supherb_Fly
supherb_Fly

אסתמה ותזונה נכונה

מאת: ד"ר ריי סטראנד, מתוך הספר "מה שהרופא שלך אינו יודע על רפואה תזונתית" בהוצאת פוקוס
זמן קריאה: 3 דקות
מדוע כל כך הרבה רופאים נרתעים מלהמליץ למטופליהם, שסובלים מאסתמה ומאלרגיות, להשתמש בתוספי תזונה? ד"ר ריי סטראנד מבקש מההורים להתאזר בסבלנות ולהצטייד בתוספים המתאימים
In2024_Article

כיום אני מודע לכך, שאם ילד שמגיע למרפאתי סובל מאלרגיות חמורות, מאסתמה או מקדחת השחת – סימן שמערכות החיסון וההגנה נוגדת החמצון בגופו, מדולדלות. עד שהוא הגיע אליי, גופו כבר נאלץ להיאבק לא אחת בזיהומים כרוניים, שתקפו את דרכי הנשימה והריאות שלו. עם הזמן, נדמה שהילדים הללו אלרגיים לכל דבר כמעט. יש להם עיגולים כהים מתחת לעיניים, הם תשושים והם נוטלים הרבה תרופות.

במקרים הללו, אני מתחיל לטפל בהם באמצעות נוגדי חמצון רבי עוצמה ומינרלים מסייעים. במקביל לכך, אני מורה להם ליטול תוספת של חומצות שומן חיוניות (שמן פשתן מכבישה קרה או לפעמים שמן דגים). חלק מחומצות השומן החיוניות, משמשות את גופנו לייצור של חומרים נוגדי דלקת. החומרים הללו, מסייעים לגופנו להשיב לעצמו את השליטה בתגובה הדלקתית.

בנוסף לכך, אני ממליץ על נטילת תמצית של זרעי ענבים. התמצית הזאת היא נוגד חמצון מצוין, אך נראה שיש לה גם השפעה נוגדת אלרגיה. מהסיבות הללו, עבור ילדים שחולים באסתמה, התמצית של זרעי הענבים מהווה תוספת משלימה רבת ערך. בדרך כלל, אני ממליץ על מינון של 2 – 4 מ"ג תמצית לכל ק"ג משקל גוף של הילד. לילדים הללו, אני גם נותן תוספת של סידן ומגנזיום. המגנזיום מסייע להרפות את השרירים של הסמפונות שלהם, שמכווצים בעווית. מאחר שהעווית הזאת, היא שמצרה את מעברי האוויר שלהם, באמצעות הרפיית השרירים שבדופנותיהם הם ייפתחו בחזרה.

אני תמיד מבקש מההורים להתאזר בסבלנות, מפני שתהליך הבניה מחדש של מערכות החיסון וההגנה נוגדת החמצון בגופו של ילד, נמשך כ-6 חודשים בדרך כלל. לכן, אם אני רואה את הילד לראשונה באביב למשל, אני אומר להורים שמצבו ישתפר בהרבה עד בוא הסתיו. מצבם של כל הילדים, שסובלים מקדחת השחת או מאסתמה ושנמצאים בטיפולי, השתפר לאחר יישום התוכנית התזונתית המשלימה. כמה מהסיפורים שלהם מדהימים, כמו של סיימון וכמה מהם זכו לשיפור בינוני בלבד במצבם – אבל אצל כולם הושגו תוצאות טובות.

ממשיכים עם התרופות

אנא, שימו לב: לעולם איני מורה לילד שסובל מאסתמה, להפסיק את הטיפול התרופתי שניתן לו. זאת, מפני שכפי שציינתי מקודם, הרפואה התזונתית אינה רפואה אלטרנטיבית, היא רפואה משלימה.

נהניתי לעבוד עם ילדים שסובלים מאלרגיות, מפני שהם מגיבים טוב כל כך לתוכנית תזונתית משלימה. אני נזכר בסיפור, שסיפרה לי אימה של אחת מהילדות הללו, לאחר שהתחלתי לטפל בה באמצעות תוספי תזונה. בתה בת ה-5, יצאה לגלוש במזחלת על השלג. האימא, למודת ניסיון, חיכתה לה בפתח הבית עם המשאף. היא ידעה שבמהלך השנתיים האחרונות, בתה לא הייתה מסוגלת לעסוק בשום פעילות גופנית, בייחוד במזג אוויר קר, מבלי להזדקק לעזרת המשאף שלה. אתם יכולים לתאר לעצמכם, עד כמה התפלאה האימא הזאת, לנוכח העובדה שילדתה הקטנה בילתה בגלישה במשך כל שעות הבוקר מבלי להזדקק למשאף שלה אפילו פעם אחת.

אני נזכר במפגש המשפחתי שלנו, שנערך בסו סיטי, איווה. כשטיילנו לאורך שפת נהר המיזורי, בתי ואחייניתי פתחו בתחרות ריצה. כמו כל דוד טוב, דרבנתי את הבנות לרוץ וביקרתי בחיוך את אחייניתי על שהפסידה בתחרות. אחייניתי ענתה לי במהירות, שהיא מאושרת מכך שהיא בכלל יכולה לרוץ. בעבר היא לא יכלה לעשות זאת, בגלל אסתמה שמתעוררת במאמץ גופני. שכחתי, שאני הוא זה שהמליץ על שימוש בתוספי תזונה, רק מספר חודשים קודם לכן.

גם מבוגרים שסובלים מאסתמה, יכולים להרוויח מהשימוש בתוספי תזונה. בתקופה שאשתי סבלה מתשישות כרונית ומפיברומיאלגיה, אחת הבעיות הקשות שלה, הייתה הסבל שלה מאסתמה חמורה ומקדחת השחת. היא לא יכלה אפילו להיכנס לאורווה, מבלי לעטות על פניה את אחת מהמסכות הענקיות האלו, שמשמשות אנשים שבאים במגע עם חומרים מסוכנים. אשתי אהבה את הסוסים שלה והייתה מוכנה לעשות את כל מה שאפשר, על מנת לשהות במחיצתם.

באותם הימים, ליז נטלה 5 תרופות שונות, כולל זריקות נוגדות אלרגיה, בניסיון לשלוט באלרגיות ובאסתמה שלה. עם זאת, זמן קצר לאחר שהחלה ליישם תוכנית תזונתית משלימה ומקיפה, מצבה השתפר לאין שיעור. ברגע, שגופה החל לבנות מחדש את מערכות ההגנה שלו, ליז הפסיקה להשתמש במסכה ולבסוף גם לא נזקקה עוד לתרופות. לעתים, מתעוררת אצלה תופעה אלרגית שמאלצת אותה ליטול חלק מהתרופות. עם זאת, כיום הדבר קורה רק פעמיים – שלוש בשנה בערך.

אין צורך להוסיף שרבים מאיתנו, ילדים ומבוגרים כאחד, נמצאים תחת מתקפה של ממש, שמקורה בסביבת המחיה שלנו. המלחמה הזאת מתישה את גופנו והוא זקוק לתמיכה שמעניקים תוספי התזונה. כמו במקרים של סיימון וכריסטיאן, הפיתרון השלם אינו טמון בתרופות וכשכלים כל הקיצים, החולים מחפשים פתרונות נוספים. אני שוב מזכיר: אני לא מציע לכם רפואה אלטרנטיבית, אך אני כן ממליץ בחום על אימוץ של הרפואה המשלימה, באמצעות שימוש בתוספי תזונה.

נשאלת השאלה: מדוע אני בודד במערכה הזאת? מדוע רופאים רבים נרתעים כל כך מלהמליץ למטופליהם, שסובלים מאסתמה ומאלרגיות, להשתמש בתוספי תזונה? הדבר נשגב מבינתי.  

 

מתוך הספר "מה שהרופא שלך אינו יודע על רפואה תזונתית" בהוצאת פוקוס

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו