Thymoquin_Fly
PassoverFocus_Fly

אלרגיות – היבטים נטורופתים במניעה ובטיפול

האם נטורופתיה יכולה למנוע אלרגיות?
Thymoquin_In

הכתבה באדיבות ד"ר גילית שטיינר Ph.D – נטורופתית ומנהלת Medi Win – ביה"ס לרפואה משלימה במכללה האקדמית בוינגייט

 

מערכת החיסון שלנו הינה מערכת מורכבת ביותר. תפקיד מערכת החיסון, הוא להגן על הגוף מפני פולשים, כדוגמת חיידקים, וירוסים, אלרגנים, תאים סרטניים ועוד. המערכת מורכבת מאיברים שונים: בלוטת ההרת (התימוס), הטחול, השקדים וקשרי הלימפה.  וכמו כן, מכדוריות דם  לבנות, הנוצרות במח העצם.

תגובות אלרגיות הן תגובות של המערכת החיסונית, המפעילה את הנוגדנים, הלימפוציטים וכדוריות דם לבנות אחרות. האלרגן (אנטיגן), החודר לדם, גורם לייצור נוגדנים על-ידי מערכת החיסון – נוגדנים מקבוצת האימונוגלובולין E (IgE), המתחברים לתאי מאסט (תאי פיטום) שנמצאים בדם. ברגע שנוגדני ה-IgE נתקלים באנטיגן שחדר לדם, משחררים תאי המאסט כימיקלים שונים, בעיקר היסטאמינים ולויקוטריאנים, הגורמים לתגובות האלרגיות.

ניתן להבחין בין כמה תגובות:

  1. אלרגיה עם תגובה מיידית או מושהית – ייצור נוגדני IgE  על-ידי מערכת החיסון. (תגובה אלרגית).
  2. אלרגיה למזון עם תגובה מושהית – ייצור נוגדני IgG על-ידי מערכת החיסון. (אלרגיה סמויה).

קיימת תגובה נוספת, אי סבילות למזון – תגובה תאית, שנגרמת על-ידי אנטיגן, אך אינה גורמת ליצירת נוגדנים, ולכן היא לא נחשבת כתגובה אלרגית. רבים נוטים להתבלבל בין אי-סבילות למזון שבאה לידי ביטוי בתסמינים במערכת העיכול, לבין תגובות אלרגיות , שיכולות להופיע במערכות שונות בגוף, כולל במערכת העיכול.

תגובה אלרגיה יכולה להיגרם על-ידי גורמים סביבתיים כמו: אבקנים של עצים או עשבים, זרעים שונים, שיער חיות, קרדית הבית (אבק) ועובש, או על ידי מזונות שונים, כשהשכיחים ביותר הם: תירס, ביצים, דגים, מוצרי חלב, אגוזים וחיטה.

הסימפטומים הרבים ובעיקר זמן הופעתם מקשה לא פעם על איתור האלרגן הגורם לתגובות האלרגיות. קיימות מס' שיטות לאבחון האלרגן המעורר את אותן התגובות: אלימינציה והכרה מחדש – המבוססת על השמטת מזונות הידועים או חשודים ברגישות המטופל אליהם, והחלפתם במזונות היפואלרגנים למשך שבוע עד חודש ימים. או בדיקת דם ייחודית, נבדק ייצור הנוגדנים לכול סוג מזון בנפרד. SKIN PRICK TEST –  בשיטה  זו מוחדרים לתוך העור אלרגנים שונים, בעיקר מגורמים סביבתיים, ונבדקת תגובת העור כ-15 דקות לאחר החשיפה, ובמקרה של תגובה אלרגית, המקום נעשה נפוח ואדום. ישנן שיטות נוספות: בדיקת דופק,  בדיקה המבוססת על העיקרון המנחה, כי בחשיפת הגוף לאלרגן, עולה קצב פעימות הלב תוך זמן קצר. המדידה נעשית 3 פעמים: לפני הארוחה, 1/4 שעה אחרי ו – 1/2 שעה אחרי. קיניזיולוגיה יישומית, המודדת את היכולת של קבוצת שרירים להתנגד לכוח המופעל עליה בזמן חשיפה לאלרגן או אפילו מחשבה עליו. שיטות אבחון נוספות, הנעזרות בקליטת האנרגיה של האדם על-ידי מכשיר תהודה בצורת גלים אלקטרו-מגנטיים. כאשר מערכת מסוימת, או איבר בודד, לא מתפקדים בצורה נורמאלית, משתנה האנרגיה הריתמית הטבעית שלו ובעזרת המכשירים השונים, ניתן לגלות היכן הבעיה.

 

אך מה שחשוב יותר להכיר ולדעת הן הסיבות העמוקות לתגובות האלרגיות. ברפואה הנטורופתית אנו מייחסים חשיבות רבה למציאת שורש הבעיה ולהבנת החולשות של האדם כדי להגיע ליכולת טיפול מקסימלית.

 

הסיבות לתגובות האלרגיות:

  1. עיכול לקוי – פירוק לא מושלם של רכיבי תזונה ובעיקר חלבונים, כתוצאה ממחסור באנזימי עיכול וחומצת קיבה. מחסור זה נגרם על-ידי מחסור בוויטמינים ומינרלים שונים. החלבונים שעוכלו חלקית, חודרים למחזור הדם ואז עלולה להתרחש תגובה אלרגית.
  2. מעי דליף – זוהי תופעה הידועה גם בשם חדירות-יתר של המעיים או בשמה הלועזי Leaky Gut Syndrome, הגורמת לחדירתם של גורמים אלרגנים ממערכת העיכול למחזור הדם. תופעה זו יכולה להיגרם כתוצאה מזיהומיי מעיים , משלשול או מעצירות כרוניים וכמובן כתוצאה מעיכול לקוי.
  3. מצבי לחץ – הגורמים להפרשה מוגברת של אדרנלין ונוראדרנלין מבלוטת יותרת הכליה (האדרנל), המפחיתה את זרימת הדם למערכת העיכול ומונעת את השלמת העיכול. כמו כן, מצבי מתח משפיעים על תפקוד לקוי של הלימפוציטים, אותן כדוריות דם לבנות, אשר מסייעות לגוף להתמודד בזמן החשיפה לאלרגן.
  4. שימוש-יתר במשלשלים, סותרי חומצה, סטרואידים ואלכוהול – הגורמים לפציעות בדופן המעי, לדלקות בדופן המעי ולחוסר איזון בפלורת המעיים – מצבים המקשים על עיכול תקין.
  5. חולשה גנטית – נטייה תורשתית ללקות באלרגיה, קיימת בפירוש, כמו גם מומים או מחסור בלימפוציטים וחוסר איזון ביניהם או חסר בנוגדנים מסוג – IgA, המונעים כניסת אלרגנים ברקמות הריריות ובעיקר ממערכת העיכול למחזור הדם.

 

טיפול נטורופתי באלרגיה

בטיפול הנטורופתי במצבי אלרגיה אנו מתחילים, בשלב הראשון בתהליך ניקוי כזה או אחר, המותאם ישירות לאדם ולמצב בריאותו, ולאחריו, התאמה של תפריט תזונה אישי, בהתאם לממצאים. במקביל, רצוי להפחית אלכוהול, סוכר, מלח ועישון, המגבירים תגובות אלרגיות. כמו כן, להרבות בשתיית נוזלים, המדללים את הליחה ושתייה חמה להרחבת שרירי הסמפונות (במידה והתגובות האלרגיות מופיעות במערכת הנשימה). כמו כן, נרצה להגביר את צריכת המזונות העשירים בחומצת שומן אומגה 3 (דגים מהים הצפוני, גרעיני צ'יה, זרעי פשתן), המשפיעה על יכולת הגוף לייצור את הלימפוציטים, אותן כדוריות דם לבנות התומכות בפעילות כנגד האלרגנים. במקביל נרצה לחזק את מערכת החיסון ולשפר את תפקוד מערכת העיכול. התייחסות חשובה בטיפול הנטורופתי היא למצב הנפשי של האדם, כפי שנאמר קודם במאמר, מצבי לחץ משפיעים לרעה ואף יכולים להיות הגורם הראשוני לתגובות אלרגיות.

תגובות אלרגיות הן לא "גזרה משמים" ולרפואה הנטורופתית יש בהחלט מענה יעיל כנגדן.

צרו קשר עם המכללה האקדמית בוינגייט, בית הספר לרפואה משלימה



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו