11_flyL

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

סעודה בריאה בראש השנה

מאת: שני ריף-פרופסורסקי, נטורופתית
שלל טיפים ועצות שישדרגו לכם את סעודת החג, יתרמו לבריאות ולא פחות חשוב לטעם בכתבתה של שני ריף-פרופסורסקי - נטורופתית מוסמכת.
בישול בריא

צילום: 123RF

סעודת ראש השנה במתכונת קצת שונה

בראש השנה אנחנו מאחלים "שנה טובה ומתוקה", טובלים תפוח בדבש ואוכלים עוד הרבה מתוקים, לפעמים עד כדי בחילה. גם הירקות המסורתיים לחג (גזר, כרישה, דלעת, סלק – שלכל אחד מהם משמעות מילולית המתקשרת עם איחולים לחג שלפעמים נראים קצת מאולצים), הם ירקות בעלי טעם מתקתק (באופן טבעי, גם ללא גלזורה). רצוי לאזן את המתוק עם מעט מכל אחד מהטעמים האחרים: מלוח, חמוץ, חריף ומר.

להלן מספר רעיונות לסעודות החג, המתבססות על המאכלים המסורתיים. מאחר ויש לנו יומיים של חג, לא חייבים להשתמש בכל הרעיונות בארוחה אחת!

אפשר לקדש ולשתות "לחיים" מיץ ענבים אורגני. כיום ניתן להשיג בחנויות גם יינות אורגניים לא רעים. ניתן לברך על חלות בצורת ספירלה, לציין את העובדה שהשנה היא כביכול עגולה אבל בעצם בכל שנה אנחנו מגיעים שוב לראש השנה אחרי שגדלנו והתפתחנו שנה נוספת.

ומה לגבי שאר התפריט לסעודת החג?

תבשיל בטטות, דלעת, גזר, כרישה וסלק, מוגש בתוך קליפת דלעת שלמה לצד אורז מלא וצ'אטני. (אגב, זה מאכל נחמד גם לשומרי המסורת האמריקאית של הדלעת ב- Halloween).

אפשר לאכול דג אפוי או מבושל (ללא נייר אלומיניום!) כדי לאחל שנה פורייה. לא חייבים לאכול את הראש ולהביט לדג בעיניים… וכדאי, למען העיכול, להוסיף לדג הרבה מיץ לימון ומעט חזרת או כל רוטב חריף אחר.

בורשט –  אם אוכלים אותו קר, מאכל זה יתאים ליותר מאחת ארוחות הצהריים.

סלט ירקות עם עשבי תיבול טריים כולל רוקט או עלים אחרים בעלי גוון מריר.

לא צריך לוותר על עוגת תפוחים, גזר, דבש או על מאפינס דלעת (ראו מתכונים בניוז), כולם מבוססים על מאכלים מסורתיים לחג.

ניתן לוותר על תוספת הסוכר ברוב המתכונים הנ"ל ולהמתיק בממתיקים בריאים יותר, כגון:

סירופים טבעיים שונים כדוגמת: דבש איכותי טהור ולא מחומם (ואם הוא מפרחים של צמחי מרפא, אזי יש לו ערך מוסף), מולסה (אמנם מופקת מקנה הסוכר ומכילה אחוז יחסית גבוה של סוכרים, אך בנוסף אליהם מכילה גם הרבה מינרלים ויסודות קורט חשובים כגון ברזל), סילאן (העשוי מתמרים בלבד, ללא תוספת סוכר), דבש חרובים (סירופ המופק מפרי החרוב, לא "סירופ חרובים" הנראה כמו סירופ שוקולד ועשוי מאבקת חרובים מים וסוכר), תרכיזי פירות העשויים מ-100% פרי.

כמו כן, ניתן להיעזר בלתת אורז ו/או שעורה, שהנו סירופ המופק מעמילן מפורק חלקית, כלומר מכיל פחמימות מורכבות יותר מאשר סוכרים פשוטים ולכן פחות משפיע על רמות הסוכר בדם. לסירופ זה מתיקות עדינה ויחסית ניטרלית.

אפשרות נוספת להמתקה בריאה היא באמצעות סטיביה. הסטיביה היא צמח בעל עלים מתוקים, שאינו מכיל כמעט קלוריות, ואינו משפיע לרעה. יתרה מזאת, יש הטוענים כי הוא משפיע לטובה על רמות הסוכר בדם. ניתן להשיג אותו בצורת שתיל, עלים מיובשים, טיפות (פחות טעים), או אבקה (זו הצורה הנוחה ביותר לשימוש, אך משום מה משרד הבריאות הוריד אותה מהמדפים בארץ).

וכמובן שלא נוותר גם על הרימונים, התמרים ושאר הפירות שפותחים את העונה (ואת השנה החדשה)… ובטח, ובטח שלא על התפוחים בדבש (לא להגזים עם הכמות!!!). אפשר גם לגוון ולטבול את התפוחים בסילאן – שהוא כנראה הדבש התנ"כי – או בממתיקים אחרים.

אגב, אם במקרה הגזמנו באכילה ואנו מרגישים צורך לפתוח כפתור במכנסים, כדאי לסיים את הארוחה בחליטה של שיבא (לענה) או של מרווה, כדי לשפר את העיכול.
שנה טובה, שנה של בריאות ושמחה!!!

 

לאתר של שני ריף-פרופסורסקי

 

השאירו תגובה: