SHABAT_MIG_L

Powered by WP Bannerize

SHABAT_MIG_R

Powered by WP Bannerize

מזונות בעייתיים כמעט כמו חיטה

מאת: עינת שגיא, מדריכה לתזונה נבונה
כבר ידוע שחיטה היא אלרגן נפוץ שעושה לנו הרבה בעיות. ממצאים חדשים חושפים שיש עוד לפחות 5 מזונות שעשויים לגרום לאותן בעיות בדיוק. במי מדובר ואיך מתמודדים?

כבר ידוע שחיטה היא אלרגן נפוץ והיא בעייתית לא רק עבור סובלים מצליאק. היא מעודדת דלקות בגוף, רעילה למערכת החיסון, למערכת הלב ולמערכת העצבים. את הרגישות לחיטה (אי סבילות) מייחסים בדרך כלל לגלוטן וללקטין – חלבונים המצויים בחיטה.

החדשות הרעות הן, כך לפי ממצאים אחרונים אותם חושף ד"ר מרקולה, כי ישנם עוד מזונות שעשויים לגרום לאותן בעיות ממש כמו החיטה, מכיוון שהם מכילים לקטינים הדומים ללקטין החיטה.

המזונות המדוברים הם: תפוחי אדמה, עגבניות, שעורה, שיפון ואורז

בנוסף, גם דגנים מונבטים (הנחשבים היום למזון בריאות) עלולים להיות בעייתיים מכיוון שהם מכילים כמות גבוהה יותר של לקטינים, והם גם מכילים רעלנים שיכולים להשפיע על ה- DNA (כלומר לגרום למוטציות בחומר הגנטי שלנו), להשפיע על חלוקת תאים ולגרום לשינוי במספר התקין של הכרומוזומים.

בעייתיות נוספת עם צריכת דגנים לפי ד"ר מרקולה נוסעת מכך שהיא מובילה לתנגודת לאינסולין, אשר נחשבת לגורם הראשי לרוב המחלות הכרוניות, כמו סוכרת 2, מחלות לב וסרטן. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכשאוכלים פחמימות בכמות גבוהה הרבה יותר ממה שהגוף יכול לנצל, האנרגיה העודפת מומרת לשומן לא בריא על ידי הכבד, שומן שמשפיע לרעה על הכולסטרול.

התהליך הזה אמור לעזור לגוף לשמור על רמות סוכר מאוזנות בטווח הקצר, אך הוא גם עלול לגרום לעליה ברמות הטריגליצרידים (שומנים בדם), אשר מגבירה את הסיכון למחלות כלי דם.

מה עושים?

עודף בשומן בטני מגביר את הסיכון למחלות הכרוניות, ולכן אפילו הפחתה קלה בצריכת מזונות אלו, תביא לאיבוד שומן בטני, ועל ידי כך, תסייע בהורדת הסיכון למחלות אלו.

מי שסובל מסוכרת, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה או משקל עודף (תנגודת לאינסולין), עדיף שיימנע ככל הניתן מסוכר ודגנים, כולל: דגנים מלאים אורגניים, דגנים מונבטים, חיטה, כוסמין, דוחן, אמרנט, קינואה, שעורה, שיפון, אורז ותפוחי אדמה.

כמו כן, לפי מרקולה, רצוי להימנע גם מכל סוג של פרוקטוז (סוכר פירות), סירופ תירס, דבש וסירופ אגבה. כדאי אפילו להיזהר עם צריכת פירות, אם סובלים מאחת הבעיות המוזכרות.

כהמלצה גורפת, ד"ר מרקולה ממליץ לצרוך לא יותר מ- 25 גרם פרוקטוז ביום. אך לרוב האנשים, יהיה חכם להגביל את צריכת הפרוקטוז מפירות ל-15 גרם או פחות, מכיוון שהפרוקטוז מגיע אלינו גם ממקורות סמויים כמו למשל במשקאות או מזון מעובד.

הפחמימות היחידות שאנחנו אמורים לצרוך, לפי ד"ר מרקולה הן מירקות. כל שאר הסוכרים והדגנים (אפילו ה"בריאים" מביניהם), יגרמו לעליית רמת האינסולין, ולפגיעה בבריאות.

פחות פחמימות, יותר שומן

דר מרקולה ממליץ לאמץ תזונה דלת פחמימות ולא תזונה דלת שומנים. צריכת שומן לא גורמת להשמנה. פחמימות מפרוקטוז ודגנים כן.

אחד הפתרונות לבעיית ההשמנה הוא לאכול פחות פחמימות מדגנים ופרוקטוז, ויותר שומנים בריאים כמו שמן קוקוס, שמן זית, אגוזים וזרעים ואבוקדו.

וכמובן להקטין עד כמה שניתן את צריכת המזון המעובד. לחם או דגני בוקר לארוחת בוקר, קרקרים או פריכיות בארוחות הביניים, פסטה בצהריים ושוב לחם בערב – כולם דגנים מעובדים, וכמזון מעובד, הם מגיעים מהר יותר כסוכר לדם, ולכן גורמים להשמנה.

 

ד"ר מרקולה הוא רופא, הדוגל בשיטה ההוליסטית, מחבר הספר "הונאה מתוקה" (בהוצאת פוקוס) וספרי בריאות נוספים, ובעל האתר mercola.com  – אתר מוביל בתחום הבריאות.

 

לאתר של עינת שגיא

השאירו תגובה:
  1. נטע

    אם לא לאכול את כל אלה אז מה כן???

  2. חי

    לא מובן שאתם צועקים שתפוחי אדמה לא טובים לאדם

    ומצד שני מתכונים וספרים על תפוחי אדמה ?

  3. אור

    אמרנט וקינואה אינם דגנים – האומנם אף הם ברשימה?
    ואם עגבניות ותפוחי אדמה – דהיינו, הסולניים אז גם חצילים ברשימה.

  4. harel

    שלום הנני סובל מעצירות ואיני יכול להעמיס על עצמי דברים קשים לעיכול אך אני אוכל דברים בריאים כמו שצויין דגנים ירקות כל האוכל הבריא אם אני לא אוכל את זה מה כבר ישאר לי לאכול שהוא כן בריא?אשמח לתשובה בהקדם תודה.

  5. יוסי שדה

    לפי דר מרקולה יש לאכול פחמימות בעיקר מירקות. לדעתי כדאי לאמץ לאכול כמה שיותר ירוקים ויחד עם זאת בכמויות לא גדולות גם לאכול אורז מלא, קינואה ואף את הלחם כוסמין הנבוט שאני אוהב שלא מכיל שמרים וחומרים לא רצויים.
    זו דיאטה קשה להתמקד רק בפחמימות מירקות.. אני דוגל בשתיית שייק ירוק או סלט ירקות עם שקדים וגעיני דלעת בבוקר או סלט ירקות עם תפוחי עץ ואגוזי פקאן.. בצהריים כדאי ארוחה חלבונית – שוב ירקות עם כוסמת או קינואה או קציצות עדשים או סלט ירקות עם פשטידת ירקות ובערב ארוחה של פחמימות טובות כמו בטטה, או אבוקדו או סלט ירקות מבושל פלוס אורז מלא או קינואה..

    לסיכום, לאדם שחפץ בבריאות לא כדאי להקצין.. אלא אם סובל מבעיה מסוימת ואז צריך להקפיד על דיאטה מיוחדת. בהזדמנות זו ממליץ על הספר התחדשות, השני..של דר פנינה בר סלע יוסי שדה

  6. דניאל וטורי

    לפי כל הכתבות מהסוג הנ"ל אני תוהה האם נשאר משהו שכן אפשר לאכול ?!?
    אני הולך עם כוח המחשבה ובורא לי מציאות מושלמת 🙂

  7. דניאל מקרוביוטיקה

    דגנים מלאים הם הבסיס לתזונתנו ואל לנו להתייחס אליהם כרעל. כל תרבות קדומה על פני כדור הארץ ביססה את תזונתה על דגנים מלאים (לפני שהאדם הלבן התחיל לקלף אותם), ובישולם איפשר לנו פירוק הדרגתי של סוכרים לגוף בדמות פחמימות מורכבות, דבר שאיפשר לנו לפתח אינטלגנציה וכישורים טכנולוגיים (שהרי המוח הוא הצרכן הגדול ביותר של סוכרים אלו).
    חשוב להשרות את הדגנים, לבשל אותם היטב וללעוס הרבה.
    בתיאבון ואהבה.

  8. דורית

    אם ניקח רגע למחשבה לפני ההסתערות על האוכל נדע מה נכון ומה לא לגוף שלנו.
    אסכולות שונות ממליצות ופוסלות מזונות שונים. אבל הבריאה בראה הכל כלומר כל מה שגדל ואכיל נראה לי רצוי לצרוך, אז מה קרה לנו שהגוף שלנו לא מצליח לעכל ולפרק מזונות שונים? הרי לא מדובר כאן על מזון מתועש.

  9. נורית

    מה יהיה בסוף נחיה מהאויר ונראה כמו ירקות.

  10. אופק

    "צריכת שומן לא גורמת להשמנה"

    מספיק בשורה אחת כדי להבין שההמלצות של מרקולה מסריחות. פחממות מפירות זה המזון הטבעי ביותר לאדם – המקור הטבעי ביותר לקלוריות.

    מרקולה הולך לפי ווסטון פרייס – שהיום מי שמקדם את משנתו זה לובי של החקלאות של מוצרי הבשר והחלב מן החי.

    כותב מחקר סין מתייחס למרקולה כאן:
    http://www.vegsource.com/news/2009/09/dr-campbell-responds-to-dr-mercola.html

    וכדאי גם לקרוא כאן
    http://durianrider.org/2010/09/24/what-about-mercola/

  11. יפעת

    אל תפלו בפח.

    הכי בריא לגוף: פירות וירקות.

  12. נורית

    מה השארת לנו לאכול?

  13. ליזי פרץ

    לא כל דבר מתאים לכל אחד…אדם שמחובר לעצמו ומכיר את נבכי מערכת העיכול שלו..והתחושות הנלוות להם צריך לאמץ לעצמו את החוקים וההגבלות המתאימות לו וע"כ עם כל הכבוד לתאוריה ,לא כל אדם יכול לחיות על ירקות וזהו….
    כל יום צצות תאוריות וצריך להשאר שפויים ומחוברים למציאות
    וזה עיקרון שנכון בהרבה תחומים בהצלחה

  14. רוסלן

    אם בודקים וסוקרים כל הכתבות על תזונה אנחנו נגלה שתזונאים ורופאים שיש להם בעיית חילוף חומרים וגופם לא סופג נכונה חלק מהמוצרים חושבים שכולנם דומים להם וישנה בעיה אצל הרוב, אנחנו בני האדם שונים מאוד בתפקוד גופנו ומערכת העיכול לא דומה, גם להשמנה יש סיבות גנטיות והגנטיקה היא שקובעת מי שמן ומי רזה, אנחנו תלויים במטען הגנטי, גם סוג הדם שלנו קובע את מזוננו ואורח חיינו וצורת ההתעמלות שתתאים לגוף
    צורת גוף האדם מתחלק בכל העולם בין שמנים לרזים והכל גנטי , מי שנולד שמן ימשיך להיות שמן ואם הוא רוצה להראות אחרת הוא חייב לסבול בהעמסהת יתר על כל מערכות הגוף בשביל להרזות , אם זה דרך הספורט פיזית , ואם זה בדרך הנפשית בדיאטות ההרסניות

  15. איריס

    איזה פחמימות אסור לאוכל ומה מותר לאכול