himalayaKrem_Fly
Nadar_Fly

רשמו לפניכם: ואלה הן עשרת הדברות לאכילה בריאה

מאת: אלמוג-גולד רוטנברג
זמן קריאה: 3 דקות
חג מתן תורה הוא זמן טוב לבחון את תורת התזונה שלך - בין אם אתם ניזונים מתזונה פליאוליתית ובין אם אתם צמחונים או טבעונים. בין אם את מקרוביוטית או איש רו-פוד

אכילה טובה מזינה את הגוף והנפש (depositphotos)

Nadar_IN

אוכל, אכילה, מזון ותזונה כבר מזמן הפכו לאלמנט עמוק יותר מאמצעי הישרדות ואספקת אנרגיה לגוף בלבד.

בשנים האחרונות נראה שכל אחת ואחד מסביבנו אימץ את תורת התזונה, האמונות והעקרונות שלו. אפילו אלו שמביטים באדוקים ואומרים "הכל בולשיט, כולנו גדלנו מצוין על מרגרינה" מחזיקים סוג של תורה תזונתית משלהם.

עם כל הטרנדים, המחקרים, האמונות השונות והסותרות בתחום הכה לוהט הזה, ישנם כללים שמומלץ לכל אישה ואדם לאמץ, בין אם אתם ניזונים מתזונה פליאוליתית ובין אם אתם צמחונים או טבעונים. בין אם את מקרוביוטית או איש רו-פוד. אלה עשרת הדברות לאכילה טובה:

1. לשמוח במקום להיות קורבן – אכילה בריאה היא אכילה טובה שגורמת לשיפור באיכות חיינו. לכן הכי חשוב להתקדם אליה מתוך שמחה ואהבה עצמית, במקום מתחושת רחמים עצמיים בשל הצורך להימנע מהרגלים ותיקים ומתוקים. אוכל בריא יכול להיות טעים, צבעוני ומפנק!

2. תכננו – אכילה היא עניין אסטרטגי. צריך לנהל אותה כדי שלא תנהל אותנו. מומלץ לתכנן אחת לשבוע את הארוחות המרכזיות לימים הקרובים בהתאם לאילוצי סדר היום ואורח חייכם. כדאי לשריין גם זמן להכין ארוחות מבושלות ולבנות רשימת קניות בהתאם.

3. הימנעו ממזון תעשייתי – כדי לשמר את חיי המדף של המזון ולגרום לטעם, לצורה ולצבע שלו להיות אטרקטיביים לקניה מוסיפים לו אינספור חומרי שימור, ייצוב, טעם וריח וכמויות גדולות של סוכר, מלח ושמן. חלק נכבד מהחמרים האלו מזיק לבריאות וגורם להשמנה. לכן, הבסיס לאכילה בריאה הוא לאכול אוכל אמיתי שיטיב עם גופינו.

כיצד ניתן לדעת? הסתכלו על רשימת הרכיבים על אריזת המוצר. העדיפו תמיד את האופציה הטבעית – עוגייה מקמח מלא על "חטיף בריאות" קנוי, שניצל עוף או קציצות עדשים ביתיים על פני שניצלים קנויים למיניהם ועוד.

4. פרגנו לעצמכם מלא – העדיפו לצרוך אורז, חיטה, שיפון וכוסמין מלא. כך גם עם סוגי הלחם, הפסטה והפתיתים. הדגנים והאורז המלא עשירים בויטמינים, סיבים ומינראלים ומסייעים לתהליכי עיכול תקינים, לאיזון סוכר ושומנים בדם ומעניקים עוד יתרונות רבים על פני סוגי הדגנים והאורז הלבנים.

5. שלבו קטניות לתפריט – עדשים, שעועית, חומוס, פול ואפונה יבשה מומלצות לשילוב בתפריט על בסיס קבוע. מעבר להיותן מלאות סיבים, מינראלים וויטמינים הן משביעות ומאזנות סוכר ושומנים בדם. הכהות שבהן עשירות בברזל וכל שילוב עם דגן יספק חלבון מלא.

תפריט מאוזן

תכננו, הכל עניין של אסטרטגיה (depositphotos)

6. הוסיפו ירקות ופירות לתפריט – נסו להגיע לצריכת פירות וירקות טריים בשלל צבעים של לפחות 30% מהתפריט היומי שלכם. חשוב לגוון בצבעים ובסוגים, גם כדי שיהיה טעים ונחמד וגם כי כל צבע מעניק יתרונות בריאותיים מסוגים מסוימים.

7. הורידו כמויות סוכר והמתוקים – סוכר הוא גורם סיכון לשלל בעיות רפואיות, ואם נראה שהוא מרגיע ומנחם אז דווקא ההפך… הוא גורם לנו לרצות עוד ועוד מתוקים.

החדשות הטובות הן שאם מורידים סוכר לבן לגמרי מהתפריט ומגבילים את הפינוקים המתוקים לא חשים צורך בעוד, הבריאות, המשקל ואפילו מצב הרוח משתפרים.

8. השקו עצמכם – מנגנון הרעב והשובע במח אינו יודע להבדיל בין רעב לצמא. לפעמים נדמה לנו שאנו רעבים אבל בעצם חסרים לנו נוזלים.

אז כדי לעזור לגוף לחילוף חמרים ועל מנת להיות חיוניים וערניים מומלץ להכניס נוזלים לגוף. זה יכול להיות בצורת מים, חליטות צמחים או מרקי ירקות.

קשה לכם לשלב מים בלו"ז הצפוף? אתם שוכחים? יש אפליקציות נהדרות שיזכירו לכם. נסו את water your body ותזכו לתזכורת קולית אחת לשעה.

9. הקפידו על חמרי גלם מקומיים ועונתיים – מזון שנקטף בעונתו בשדה מזין יותר ומועד לפורענות של עובשים וריקבון פחות ממזונות שנקטפו בחצי השני של כדור הארץ ויובאו לאחר ייבוש במטוס, אנייה ורכבת. מזון מקומי וטרי הוא זמין, מזין וזול יותר. מבחינה אנרגטית זהו המזון שמיועד לנו.

10. התמקדו באוכל – הנאה אמתית באוכל היא לשבת, להתמקד, ללעוס. להיות שם באמת. בלי רגשות אשם ובלי מסכים ודברים דחופים לעשות תוך כדי. שימו את הזנת הגוף שלכם בראש סדר העדיפויות וגם הנפש תתוגמל בהתאם.

תפריט מאוזן

אכלו מזון אמתי והשקיעו בחומרי גלם (depositphotos)

זאת התורה כולה על רגל אחת. עליה אפשר להוסיף אג'נדות, לשנות מינונים, להנביט, לקצור ולזרוע.

ובנימה אישית, במהלך עבודתי אני נתקלת בהרבה נשים וגברים מלאי חן, מודעים ואינטליגנטים, שאוהבים לחקור תזונה ומעודכנים בכל החדשות החמות ורזי מזונות העל. אלא שלעיתים הם שוכחים את המזונות הבסיסיים. דבר זה שעלול להביא לחסרים תזונתיים או לסטרס מיותר (שמעלה סיכון למחלות בדיוק כמו תזונה לקויה).

בסופו של דבר הדברים הם בסיסיים ופשוטים. אדם שיאמץ לעצמו את עשרת הדברות יראה שיפור משמעותי באיכות החיים שלו בכל המובנים. כל השאר הוא בונוס.

אלמוג-גולד רוטנברג, סיירת אפונה וגזר, מנחת קבוצות ומלווה אנשים ומשפחות להרגלי אכילה בריאים

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו