Hazug_Fly
Myco_Fly

קורונה וסוכרת - מה אומרים המחקרים

מאת: ד"ר אולגה רז
זמן קריאה: 2 דקות
ד"ר אולגה רז מתייחסת למידע החדש שמקשר בין מחלת הסוכרת לקורונה. איך אפשר לשמור על עצמנו מפני המגיפה?
DietBook_In

קורונה ממשיכה לצבור קורבנות ולא רואים לה סוף. מעניין שיש לה דמיון לשפעת הספרדית שהכתה את העולם ב-1918 וגבתה מעל עשרה מיליון קורבנות תוך שנתיים.  גם אז הלכו עם מסכות וסגרו הרבה מקומות בילוי. המדהים הוא שהיא נגמרה בעצמה לאחר שנתיים. לנו נותר לקוות שזה יקרה גם עכשיו, זה במקרה שלא ימצאו חיסון אמין.

 

קורונה, סוכרת ומה שביניהן – מחקר חדש ומסקרן

בין גורמי הסיכון להגיע לסיבוכים קשים לאחר ההדבקה בקורונה — מחלת הסוכרת.  היא מחלישה את חוסנו של גופנו בפני המחלה.

מאמר שהתפרסם במרץ 2020 בכתב העת Diabetes/Metabolism Research and Reviews, מתייחס כולו לחקר הסוכרת ולקשר לקורונה.

המחקר נעשה בסין, שבה גם התחילה המגפה וגם יש בה הרבה מדענים טובים.  הם בדקו 174 חולי קורונה מהרבה אספקטים, גם דמוגרפיים, גם פיזיים, וגם מהלך המחלה, ואף עשו להם CT חזה.  הם מצאו שחולי סוכרת שלא היו להם שום מחלות רקע אחרות (24 כאלה) נמצאו בסיכון גבוה יותר לדלקת ראות קשה, לזיהום בלתי ניתן לשליטה ולקרישיות מוגברת, יחסית לכאלה שלא היו להם שום מחלות רקע (26 כאלה).  ממצאי המחקר מראים שסוכרת הינה גורם סיכון משמעותי ובלתי תלוי לחלות בקורונה בצורה קשה יותר.

 

סוכרת – איך היא קשורה לקורונה בכלל?

למה מידע זה חשוב במיוחד?  הרי מי שחולה בסוכרת הוא כבר חולה

משום שגם אם האדם חולה סוכרת, הוא יכול, על ידי שינוי בתזונה ובאורח החיים, לשפר את מצבו. למי שלא חולה בסוכרת, אבל יש לו נטייה, צריך לדעת שעל ידי תזונה ואורח חיים בריא, סוכרת ניתנת למניעה או לדחייה, ואם היא כבר התפרצה, אזי ניתן לפחות לאזן אותה ולהקטין את חומרתה. הקורונה באה ומקווים שתלך, אבל הסוכרת מחלישה את האדם בפני סוגים שונים של מחלות.

סוכרת

סוכרת – מסתבר שהיא קשורה לקורונה (צילום: RF123)

 

מי צריך להיות מודע לאפשרות לסוכרת סוג 2?  

כל מי שבמשפחתו יש חולי סוכרת סוג 2, כל מי שמגיע למשקל גבוה, וכל מי שהשומן שלו מתרכז באזור הבטן העליונה (השמנה ביטנית).

במצבים אלה, תעשו בדיקות לסוכרת, ותתחילו לדאוג לתזונה שלכם ושל משפחתכם, הרי סוכרת סוג 2 עוברת בגנים.  כדאי באופן נמרץ לשנות את תזונתכם.  כך תחסכו את התפתחות הסוכרת, גם לכם וגם לילדיכם.

לתזונה יש השפעה אפי-גנטית על ביטוי הגנים בכלל והגנים של סוכרת בפרט: תזונה בריאה משתיקה את ביטוי הגנים לסוכרת ועל ידי כך מונעת או דוחה את התפתחות המחלה. תזונה לקויה מעודדת את ביטוי הגנים לסוכרת וגורמת להתפתחות המחלה.

 

ד"ר רז ממליצה לפנות לדיאטנית כדי להתגונן מפני הקורונה

אני משוכנעת שכל מי שיש לו סוכרת או טרום סוכרת חייב להתייעץ עם דיאטנית כדי לבנות תוכנית תזונתית שתעזור לימוד לאכול נכון.  תנצלו את הזמן עכשיו, כשיש פחות פעילות ויותר זמן פנוי.  זה חלון הזדמנויות עבורכם.  להפסיק לזלול, להימנע מקניית אוכל מזיק ומפתה (ממתקים, עוגות ועוגיות, חטיפים, בורקס וכדומה), לרדת במשקל ולהחליט על שינוי בחיים.

אולגה רז

ד"ר אולגה רז

 

קורונה היא לא גזירת גורל לחולי סוכרת; איך לשפר את המצב ולשמור על עצמנו?

במקום לברוח לאוכל, תיצרו קשר עם הדיאטנית שלכם, בטלפון או בזום, או במרפאה, ותתחילו לאכול נכון, מה שלא אומר שצריך לסבול — להיפך, אסור לסבול ולהיות רעבים, כי אז נשברים.  לא צריך לפחד ממילה "דיאטה", הרי התפריט שתתן לכם דיאטנית טובה יתחשב בטעמכם, ויהיה מגוון, עשיר וטעים, וכולל לחם מלא, דגנים מלאים וקטניות, נתחי בשר רזים, עוף, הודו ודגים, ביצים, ירקות, מוצרי חלב, ועוד.  פשוט צריך ללמוד לבחור נכון.

 

הכתבה באדיבות ד"ר אולגה רז, דיאטנית קלינית ומרצה בכירה באוניברסיטת אריאל.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו