Trima_saffron

Powered by WP Bannerize

KESHET

Powered by WP Bannerize

איזו דיאטה מתאימה לך יותר - קטוגנית או פליאו?

מאת: לובה פלוטקין, דיאטנית קלינית
חושבים לנסות דיאטה חדשה? בוודאי שמעתם על הפליאו והקטוגנית, אז מה ההבדלים ביניהן?
תזונה קטוגנית

צילום: RF123

הדיאטה הקטוגנית ודיאטת פליאו, הן שתי דיאטות שעלו לכותרות בשנים האחרונות ויש ביניהן דמיון רב. המכנה המשותף העיקרי בין שתי הדיאטות הוא ששתיהן מתבססות על מזון טרי ולא מעובד, מכילות כמות גבוה של בשר ולא כוללות דגנים וסוכרים מעובדים.

אז מה ההבדל בין שתי הדיאטות? ואיזו מהן תתאים לכם יותר?

התזונה הפליאוליתית, שנחשבת גם לתזונת "האדם הקדמון", מתבססת על מאכלים שהיו זמינים לפני המהפכה החקלאית, בתקופה הפליאוליתית, מאכלים כמו בשר, אגוזים, ירקות, פירות, שורשים ושמנים לא מזוקקים. התזונה לא כוללת מוצרי חלב, קטניות ודגנים. הרעיון מאחורי הדיאטה הוא שבעוד שהטכנולוגיה בתהליכי עיבוד המזון התקדמה, הגוף שלנו לא התקדם בקצב דומה. לכן, התזונה המודרנית המעובדת מזיקה, ואילו התזונה הפליאוליטית, שמדמה את התזונה של האדם הקדמון, יכולה לשפר התפקוד הביולוגי ואת המצב הבריאותי.

הדיאטה הקטוגנית מתבססת גם היא על מזון טרי ולא מעובד, אך הדגש העיקרי בתזונה הוא הרכב אבות המזון. הדיאטה הקטוגנית דלה בפחמימות, עשירה בשומן ומורכבת מכמות מתונה של חלבון. בתזונה זו אוכלים בעיקר שומנים בריאים, בשר ודגים וירקות שגדלים מעל האדמה. הרעיון שעומד מאחורי הדיאטה הזו הוא השינוי המטבולי שהיא מייצרת.

הגוף שלנו יודע להשתמש בשני מקורות אנרגיה אפשריים: סוכר או שומן. כאשר אוכלים כמות גבוהה של שומנים, ובמקביל מגבילים משמעותית את כמות הפחמימות, הגוף משתמש בשומן כמקור אנרגיה. כחלק מהתהליך נוצרים חומרים הנקראים קטונים, והם יכולים לשמש כמקור אנרגיה למוח. מכאן קיבלה הדיאטה הקטוגנית את שמה. ברגע שהגוף משתמש בקטונים ושומן לאנרגיה, ניתן להגיד שהגוף במצב של קטוזיס.

 

שומנים

שלל סוגי שומנים. צילום: RF123

 

אף על פי שהדיאטה הקטוגנית עלתה לכותרות רק בשנים האחרונות, בפועל מדובר בדיאטה וותיקה יחסית שהומצאה כבר בשנות ה-20 בארה"ב. באותה תקופה רופאים וחוקרים שמו לב שכאשר ילדים עם אפילפסיה נמצאים בצום, תדירות ההתקפים שלהם יורדת משמעותית. כך נולדה לה הדיאטה הקטוגנית, שבעצם מדמה מצב של צום בגוף על-ידי יצירה של קטונים. הדיאטה הקטוגנית נמצאה במחקרים רבים כיעילה להורדת פרכוסים בילדים עם אפילפסיה, והיום היא משמשת כחלק מהטיפול באפילפסיה ומספר מחלות מטבוליות. ומה לגבי מבוגרים? אחת הסיבות לעליה בפופולאריות של הדיאטה היא הפוטנציאל שלה בתהליך ירידה במשקל, ואיזון רמות הסוכר בדם.

סוכר

משותף לשתי הדיאטות: הסוכר הלבן בחוץ!

 

מה אוכלים בדיאטה הקטוגנית ומה אוכלים בפליאו?

בקצרה, בשתי הדיאטות נמנעים מדגנים, בנוסף לכך בפליאו נמנעים ממוצרי חלב. לעומת זאת, בדיאטה הקטוגנית נמנעים מ-2 קטגוריות נוספות: ירקות עמילניים ופירות, אבל כן משלבים מוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה. כך שהשוני בין שתי הדיאטות הוא בעיקר כמות הפחמימות המותרות בדיאטה. בדיאטת פליאו ניתן לאכול מזונות עשירים בפחמימות כמו פירות וירקות עמילניים (למשל תפוח אדמה ובטטה). וניתן להשתמש בממתיקים טבעיים כמו מייפל וסילאן, כך שבסופו של דבר ניתן להגיע לכמות פחמימות גבוהה ביום, בהשוואה לדיאטה הקטוגנית.

אתם מוזמנים להיווכח בהבדלים בעצמכם:

 

טבלת השוואה בין פליאו לקטוגנית

בשתי הגישות נמנעים ממזון מעובד, ולכן לשתיהן עשויים להיות יתרונות בריאותיים. עם זאת, הדיאטה הקטוגנית משנה את המצב המטבולי של הגוף, ולכן נחקרת כיום רבות בהקשר למחלות שונות כדוגמת סוכרת, אלצהיימר ומחלות נוספות. מומלץ להיוועץ בדיאטנית קלינית לפני שניגשים לביצוע דיאטות מן הסוג הזה, על מנת לבצע את הדיאטות בצורה נכונה, מבוקרת ומותאמת אישית.

 

הכתבה באדיבות לובה פלוטקין, דיאטנית קלינית במרכז גלאנט לטיפול סוכרת.

השאירו תגובה: