PassoverFocus_Fly
supherb_Fly

אורגנו, צמח מרפא שכיח בעל איכויות לא שכיחות

מאת: ד"ר מרדכי הוכברג
זמן קריאה: 3 דקות
אורגנו הינו אחד מצמחי התבלין המוערכים בעולם, אבל לא פחות מכך, הוא מוערך כצמח מרפא. נעשה בו שימוש נרחב במטבח הים תיכוני, והוא יכול להיות אחד הדברים הפשוטים והטובים ביותר שתכניסו לתפריט שלכם

יכולות ריפוי מרשימות (James Barker_freedigitalphotos)

Thymoquin_In

אורגנו, התבלין המוכר ממתכונים ים תיכוניים רבים, הוא גם צמח ריפוי רב עצמה, הזמין בכל בית. הצמח מכיל כמויות גדולות של ויטמיני A, C, E, K, ויטמין 6B ופולאטה וכן הוא עשיר במינרלים מגנזיום, סידן ואשלגן. יש בצמח מגוון רחב של פיטוכימיקלים שונים ואלו בעיקר תורמים ליכולות הריפוי של צמח זה.

כצמח מרפא, הוא עוזר בעיקר מבחינות אלו:

יש לו יכולת נוגדת חמצון חזקה, בזכות החומצה הרוזמרינית המצויה בו, שמוכרת כנוגדת חמצון רבת עוצמה. לשם השוואה, יכולתו נוגדת החמצון חזקה פי 42 פעמים יותר מזו של תפוח עץ. יכולתו נוגדת החמצון חזקה יותר מזו של מרבית קבוצות המזונות האחרים ובכללם פירות, פירות גרגרים, דגנים וירקות. אבל מאחר והשימוש בו הוא כצמח תבלין או כתה, עם כמויות קטנות, הוא יכול להשתלב באורח חיים בריא  וכמובן לא להחליף את קבוצות המזון שהוזכרו.

יש לו יכולת אנטי פטרייתית ואנטי בקטריאלית. הוא מסוגל לקטול את הפתוגן ליסטריה שמצוי במזונות מסוימים ובדילול של אפילו 1:1,000, כאשר הוא הוכנס בסבון, הוא קטל חיידקים שעמידים לסוגי אנטיביוטיקה שונים. הוא קוטל חיידקים  גם כתה צמחים וגם כאשר החומרים הפעילים שבו משתחררים לתוך מים רותחים, כמרתח. הוא יעיל גם כנגד סוגים מסוימים של קנדידה.

יש לו יכולות נוגדות דלקות.יש בצמח חומר בשם ביטא-קריופילין, חומר מונע דלקות שיכול להיות יעיל גם כנגד אוסטיאופורוזיס והסתיידות עורקים, כמו גם כנגד סינדרום מטבולי.

תבלין אורגנו

אחד מצמחי התבלין הנפוצים בעל השפעות הריפוי החזקות ביותר (123RF)

כמו כן יש לו גם פעילות אנטי ויראלית חזקה, בזכות השמנים הארומטיים שבו. שמנים כאלו שהופקו מחמישה מיני צמחי מרפא, ובכללם אורגנו, גרמו להקלה מיידית בהצטננויות ומחלות של דרכי הנשימה העליונות. החומר הפעיל נגד מחלות ויראליות של דרכי הנשימה שמצוי באורגנו הוא קרבקרול. הוא עוזר גם להגברת הזעה וגם לניקוי הריאות מחומרי פסולת שונים.

יש לו איכויות נוגדות סרטן. במינון מתאים ומשך זמן מתאים, הוא נמצא גורם לתמותה של תאים סרטניים במעי הגס. חומר בשם קרנוזול המצוי בו, נמצא עוזר להתגבר על סוגי סרטן כמו סרטן ערמונית, שד, עור, לוקמיה וכאמור, סרטן המעי הגס.

במחקרים רבים הוא נמצא עוזר כנגד מחלות ומצבים בריאותיים שונים:

הצטננות, כאבי שרירים, אקנה, חירשות, כאבי ראש, ברונכיט, כאבי שיניים, גזים, מחלות לב, אלרגיות, פרזיטים במעיים, כאבי אוזניים, עייפות, עקיצות חרקים, התכווצויות בזמן המחזור החודשי.

כתבלין, ניתן לשלב אותו גם בסלטים ובארוחות של מזון לא מבושל וגם בתבשילים שונים. הוא מצמצם יצירת חומרים שעשויים להזיק, שנוצרים בזמן בישול מזונות שונים. יש בו תועלת רבה גם כאשר הוא נצרך בתערובת עם תבלינים נוספים כמו ציפורן, קינמון, רוזמרין, זנגביל, פלפל שחור, פפריקה ושום.

קל מאוד לגדל את הצמח אורגנו בגינה, אפילו בעציץ גדול. זהו צמח רב שנתי קשיח למדי. למעשה, אורגנו קרוב מאוד מבחינה בוטנית לזעתר, שגם אותו קל לגדל בתרבות. הזעתר הוא צמח מוגן ואין לקטוף אותו בטבע אלא רק מגידול תרבותי. שתילים של שני צמחים אלו ניתן להשיג במשתלות.

שמן אורגנו יכול לשמש בטיפול פנימי או חיצוני. הוא עוזר כנגד בקטריות עמידות לאנטיביוטיקה ולשם טיפול במחלות כמו דלקות בדרכי השתן, חיידקים מהסוגים קולי, פרוטאוס ופסאודומונס, כנגד אמבות וכנגד הרעלות מזון, אם יש במזון שנאכל ליסטריה, סלמונלה, אשריציה קולי וחיידקי שיגלה.

קיימות מספר דרכים לטפל בעזרתו:

כטיפול חיצוני אפשר למרוח אותו על ציפורניים שנגועות בפטריות, אפשר לטבול את כפות הרגליים במים פושרים בהם שמו מספר טיפות של שמן אורגנו, או למהול אותו עם שמן זית או שמן קוקוס ולמרוח על פטרת האצבעות. לשם טיפול בדרכי  נשימה עליונות, יש לטפטף מספר טיפות במים חמים ולנשום, זהירות לבל יהיה חם מדי! אפשר לשים תחת הלשון טיפה אחת שלו מעורבת עם טיפה אחת של שמן זית, להחזיק מספר דקות ולאחר מכן לשטוף את הפה. טיפול כזה ניתן לעשות עד 4 פעמים ביום.

מקורות:

J. Nutr. May 1, 2003 vol. 133 no. 5 1286-1290
J. Agric. Food Chem., 2005, 53 (21), pp 8162–8168
Medical News Today October 13, 2013
Phytomedicine. 2009 Oct;16(10):972-5.
Proc Natl Acad Sci U S A. 2008 Jul 1;105(26):9099-104.
J Agric Food Chem. 2008 Dec 24;56(24):11621-30.
Evid Based Complement Alternat Med. 2011;2011:690346.

ד"ר מרדכי הוכברג – יעוץ תזונתי וריפוי טבעי, מתוך החוברת "תזונה פלוס" גיליון מספר 94

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו