supherb_Fly
Laisha_Fly

בלי בית מרקחת – טיפול טבעי בצרבת

מאת: מאיה נאור, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית
זמן קריאה: 4 דקות
כיצד ומדוע מתפתחת צרבת? למי זה קורה יותר? מדוע חשוב לטפל בצרבת ולא להזניח ומהן ההמלצות לטיפול טבעי שיקל וישפר את המצב, או ימנע את הופעת הצרבת הבאה? כל התשובות לפניכם

צילום: 123RF

PassoverFocus_IN

רבים מהקוראים שורות אלו מכירים את התחושה – מעין הרגשה של שריפה חזקה שעולה במעלה הוושט, וגורמת לכאב חריף בבית החזה או לצריבה בגרון. צרבת היא אחת מהפרעות העיכול הנפוצות והמוכרות ביותר בעולם המערבי. כיצד ומדוע מתפתחת צרבת? למי זה קורה יותר? מדוע חשוב לטפל בצרבת ולא להזניח ומהן ההמלצות לטיפול טבעי שיקל וישפר את המצב, או ימנע את הופעת הצרבת הבאה? כל התשובות לפניכם.

מה מרגישים? כשבוער מבפנים

צרבת מורגשת כתחושת בעירה בוושט. היא מתרחשת, בדרך כלל, כתוצאה מעלייה של תוכן חומצי מן הקיבה אל הוושט. הכאב שגורמת הצרבת עלול להתפשט בבית החזה ולעלות ולהקרין אל הגרון, חלל הפה והלסת. התקפת צרבת חזקה עלולה להיחוות ככאב חריף וחד, מלווה בלחץ באזור בית החזה, בדומה לתחושה בשעת התקף לב.

מה גורם לצרבת?

הצרבת היא סימפטום לבעיה במערכת העיכול. במעבר בין הוושט לקיבה מצוי שריר טבעתי, המתפקד באופן רגיל כשסתום – הוא נפתח בשעת האכילה, לצורך מעבר של מזון ומשקה מן הוושט לקיבה, ונסגר כאשר אנו מסיימים לאכול. במצבים מסוימים, מתפתח ליקוי בתפקוד השריר הטבעתי הזה, ואז נפתח השסתום, ומתרחשת חזרה של תוכן מן הקיבה לוושט. תוכן זה כולל מיצי עיכול חומציים, ואלו פוגעים ברירית הוושט, ויוצרים כאב. הפרעת העיכול שמובילה לתחושת הצריבה קרויה רפלוקס (החזר קיבתי-וושטי).

מתי כדאי לפנות לטיפול?

אנשים רבים חווים צרבת כאירוע חד פעמי או אחת לתקופה, בתדירות נמוכה. במקרים של צרבת כרונית, שבהם הצרבת מופיעה שוב ושוב ובתדירות גבוהה או גוברת, עלולים להתפתח תסמינים נלווים. במקרים כאלו, כדאי לפנות לטיפול מקצועי. צרבת כרונית גורמת לגירוי הריריות העדינות של רקמת הוושט, ועלולה במקרים קשים לגרום לדלקות וכיבים מכאיבים. מחקרים מראים כי הדלקות החוזרות בוושט יוצרות סיכון מוגבר להתפתחות סרטן בוושט. סימפטומים נוספים שנלווים לצרבת הם שיעול כרוני, תחושת גוש בגרון או מחנק, גיהוקים ושיהוקים, הקאות, קשיי בליעה, צרידות, תחושת גירוי או גירוד בגרון ולעתים גם חנק.

מה מציעה הרפואה הקונבנציונלית לסובלים מצרבת?

הרפואה המערבית מציעה לסובלים מצרבת טיפול תרופתי, בתרופות שסותרות חומציות או מפחיתות את הפרשת מיצי הקיבה החומציים. התרופות מקלות על תחושת הצרבת, אך בטווח הארוך עלולות לגרום להחמרה ולתופעות לוואי קשות, ובהן מחסור במינרלים חיוניים, דלקות שונות וזיהומים במערכת העיכול. במחקר מקיף שנערך בגרמניה, נמצא קשר בין שימוש בתרופות שמעכבות הפרשת חומצות בקיבה לבין דמנציה – שכיחות הדמנציה בקרב נוטלי התרופות הייתה גבוהה בהרבה מאשר בקרב מי שלא טופלו בתרופות מסוג זה.

המלצות לטיפול טבעי בצרבת

צרבת היא בעיה נפוצה ויש מגוון סיבות וגורמים שתורמים להיווצרותה. הנפוצים שבהם קשורים בתזונה לקויה, הרגלי שתייה ואכילה לקויים, ובכללם שתיית קפה ואלכוהול, עישון, עודף משקל או שומן בטני. צרבת עשויה להופיע גם במקרים הבאים: אצל נשים בשלבי הריון מתקדמים, בקרב מי שסובלים מבקע סרעפתי, בקרב בעלי הפרעות אכילה כדוגמת בולימיה וכן כתופעת לוואי של תרופות שונות.

הרפואה המערבית מציעה לסובלים מצרבת טיפול תרופתי, שקשור, כאמור, בתופעות לוואי חמורות. טיפול טבעי בצרבת מורכב משילוב של תזונה מתאימה, שינוי הרגלים ואורחות חיים ותמיכה של טיפול משלים, לשם ריפוי, החלמה ומניעת הישנות התופעה.

תזונה מומלצת – מה כדאי לאכול?

צרבת קשורה קשר הדוק לתזונה, ומופיעה לעתים על רקע של תזונה לקויה או הרגלי תזונה בעייתיים. ההמלצות שיינתנו כאן הן המלצות כלליות בלבד, ואינן נכונות לכל אדם. אם אתם סובלים מצרבת, מומלץ לפנות לבירור, אבחון וייעוץ אצל איש מקצוע, שייתן לכם המלצות מותאמות אישית.

מה כדאי להסיר מן התפריט?

לסובלים מצרבת מומלץ להימנע מאכילת מזון מתובל במיוחד, חריף או חמוץ. מזון שמן ומטוגן מגרה גם הוא את מערכת העיכול, ופעולת העיכול שלו ממושכת, ועל כן מומלץ להימנע ממנו אם סובלים מבעיית צרבת.

ישנם מספר מאכלים שמעודדים הופעת צרבת, ובהם פיצוחים, שוקולד, משקאות ממותקים ומוגזים, פרי הדר, מאכלים ומשקאות המכילים קפאין ואלכוהול, שום ובצל חי, רוטב עגבניות ומוצריו, מנטה, מרגרינה, חומץ, חלב ניגר, מנטה ועמבה. כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות בטמפרטורה חמה מאוד או משקאות קרים מאוד ומלעיסת מסטיק.

ואילו מאכלים יכולים להועיל לסובלים מצרבת?

שקדים טבעיים (לא קלויים או מומלחים), תפוחי אדמה מבושלים, אבוקדו, ירקות ירוקים טריים כדוגמת מלפפון, חסה ועשבי תיבול מסויימים.

חליטות של תה שומר וקמומיל  (בבונג) מקלות גם הן על צרבת. ישנם צמחים נוספים שאותם ניתן לחלוט ולשתות, אך מומלץ להתייעץ לפני כן עם בעל מקצוע בתחום, על מנת להתאים את הרכב הצמחים הנכון עבורכם.

אורחות חיים

העדיפו ארוחות קטנות – במקרה של צרבת מומלץ לאכול מספר ארוחות קטנות וקלות, ולהימנע מארוחות גדולות וכבדות. אם אתם עומדים בפני ארוחה גדולה, כמו ארוחת ליל שבת, ארוחה במסעדה וכדומה – מומלץ לאכול משהו קטן לפני כן, ולהפחית כמויות בעת האירוע, על מנת שלא להכביד על מערכת העיכול.

הימנעו משכיבה לאחר הארוחה – במצב של שכיבה שמשולב עם רפיון השריר שבין הקיבה לוושט, עולה ההיתכנות לצרבת – כלומר למעבר של תוכן חומצי מן הקיבה לוושט. על כן, מומלץ להימנע ממצבי שכיבה מאוזנת לאחר הארוחה. כדאי לסיים לאכול בין שעתיים לשלוש שעות לפני שעת השינה. מי שסובלים מצרבת בשעות הערב והלילה יכולים להרים את מראשות המיטה, להניח את בית החזה והראש על כרית ולישון כך שפלג הגוף העליון מורם מעט, בזווית של 20-30 מעלות.

שתו הרבה – אם אתם סובלים מצרבת, שתיית מים או חליטות צמחים מתאימות היא מצויינת. השתייה מקלה על תחושת הצריבה ומסייעת "לשטוף" את מיצי הקיבה המרים מן הוושט בשעת התקף. כדאי להחזיק לידכם כוס או בקבוק באופן קבוע, ולשתות מים בלגימות קטנות.

הימנעו מעישון – עישון עלול להחמיר צרבת, ועל כן מומלץ להימנע או להפחית משמעותית בעישון.

חשוב לציין, כי לכל אדם מתאימות המלצות שונות, ועל כן חשוב להתייעץ באיש מקצוע מנוסה, שיודע לאבחן ולהתאים את הטיפול המיטבי וההמלצות המדויקות ביותר לבעיה הספציפית.

טיפול טבעי בצרבת

בנוסף לעצות שלעיל, הרפואה הסינית מציעה לסובלים מצרבת טיפול שמשלב תזונה מותאמת אישית, דיקור וצמחי מרפא. טיפול סיני טבעי בצרבת מתחיל באבחון פרטני מעמיק ומקיף. לאחר האבחון, ניתנות המלצות לתזונה ולתפריט עשיר ומזין, צמחי מרפא ודיקור. כל אלו נועדו הן להקל על הצרבת מידית והן לטפל בבעיה מן השורש – תוך חיזוק מערכת העיכול, ריפוי דלקות ושיקום וריפוי של הרקמות שנפגעו במצבים של צרבת כרונית.

צרבת היא בעיה לא נעימה, שעלולה להחמיר ללא טיפול. על כן, מומלץ שלא להזניח ולטפל בה. ניתן לטפל בצרבת באופן טבעי ועצמאי, תוך התאמת התזונה, הרגלי האכילה ואורחות החיים. באם מדובר בתופעה חוזרת או כרונית, מומלץ לפנות לאבחון, טיפול וייעוץ מקצועי אצל מומחים ובעלי מקצוע, על מנת להביא לשיפור, לריפוי ולמניעת הישנות ההפרעה.

מאיה נאור היא מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, מומחית להפרעות במערכת העיכול – מטפלת ברפואה סינית במכון הגסטרו במרכז הרפואי שיבא ומטפלת בילדים ומבוגרים בקליניקה פרטית בתל אביב.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו