MAN_FLYL

Powered by WP Bannerize

ECO_CU_FLYR

Powered by WP Bannerize

איך הסוכר משפיע על ההתנהגות של הילדים שלנו?

מאת: - סדנאות מעשיות, הרצאות מעולות ואימונים למשפחה בנושא אורח חיים בריא
האוניברסיטה הנורבגית פרסמה מחקר שמקשר בין מזג הילדים להפרעות אכילה. איריס גרינשפון עושה לנו סדר בדיוק לרגל שנת הלימודים שנפתחה

מכירים את מבחן המרשמלו? הניסוי המפורסם של וולטר מישל. תמצית הניסוי על ילדים מתוקים בני 4: מי שמתאפק עכשיו ולא נוגע בממתק – מקבל אח"כ כפול. במילים אחרות, מתאפק היום, מגיע להישגים בעתיד. פשוט מצליח יותר בחיים. אגב, הניסוי בדק מה קרה עם הילדים אחרי 30 שנה ואכן אומת – הילדים שלא התנפלו על המרשמלו וחיכו לקבל שניים הם אלו שזכו להצלחה רבה יותר בחייהם כבוגרים.

ברור שכולנו רוצים ילדים מאושרים, מוצלחים, עם תכונות נפלאות ובריאות טובה, כדי לממש את עצמם. ובכן, אנחנו עושים עבורם הכל. עובדים קשה כדי שיחיו ברווחה כלכלית, מעניקים להם בטחון עצמי, מסיעים לחוגים כדי שירכשו ידע והצלחה, ובמה אנחנו מאכילים אותם?

 

מה שהילדים שלכם אוכלים משפיע על החיים שלהם

מסתבר שתזונה מיטבית, יכולה לשנות חיים של ילדים. כפי שמצוטט בספר שמיד אמליץ לכם לקרוא "ילדכם עשוי מהמזון שהוא אוכל, פשוטו כמשמעו ולכן מה שהוא אוכל משפיע ישירות על הרגשתו ותפקודו".

קראתי בשנות לימודיי עשרות ספרים, מאמר זה מתבסס ברובו על ספרם של פטריק הולפורד ודבורה קולסון "תזונת ילדים" שהוא מוצלח ומומלץ מאד.

אז תגידו "כן ברור שאנחנו מבינים את חשיבות התזונה, מובן לנו שכדאי לאכול בריא, אבל אפשר מידי פעם לפנק את הילד" יכול להיות שהמשפט הזה היה יכול להתאים לתקופת הצנע, בארץ או בעולם, עת היו עומדים בתור כדי לקבל לחם וקמח, וחתיכת שומן הייתה יקר המציאות.

אבל אנחנו בעידן של שפע, אשר מביא איתו הרבה פסולת לגוף שלנו: פחמימות מזוקקות וריקות, שומנים פגומים, תוספים מלאכותיים כימיים ומינרלים רעילים. וזה עוד לפני שדיברנו על כמויות עצומות של סוכר לבן. כל זה חודר לגוף הקטן של אהובינו הקטנים וקשה לו מאד לצאת.

 

מה הבעיה עם "לפנק את הילדים"?

אנחנו מפסידים פעמיים:

1- אנו מאכילים אותם מה"תפוח האסור" בשלב מוקדם מידי ובכך מקלקלים אותם מגיל צעיר, ולמה בעצם למהר? כל החיים לפניהם

2-אנחנו גורמים להם להתמכרות במקום לתת הרגלים (שאפשר וכדאי ללמד) מגיל צעיר כגון אכילת ירקות וקבלת סיבים ומינרלים נפלאים, כגון שתיית מים לרוויה ולהנאת הגוף ועוד… אנחנו עלולים לגרום להם להשמנת יתר.

אתן לכם עוד נתון-קשה (שאתם בטח יודעים) – הדור הזה של ילדינו הוא הדור הראשון שיחיה פחות מאיתנו. חמש שנים בממוצע. נתון מפחיד ומעציב עד מאד.

סוכר לבן וכל חבריו המעובדים (סוכר חום, סוכר דמררה, גלוקוז, סירופ תירס וכד) מגיע למדף כאשר הוצאו ממנו 90 אחוז מהוויטמינים והמינרלים שהיו בו. העדר הוויטמינים והמינרלים (שקיימים בשפע בפירות וירקות), פוגע בחילוף החומרים של ילדינו וכך מוביל לירידה ברמת האנרגיה ובמצב הרוח. כמובן הוא גורם להם גם לעלות במשקל, דבר רע לכשעצמו, חברתית ופיזית (מקדם מחלות לעתידם).

 

כל הפחמימות שוות? לא! פחמימות מורכבות טובות יותר: דגנים, עדשים, קטניות וירקות טובים בהרבה מפחמימות מסוכרים פשוטים ומעובדים כמו ממתקים.  עוד ציטוט מהספר "היזכרו באחת הפעמים שאספתם את ילדיכם ממסיבת יום הולדת, נכנסתם וראיתם אותו ואת כל חבריו משתוללים וקופצים ברחבי החדר" .כאשר הסוכר עולה בדם, הילדים חווים בבת אחת הרבה אנרגיה, אבל אחריה: ירידה חדה לא פחות, הגוף מנסה ללא הצלחה לאזן את רמות הסוכר בדם. אצל הילדים שלנו, הירידה ברמת הסוכר מתבטאת בבכי, רוגז או התקפי זעם. מוכר לכם?

צריכה רבה מידי של פחמימות מביאה אפילו למצבי קיצון של עיכוב התפתחותי בדיבור והתנהגות. עד כדי כך.  ולהפך: ילדים עם תופעות פיזיות, כגון אסתמה של העור או אסתמה רגילה, מדווחים על הקלה גדולה כאשר מתחילים בשינוי תזונתי מתאים.

 

מה עושים כדי לשדרג את תזונת הילדים?

 

ארוחת בוקר של אלופים

הוכח מחקרית שילדים שאוכלים ארוחת בוקר מגיעים להישגים טובים יותר מבחינת ביצועים ורמת ריכוז. כאשר רמת הסוכר נמוכה-הם יהיו עייפים ומרוגזים, יתקשו להתרכז. אנחנו לא רוצים ילדי זומבי שנמצאים כל החופש מול מחשב. מה אוכלים?

כריך עם ממרח שאינו מלא סוכר ושומן, פרי או שניים, סלט ירקות, יוגורט עם גרנולה הום מייד,עוגייה הום מייד עם קוואקר ואגוזים, או דגני בוקר ממקור מלא ולא עתירי סוכר ושומן. ילדים שאוכלים תפריט מזין גם ישנים טוב יותר בלילה. שווה לנסות.

איריס גרינשפון מלמדת ילדים על תזונה בריאה

 

יש מתבגרים בבית?  שימו לב לזה: הסוכר אינו המפריע היחיד לשיבוש רמות הסוכר בדם. קפאין- חומר מעורר חזק- גם הוא משפיע לרעה על רמות הסוכר בדם. היכן יש הרבה קפאין?  משקאות קולה/דיאט קולה ומשקאות אנרגיה למיניהם, חטיפי שוקולד, תה חם או קר וכמובן קפה.

צרו קשר עם איריס גרינשפון
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: