בעזרת טיפול טבעי? וכיצד ניתן לשלב את הטיפול הטבעי עם תרופות?
Thymoquin_In

במציאות של היום ישראלים רבים סובלים מדיכאון. לרוב, דיכאון מתבטא בירידה משמעותית במצב הרוח, מחשבות שליליות, חוסר רצון וחשק לעשות דברים, ולעיתים אף מלווה במחשבות אובדניות. ברוב המקרים אנשים "דיכאוניים" חווים ירידה בתפקוד שמתבטאת בצמצום במפגשים חברתיים, העדפה להישאר במיטה רוב שעות היום, ואף שינוי בתאבון.

כמעט כולנו חווינו סוג של דיכאון ברגעים כאלה ואחרים בחיים, אלא שהבעיה האמיתית מתחילה, כשהדיכאון גורם  לפגיעה בתפקוד היום יומי. במקרה כזה כדאי מאוד לטפל בזה.

קיימות כמה דרכים לטפל בדיכאון: ישנה הדרך הטבעית שבעיניי מהווה את הדרך הנכונה ביותר לטיפול במידה וזה מתאפשר. הדרך השנייה היא זו של נטילת תרופות נגד דיכאון. הדרך השלישית, דרך הביניים, משלבת נטילת תרופות והשלמת חסרים וחיזוק הגוף ע"י הטיפול הטבעי.

טיפול טבעי

ברפואה הטבעית ישנו ניסיון לפתור את הבעיה מהשורש ולהבין מה בכלל גרם לתופעת הדיכאון. לעיתים הבעיה יכולה להסתכם במשהו ממש פשוט כדוגמת חסר של ויטמין או רכיב תזונתי אחד בלבד, מה שאומר שגם הפתרון יהיה פשוט ובעיקר יעיל בלי סיכונים ותופעות לוואי מיותרות.

לדוגמא, היעדר סרטונין במוח ידוע כגורם לדיכאון. סרטונין מיוצר בין היתר מחומצה אמינית בשם טריפטופאן בעזרת קו-פקטור P5P (ויטמין B6), כך שאם הגוף שלכם לא מקבל מספיק ויטמין B6 או מספיק חומצה אמינית טריפטופאן דרך המזון שאתם אוכלים הוא לא יוכל לייצר מספיק סרטונין מה שיוביל לדיכאון. כמובן שמרבית המקרים לצערנו אינם פשוטים כל כך ויש לבצע עבודה הרבה יותר מעמיקה על מנת לאתר את הסיבה.


טיפול טבעי עובד על חיזוק ואיזון של הגוף ע"י:

 

1. איזון הפרשת סרטונין/נוראדרנלין/דופאמין – נוירוטרנסמיטורים האחראיים על מצב הרוח שלנו.
2. חיזוק האדרנל, שאחראי על העמידות שלנו במצבי מתח.
3. טיפול בחסרים שבפני עצמם יכולים לגרום למצב דיכאוני.
4. מותאם ייחודית לכל אדם ולאורח החיים שלו.
5. אינו גורם לתופעות לוואי מסוכנות (בהנחה כמובן שהטיפול ניתן על ידי איש מקצוע).

המטרה העיקרית בטיפול טבעי היא לאפשר חיזוק הגוף בעזרת תוספים וצמחי מרפא למשך תקופה ותוך כדי ללמוד לנהל אורך חיים בריא ומאוזן שבסופו של תהליך יגרום לאדם להיות מאוזן ולחיות ללא תלות באף גורם  חיצוני.

 

תוספים וצמחי מרפא לדוגמא שיכולים לעזור בזמן משבר

צמחי מרפא:
• ויטניה משכרת – מחזק פעילות בלוטת האדרנל, עוזרת להתמודד עם מתח מצטבר, טובה למצבים של עייפות ותשישות פיזית ונפשית, למצב של חוסר שקט כללי, חרדות, ואף משפרת תפקוד מיני.
• ג'ינסנגים למיניהם – מחזק את מערכות הגוף ומעלה ויטאליות, עוזר בזמן עומס מנטאלי ונפשי מתמשך, חולשה כרונית, דיכאון נפשי ואפטיה.
• בקופה – מחזק בזמן חולשה נפשית ודיכאון, אנטי חרדתי, טוב לכעסים וחוסר שקט, משפר את הפעילות הקוגנטיבית ומגן מפני נזקים ברקמת המוח ותאי העצב.

פטריות מרפא:
• ראישי – נוגדת דיכאון, מרגיעה את הנפש, עוזרת לאדישות, מגייסת לפעול לשינוי, ומעלה את רמות האנרגיה והוויטאליות.
• מאיטקי – טובה במצבי דיכאון, הפרעות חרדה ועייפות כרונית. הפטריה טובה במיוחד לנשים שהדיכאון שלהם קשור במצבים הורמונאליים.

 

תוספים:
• חומצות אמינו – מחסור בהן יכול לגרום לחוסר בנוירוטרנסמיטרים.
• ויטמיני B – עובדים כקו פקטורים בתהליכים שונים בגוף.
• אבץ – דרוש לייצור נוירוטרנסמיטרים. בנוסף מחקרים הראו שלאנשים הסובלים מדיכאון רמות אבץ נמוכות בדם, מה שיכול להסביר את ירידת החשק המיני אצל חלקם.

 

(123RF) שיבולת שועל עם שפע ויטמיני B
(123RF) שיבולת שועל עם שפע ויטמיני B 

אורח חיים: 

• תזונה נכונה
• פעילות גופנית
• מדיטציה
• שינה

טיפול תרופתי ומשולב

כיום קל מאוד לקבל מרשם מרופא המשפחה לתרופות נוגדות דיכאון. כדורים נוגדי דיכאון וחרדה אכן עוזרים במצבים מסוימים ולכן מרבית האנשים ממשיכים בטיפול התרופתי. מה שקורה בפועל הוא שהכדורים בעיקר מקלים על הסימפטומים, אבל לא מרפאים מהשורש. לכן כשמפסיקים את נטילת התרופות סכנת הישנות הבעיה היא גדולה. מעבר לכך, לנטילת הכדורים מצטרפת גם רשימה ארוכה של תופעות לוואי. בנוסף מתברר שתרופות אלה, כמו מרבית התרופות, מרוקנות את גופנו מהויטמינים והמינרלים החיוניים לו וע"י כך גורמות לבעיות נוספות.

הבעיות הנוספות שמייצרות תרופות נוגדות דיכאון והדרך להתמודד איתן

תרופות ממשפחת SSRI כגון: ציפרלקס, ציפרמיל, סרוקסט, פרוזאק, פבוקסיל, פקסט, פריזמה, סרטרלין, לוסטרל. אלו מובילות למחסור ביוד שיכול לגרום לתת-פעילות של בלוטת התריס, דיכאון, נשירת שיער, עלייה במשקל, פגיעה במערכת חיסונית. חסר ביוד הוכח כקשור למחלת שד פיברוציסטית, סרטן שד, שרירנים ברחם, ציסטות בשחלות וסרטן הערמונית. כאן חשוב להדגיש שאם אתם כבר נוטלים את אחת התרופות הללו, הוסיפו לחיי היום יום שלכם אצות עשירות ביוד כמו: קלפ, ספירולינה, וואקמה, קומבו, נורי.

מעכבי MAO כגון: מוקלובמייד, אזילקט, סלגין- גורמים למחסור בויטמין B6. ויטמין B6 דרוש כדי לייצר סרטונין במוח, שגורם לעלייה במצב הרוח ומחסור בו יכול לגרום לדיכאון- מעט אירוני.

 

בנוסף מחסור בויטמין B6 יכול לגרום למחלות לב, כאבי שרירים, כיבים בפה, עייפות, תסמונת קדם ויסתית, הפרעות בשינה, דלקות בעור. אם אתם כבר נוטלים כדורים אלה, כדאי להוסיף מדי יום תוסף נוזלי של ויטמין B6. בנוסף למעכבי MAO אינטראקציה מסוכנת עם מזונות עשירים בטיראמין, כמו שמרי בירה, גבינות בשלות, גבינות קשות, יוגורט, אבוקדו, בננות, הרינג, כבד, בשר, עוף, בקר, נקניקים, שקדים, תאנים, שוקולד, קפה, בירה, יין אדום, פול ועוד. יש להימנע מאכילה בלתי מבוקרת של מזונות אלו בזמן השימוש בתרופות המצויינות, ולפחות שלושה שבועות לאחר הפסקת הטיפול בהן.

טריציקליים כגון: אמיטריפטילין, דוקספין, דסיפרמין, קלומיפרניל, נואטריפטאלין- מובילים למחסור בקואנזים Q10 וויטמין B2. יכולים לגרום לעייפות, כאב ראש, אי ספיקת לב, פלפיטציות, התכווצויות ברגליים, בעיות בעור ובעצבים, עלייה במשקל. אם אתם כבר נוטלים כדורים אלה מומלץ להוסיף לתפריט היומי קומפלקס ויטמיני B, עדיף בצורה נוזלית + תוסף Q10.

 

מרינה לוי – טיפול טבעי

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו