11_flyL

Powered by WP Bannerize

FOR_FLYR

Powered by WP Bannerize

דיכאון חורף (Sad, Seasonal Affective Disorder)

מאת: ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D)
המלצות לתזונה בריאה בנושא דיכאון חורף מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" מאת ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D) בהוצאת פוקוס

מזונות מומלצים

אחת הדרכים לשמור על מצב-רוח טוב היא שמירה על איזון ברמת הסוכר בדם. ירקות וחלבונים נטולי שומן מסייעים לייצוב רמת הסוכר בדם. אכלו אותם כארוחה קטנה או כחטיף בין הארוחות מדי מספר שעות, כדי להדוף את התשוקה לאכול לחם או ממתקים. כשאתם אוכלים מזונות המכילים פחמימות, הקפידו שיהיו אלה מזונות המכילים פחמימות מורכבות כמו שיבולת שועל, אורז מלא או חיטה מלאה. מזונות אלה עשירים בסיבים תזונתיים המאטים את קצב שחרור הסוכר לזרם הדם.
שלבו מדי יום בארוחותיכם בשר עוף, הודו, דג טונה או דג סלמון. מזונות אלה עשירים בחלבון, שלו אתם זקוקים כדי לחוש אנרגטיים, ובטריפטופן, שמעורר את הורמון "ההרגשה הטובה" במוח שלכם.

ויטמינים מקבוצה B פועלים לחיזוק מערכת העצבים. אכלו בעת הארוחה, או כחטיף, שמרי בירה, ירקות עליים ויוגורט טבעי (לא ממותק).
כרוב ניצנים הוא מזון מצוין לאנשים הסובלים מדיכאון חורף. יש בו ריכוז גבוה של ויטמין C, שנלחם בעייפות ומשפר את מצב הרוח. שלא כמו פירות ההדר, כרוב הניצנים דל בסוכר. הבישול הורס את ויטמין ה-C, לפיכך הקפידו לאכול כרוב ניצנים טרי בסלט.

מזונות שיש להימנע מהם

נסו לעמוד בפיתוי ולא לספק את התשוקה שלכם לסוכר לבן, ללחם ולפחמימות פשוטות אחרות. למרות שמזונות אלה עשויים לשפר את מצב רוחכם באופן זמני, רמת הסוכר בדם שלכם תצנח במהירות ותרגישו אף גרוע מכפי שהרגשתם לפני כן. בנוסף, אכילת הפחמימות הפשוטות עלולה לגרום לעלייה במשקל גופכם. עלייה זו במשקל גורמת לעייפות רבה יותר וחושפת אתכם להצטננות, לשפעת ולשאר תחלואי החורף.

אם אתם מרגישים שאתם חייבים לאכול פחמימות פשוטות, אכלו אותן כחלק מארוחה מאוזנת – אכלו מדי פעם קינוח מתוק לאחר ארוחה שכוללת למשל חלבונים, ירקות ודגנים מלאים. באופן זה, רמת הסוכר לא תעלה בצורה קיצונית.
אנשים הסובלים מדיכאון חורף נוטים לסמוך על הקפאין שיעיר אותם בבוקר וישמור על ערנותם במהלך היום. אולם הקפאין פועל בדומה לסוכר. לאחר שרמת הקפאין בדם עולה לשיא ויורדת אתם מרגישים מותשים ועצבניים יותר. קפאין גם מפחית את רמתם של מספר רכיבים תזונתיים בגוף החשובים לבריאות מערכת העצבים. הגבילו את עצמכם ואל תשתו יותר מכוס אחת של קפה או תה ביום.

מזון קלוקל אינו גורם בצורה ישירה ככל הנראה לדיכאון חורף, אולם הוא בהחלט מחריף את התסמינים הבאים: עלייה במשקל הגוף, החלשת המערכת החיסונית ועייפות. נמצא שיש קשר בין הופעת התסמינים האלה לבין אכילת תוספים וחומרים מלאכותיים. הימנעו מאכילת מזון מעובד שכל המרכיבים החיוניים שבו סולקו.
אלכוהול הוא חומר מדכא. הימנעו אפוא משתיית כל משקה אלכוהולי (יין, בירה, ליקר ועוד). אם אתם מרגישים אומללים וחשים שאתם זקוקים לאלכוהול, שוחחו על כך עם הרופא או המרפא ההוליסטי שלכם. ייתכן שיש לכם בעיית שתייה – או שאתם בדרך לפתח בעיה כזו.

 

למידע נוסף, כולל המלצות טיפול נוספות ראו בספר "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי" בהוצאת פוקוס.

 

השאירו תגובה: