supherb_Fly
Thymoquin_Fly

איזון מערכת החיסון באמצעות פטריות מרפא

מאת: צור שרון RNa, ND - נטורופת
זמן קריאה: 2 דקות
רוצים לחזק את מערכת החיסון? כדאי שתכירו את כוחן של הפטריות

צילום: RF123

In2024_Article

מערכת החיסון מאתגרת את עולם הרפואה מזה שנים רבות. רובינו נזכרים לנסות ל"חזק" את פעילותה לקראת החורף כדי למנוע או לקצר את משך תחלואי החורף. מערכת חיסון יעילה חשובה לאורך כל עונות השנה. מערכת החיסון מתפתחת מרגע הלידה, לומדת ומגיבה לאורך כל משך חיינו.

מחד ברצוננו לשפר את פעילותה על מנת שהשפעת תפסח עלינו או שתעבור מהר יותר כדי שנוכל לתפקד ביומיום מאידך לעיתים פעילות לא מאוזנת יכולה ליצור מגוון של מצבים בהם נוצרות תגובות כאלה או אחרות כנגד הגוף החל מאסטמה, מחלות מעי דלקתיות (קרוהן וקוליטיס), דלקות מפרקים, נוגדנים כנגד בלוטת התריס ועוד…

בשנת 2018 הוכרז כי פרס הנובל לרפואה יוענק לחוקרים בהצליחו לגרום למערכת החיסון לזהות תאים סרטניים.

פטריות – הרבה יותר מאוכל

שימוש בפטריות כמזון ובמרקחות טבעיות מתועד מזה 4000 שנה בחלק חשוב ברפואה העממית, מסורתית בכל רחבי העולם. כיום, כשרפואה המסורתית נכנסה למעבדה נוצרה הבנה כי ביכולתם ש פטריות לתת מידע חיוני למערכת החיסון וללמד אותה לעבוד בצורה יעילה, נכונה ובעיקר מדוייקת. גולת הכותרת היא בשימוש בפטריות מסויימות כטיפול כימותרפי טבעי, הרשום כתרופות מוכרות ע"י ממסדים רפואיים שראשיתו הוא ביפן בשנת 1977 ומאז פותחו תרופות שונות מפטריות או מרכיבים הנמצאים בפטריות. חבל שאי אפשר לתת פרס נובל לפטריות.

פטריות

טעימות ומזינות. פטריות (123RF)

בריא להכיר: פוליסכרידים, הכוכבים של הפטריות

פטריות מכילות קבוצה של רכיבים הייחודיים להן בשם פוליסכרידים, רכיבים אלה מספקים מידע לתאי מערכת החיסון ומאפשרים להם לזהות גורמים העלולים ליצור מצבי חולי שונים.
כל פטריות המאכל מכילים רכיבים אלה, השמפיניון, פורטבלו, פלאורוטוס המוכרת ממדפי הסופר כ"פטרית ירדן" או "פטרית מלך", פטרית השיטאקה ועוד. המדף הסופר או אצל הירקן הוא ספריה ענפה ועתירת ידע התורמת לפעילות מערכת החיסון.

בשנים האחרונות תחום תוספי התזונה המכילים פטריות התפתח ומאפשר לנו לצרוך פוליסכרידים מפטריות שלא ניתן לאכול אותן ושבטיחותן במחקרים רבים הוכחה כבטוחות לשימוש ולא מזיקות כגון: פטריית הראישי, פטריית הקורדיספס, טרמטס, אגריקוס, היריסיום וכדומה.

 

הייחוד של הפטריות

אז מה מייחד את השימוש בפטריות כמסייעים לפעילות מערכת החיסון?

  1. הן מזון, נגישות לקניה ושימוש

  2. הן בטוחות לשימוש לכל שכבות האוכלוסיה בעיקר לאוכלוסיות רגישות כגון: ילדים, נשים בהריון ומניקות ובאוכלוסיה מבוגרת
  3. ניתן לשלב אותן בקרב אנשים הנוטלים תרופות. בניגוד לתוספי ויטמינים וצמחים אין להם כמעט התוויות נגד עם שימוש בתרופות.
  4. פטריות נחשבות כמזון מלא ומאוזן ואף "סופר פוד" הן מכילות חלבון מלא, ויטמינים (עשירות בויטמין D), מינרלים (ברזל, מגנזיום, אבץ ועוד), נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים. הן מזינות ומחזקות את הגוף לאורך כל השנה בעצם אכילתם. בישול או אפיה של פטריות כמעט ואינם פוגעים בתכונות התזונתיות ואף משפרים את ספיגת הרכיבים בגוף.

ככל שנצרוך מגוון רחב יותר של פטריות בתפריט שלנו נספק לגוף ולמערכת החיסון מידע נרחב יותר של מידע.

סרטן השד

הרבה יותר מתוספת טעימה לארוחה. פטריות. צילום: shutterstock.

איזה פטריות כדאי לשלב בתזונה שלנו?

ברפואה המסורתית והטבעית קיים שימוש נרחב בפטריות ולהלן כמה דוגמאות:

הרי גרם של מניעה יעיל מטון של תרופות, שלבו פטריות בצלחת ובארון התוספים שלכם. תמיד כדאי ורצוי להתיעץ עם נטורופת שלמד את תחום הפטריות (מיקולוגיה) על מנת להתאים בצורה נכונה פטריות לצרכים של המטופל.

בברכת חורף בריא.

 

צור שרון RNa, ND – נטורופת, הוא אחד מהמציגים בכנס אוכלים בריא 10. בכנס הוא ירצה אודות שימוש בפטריות לאיזון הסינדרום המטבולי.

כנס "אוכלים בריא 10" המתקיים בתיאטרון גבעתיים, משלב הרצאות מקצועיות מעשירות של מיטב המומחים המעניקות כלים יעילים לשינוי תזונתי, וזאת במטרה להעלות את המודעות הציבורית להשפעת התזונה על איכות החיים ולהביא לקהל ידע עדכני.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו