supherb_Fly
PassoverFocus_Fly

שיפור מצב הרוח, בתבונה

מאת: - מפתחת תוכנית השתלמות למטפלים, מרצה, נטורופתית
מציאות הקורונה טלטלה את עולמנו וחבטה בנפשנו, האם ניתן למצא מזור ונחמה, בדרך הטבעית, וכיצד? כל הפרטים במאמר הבא, מאת אפרת בר לב
PassoverFocus_IN

המציאות החדשה, טלטלה את כל עולמנו, פשוטו כמשמעו, השפעותיה מתבטאות בפרנסה שלנו, בבריאות שלנו ובמצב הרוח שלנו.

מתוך ניסיון להתמודד עם תחושות של חוסר-אונים ואכזבה, מסתבר, שרבים החלו בחיפוש אחר מזור, דווקא על גבי המדפים ברשתות הפארם ואתרי האינטרנט המשווקים תוספי-תזונה, בתקווה לטשטש קשיים רגשיים, מתוך רצון לתרום לשיפור ההרגשה, ולהתעודד קמעה.

אז נתחיל מההתחלה, מצב הרוח שלכם מושפע מחומרים טבעיים, המופרשים במח ומשמשים לתקשורת בין תאי עצב. שינויים ביוכימיים מגוונים , עשויים להשפיע על מצב הרוח שלכם, ולשם כך, יש לבצע את הבדיקות הרפואיות המתאימות, כדי לקבל את הטיפול הרפואי המתאים עבורכם.

במאמר זה, אתמקד ב"שחקן" ראשי ופופולרי, מוליך עצבי במח, בשם סרוטונין, המכונה בשם הרומנטי והנפלא: הורמון האושר.

שיבושים ברמות הסרוטונין, עשויות להשפיע על מצב הרוח שלכם. אך גם אם ניסיתם לדמיין זאת, אין תרופת-מרשם המספקת למח את הורמון האושר, ואין מוצר מדף כזה ברשתות הפארם.

להבדיל מכך, תרופות מרשם ממשפחת SSRI, פועלות כדי להשהות את זמינותו ונוכחותו של סרוטונין במח, על מנת לתרום לשיפור את מצב הרוח.

זה המקום לציין, כמו כל תרופת מרשם, גם כתוצאה מנטילת תרופות ממשפחת ,SSRI עשויות להופיע תופעות לוואי, בלתי רצויות, בעקבות שימוש ממושך בתרופה.
ההסתגלות הפיזיולוגית לתרופה, השפעתה על מאזן כלל המוליכים העצביים במח, ודלדול המינרל יוד, החיוני בין היתר לתפקוד בלוטת-תריס, תפקוד המערכת ההורמונלית וכיו"ב, עשויים לגרור התפתחות תופעות לוואי, כפי שתיארה זאת הרוקחת האמריקאית, סוזי כהן, בספר: האמת על התרופות, בהוצאת פוקוס.

בין תופעות הלוואי של תרופות משפחת SSRI, עשויות להופיע תופעות, כגון: כאבי ראש, נדודי שינה, עייפות, עלייה במשקל, קהות רגשית, ירידה בתפקוד מיני, עצבנות, החמרה בדכדוך ועוד.

סרוטונין הינו פרמטר מרכזי בוויסות מצב הרוח, ניהול המשקל שלכם – וויסות האכילה והתיאבון, טיב השינה, תפקוד מערכת עיכול ועוד מנגנונים רבים בגופכם.

כמו כן, הורמון סרוטונין פועל גם מחוץ למערכת עצבים המרכזית, ומשפיע על מערכות נוספות בגוף, כגון: מערכת עיכול, טסיות דם, שרירים, לבלב (לדוג', סרוטונין משפיע על תפקוד אינסולין ובאופן עקיף, משפיע על רמות הסוכר בדם שלכם) ועוד.

תזונה נכונה לבלוטת התריס

בננות ישפרו את מצב הרוח?

 

כיצד המח מפיק סרוטונין?

באמצעות התזונה שלכם, תוכלו לספק לגוף, חומצה אמינית בשם טריפטופן, המהווה חומר גלם לייצור סרוטונין בגוף.

קיימים מקורות מזון מומלצים, שיספקו לגופכם חומצה אמינית טריפטופן, כגון: שיבולת שועל, פולי סויה, חומוס, תמרים, שזיפים, בטטה, אבוקדו, בננות, שקדים, זרעי דלעת, זרעי שומשום, בוטנים, גבינה, שוקולד-מריר ועוד.

 

ברשתות הפארם, בתי המרקחת, חנויות טבע ואתרי אינטרנט, משווק תוסף-תזונה, המהווה נגזרת "מדויקת" יותר של טריפטופן, הנקראת HTP5 (חמש-הידרוקסי-טריפטופן).

נגזרת זו, מהווה חומר גלם לייצור סרוטונין. רכיב HTP5 מופק מזרעי שיח אפריקני בשם Griffonia simplicifolia .

נגזרת HTP5, נחשבת ל"פורמט קרוב" לסנתזה של סרוטונין, מה שמגדיל את הסיכוי ליהנות מרמות מאוזנות של סרוטונין, ואיזון מצב הרוח.

טיפול טבעי בדיכאון?

מחקר מצומצם, בוצע במחלקה לפסיכיאטריה ובריאות המח באוניברסיטת יוטה, בשיתוף עם המחלקה לבריאות הנפש, במרכז רפואי גריאטרי, בסולט-לייק סיטי, ארה"ב, בשנת 2017.

במחקר השתתפו 15 נשים מבוגרות, הסובלות מהפרעת דיכאון חמורה – נשים שאינן מגיבות באופן משביע רצון לשימוש בתרופות פסיכיאטריות ממשפחת SSRI או SNRI.
במחקר זה, הנשים טופלו בקריאטין-מונוהידראט במינון של 5 גרם, בשילוב עם HTP5 במינון של 100 מ"ג, פעמיים ביום, במשך 8 שבועות, בתוספת 4 שבועות מעקב לאחר טיפול.
מסקנת המחקר הציגה שיפור במדדי הדיכאון עפ"י סולם דירוג דיכאון של המילטון, בעקבות יישום פרוטוקול המשלב שימוש ברכיב 5HTP.
מה שעשוי להוביל לתובנה בנוגע לחדירותו והשפעתו המועילה של רכיב HTP5 למוח.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28787372

תוסף תזונה שמונע השמנה?

מאמר שפורסם בכתב העת של האיגוד הבינלאומי לחקר השמנה, בנוגע למחקר שבוצע בשנת 1998 במחלקה לרפואה קלינית באוניברסיטת רומא לה ספיאנצה, איטליה, הציג את מסקנת המחקר שצריכת רכיב HTP5 במינון של 750 מ"ג בשילוב עם הגבלה תזונתית ושיפור התנהגות אכילה, הובילה להפחתת צריכה אנרגטית ממקורות של פחמימות ושומן, בחולי סוכרת בעלי עודף משקל, שאינם תלויים באינסולין, לעומת קבוצת ביקורת.

מה שעשוי להוביל לתובנה בנוגע לחדירותו והשפעתו המועילה של רכיב HTP5 למוח.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9705024

כמובן שהתבצעו מחקרים קליניים נוספים, שהובילו לתובנות חיוביות בנוגע להשפעה של רכיב HTP5 על המח, בעיקר בשילוב עם תרופות מרשם שונות.
אך עם זאת, חשוב לציין, לא-התבצעו מחקרים, בסדר גודל מקיף, המציגים ראיות חותכות, חד-משמעיות או מובהקות, בנוגע ליעילות הבלעדית של תוסף-תזונה HTP5, כטיפול עצמאי בדיכאון וחרדה, עקב ההתנהגות הפרמקוקינטית שלו בגוף, וחוסר הנתונים הברורים בנוגע למינונים הקליניים, משום שמדובר בתוסף-תזונה, HTP5 הוא לא-תרופת מרשם רופא!

ובכל זאת, רבים ברחבי הארץ והעולם, הצורכים תוסף-תזונה בשם HTP5, מדווחים על שיפור ניכר בתסמינים מגוונים, כגון: שיפור מצב הרוח, איזון תיאבון, שיפור השינה, הפחתת מיגרנות וכאבי ראש, הקלה בתסמיני פיברומיאלגיה, הפחתת כאבים וכיו"ב.

בהתאם לבדיקות רפואיות, במידה ואכן מדובר, באופן מובהק, בשיבושים ברמות סרוטונין במח, אתם עשויים לחשוב שנמצאה הדרך הנגישה ביותר, להקל על תחושות של דכדוך ועצב, באמצעות אספקת חומר גלם לייצור סרוטונין. אך מסתבר, שכשמדובר ב"מכונה החכמה בעולם", הלוא היא גוף האדם, התהליכים הרבה יותר מורכבים ומסועפים.

עיקרון האיזון, הינו עיקרון מרכזי ברפואה משלימה, משום שאיזון מערכות הגוף, משמעו בריאות ורווחה. צריכת תכשירים, באופן שרירותי, המבוסס על גחמה או רצון הלב, בייחוד אם נוטלים במקביל תרופות-מרשם רופא (לדוג', תרופות לטיפול בדיכאון, חרדה או הרגעה), אינה אחראית ועלולה לגרור השלכות שליליות, כתוצאה מהתפתחות רמות מוגברות של סרוטונין, וזו כבר תופעה שעלולה להזיק לכם.

רמות מוגברות של סרוטונין, עשוי לגרור תסמינים-שליליים, כגון: בעיות עיכול, כאבי שרירים, חרדה, מצב רוח מדוכא, תחושת מחנק ועוד.

כמו כן, יש לקחת בחשבון, שהגברת סינתזת סרוטונין, עשויה להשפיע על מסלול מטבולי אחר במח, שקשור למוליך עצבי פופולרי אחר, הנקרא דופמין!

על מנת לפשט את הדברים, ככל הניתן, אציין שדופמין גם הוא "עובד-חיוני" בשמירה על מצב הרוח שלכם. תרחיש של סרוטונין ברמות מוגברות, עשוי לדלל רמות דופמין במח.

רמות נמוכות של דופמין, גוררות תסמינים-שליליים, כגון: ירידה במצב-רוח, ירידה במוטיבציה, חוסר עניין, נטייה לשכחנות, שיבושים בשינה, אפילו שיבוש בתפקוד החיסוני.

עיקרון האיזון בין מערכות הגוף, רלוונטי, כמובן, גם לאיזון תהליכים מטבוליים הקשורים למוליכים העצביים במח.

האצת תהליכים אנזימטיים בהקשר של סרוטונין, בעקבות שימוש בתכשירים שונים, עשוי להשליך על תהליכים הקשורים לסינתזת דופמין, ובעצם לדלל את רמות דופמין ורמות ויטמיני B ספציפיים, ובכך להשפיע על מצב הרוח שלנו, מכיוונים אחרים.

איך להתחיל ולהתמודד עם ירידה במצב הרוח, באופן טבעי?

המסקנה הראשונה היא שנטילת תכשירים שונים חייבת(!) להתבצע באופן מושכל ומקצועי, ולא מתוך קלות דעת או אימפולסיביות, בעקבות המלצה של חברים או מידע כללי ברשת.
המסקנה השניה, לא-חייבים להמשיך לסבול מבעיות "רגילות" בחיי היומיום, כמו דכדוך, מצב רוח ירוד, מיגרנות, עייפות, כאבים, חוסר איזון חיסוני ונטייה "לחטוף" מחלות חורף, בתדירות גבוהה, נשירת שיער, בעיות עור וכיו"ב.

עולם הרפואה המשלימה עשוי לספק מענה להתמודדות עם בעיות בריאות שמציקות לך בחיי היומיום. כביכול, מדובר ב"דברים הרגילים, אך הם ממש-לא-חייבים להיות "רגילים"!

שיפור טבעי במצב הרוח

לאורך כל החיים, עשויים להתפתח תרחישים המשפיעים על מצב הרוח שלכם. לכן, שיפור מצב הרוח, מתחיל במודעות וכח-רצון, ראשית, ניתן לבצע פעולות פשוטות ונגישות לכל אחד ואחת מכם, כגון (אין חשיבות לסדר הופעת הסעיפים):

 

שנתראה בימים יפים ורגועים, בברכת שגרה מבורכת ושפויה, לעידן של בריאות פיזית ונפשית, כאחד.

 

הכותבת היא מפתחת תוכנית השתלמות למטפלים, מרצה, נטורופתית.

 

הבהרה משפטית אין לראות במאמר זה, תחליף לייעוץ רפואי ו\או טיפול תרופתי. מידע זה לא מחליף טיפול המבוצע על ידי רופא ואינו מהווה, בשום אופן, המלצה לטיפול פרטני.

צרו קשר עם אפרת בר לב



    * שדות חובה




    רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו