Thymoquin_Fly
Thymoquin_Fly

שבוע הנקה שמח - האוכל שיסייע לך בהנקה

מאת: אורטל ברובין-חן, נטורופתית והרבליסטית קלינית N.D
זמן קריאה: 2 דקות
לקראת שבוע המודעות להנקה ושאיבת חלב אם, קצת סדר במיתוסים הנוגעים לתזונה ותוספי תזונה להגברת ייצור החלב, באדיבות אורטל ברובין-חן, נטורופתית והרבליסטית קלינית N.D בכללית רפואה משלימה
supherb_IN

המלצת ארגון הבריאות העולמי כיום היא על הנקה עד גיל שנתיים. לאחרונה משרד הבריאות הישראלי פרסם דו"ח לפיו המטרה היא שעד שנת 2020 97% מהיולדות בארץ – יניקו.

אולי בילית חלק ניכר מההריון שלך בפנטזיות על הנקה, אולי "נזרקת" למים העמוקים רק אחרי הלידה. לפעמים, הכל הולך כמתוכנן, בקלות ובטבעיות, אך ברוב הפעמים, אם להודות על האמת, הנקה, בעיקר בתחילת הדרך, היא אתגר לא פשוט. עד לפני רגע היית הריונית שכולם שרתו וסיפקו את כל רצונותיה. לפני יום-יומיים עברת טירונות מקוצרת בצורת לידה או ניתוח קיסרי ופתאום, במקום לנוח רגע, את אמורה לבלות את יומך בסיפוק צרכיו של בייבי טרי וקטנטן שבאופן מפתיע, 3 ימים מהרגע שהגיע לעולם, עבר לגור במקום בבטן שלך, על החזה. ואם זה לא הולך? מחוברת למשאבת חלב כשבכלל עד לפני יומיים כשאמרת שאת הולכת לשאוב, התכוונת לשואב האבק החדשני שלך.

 

פגשת את היועצת במחלקה וגם החברה המניקה הגיעה והסבירה קצת. אמא ניסתה לנקות את האבק מהזיכרון על הימים בהם הניקה אותך ולכל הדודות יש דעות (סותרות בדרך כלל) ועצות. מבלבל! נשימה עמוקה. בשלב הראשון כדאי לזכור שהגוף שלך יודע ויכול לייצר חלב. אחוז הנשים שלא מצליחות להניק בגלל מחסור אמיתי בחלב זעיר ביותר. חשבי על כך מבחינה אבולוציונית. לפני המצאת התמ"ל (ממש לא מזמן, אגב), אם שלא הצליחה להניק או למצוא מינקת, יכלה לאבד את תינוקה. ריבוי מקרים כאלו, יכל תאורטית, לערער את האנושות כולה.

מה משפיע על החלב שלך?

ישנה אמרת שפר שגם נשים בארצות מוכות רעב מייצרות חלב אם שלא רחוק בהרכבו מזה של נשים שחיות בחברת שפע. עם זאת, חשוב לזכור שייצור החלב מושפע משינויים קיצוניים ולכן דיאטה קיצונית איננה מתאימה להנקה ועשויה לפגוע בכמויות החלב המיוצרות. כמו כן, החלב שלך אמנם ימשיך להיות עשיר, אך זה יבוא על חשבון הגוף שלך שמחסני הויטמינים והמינרלים שלו יתדלדלו וישאירו אותך חלשה ולא בריאה. לכן, חשוב להקפיד על תזונה בריאה ומגוונת.

מה בכל זאת מרבה חלב?

מעל לכל, חשוב שנבין שה-דבר שמאותת לגוף בצורה הטובה ביותר שיש צורך בעוד חלב, הוא ריקון מלא של השד בעזרת הנקה או שאיבה. כל עוד יש חלב בשד,
פפטיד ה – FIL שנמצא בו, מאותת לגוף שיש עודפי חלב ואין צורך להגביר כמויות. ריקון מלא של השד, הוא הדרך הטובה ביותר לייצור נוסף. אם את חושדת שההנקה לא מרוקנת אותך לחלוטין, השתמשי במשאבת חלב אחרי ההנקה וכמובן, צרי קשר עם יועצת הנקה מוסמכת, שתוודא האם ההנקה אפקטיבית.

 

צמחי מרפא שיעשו טוב למשק החלב שלך

נוכל להעזר בצמחי מרפא גלקטוגוגים אשר עובדים על הציר ההורמונאלי ומשפרים תנובת חלב. המוכרת ביותר הוא ככל הנראה חילבה, שבנוסף לתכונתה בהגברת חלב, ידועה כמובן בריח הלוואי האופייני. כמו כן, חשוב לשים לב שחילבה גם אפקטיבית מאוד בהורדת רמות הסוכר בסוכרתיים ולכן יש לשים לב שלא נגרמות כאלו באם או בבייבי (בעיקר פגים) בשימוש בה.
לצד החילבה החלו לחקור לאחרונה את השפעתה של המורינגה, צמח מולטי ויטמין ומינרל בעל השפעות גלקטוגוגויות. צמחים נוספים כמו שיח אברהם (ויטקס), שטווארי, אנג'ליקה סינית, גלגה, סרפד, שומר ונוספים, עשוים גם הם לשפר את התנובה. מומלץ להיוועץ באשת מקצוע, הרבליסטית קלינית להתאמתם באופן אישי למצבך הבריאותי.

איזה אוכל יסייע לך להגביר את תפוקת החלב?

נוכל להעזר באגוזים, זרעים, שקדים, נבטי אלפלפא, ג'ינג'ר, הל, קינמון, חליטות סרפד, דגנים מלאים, שיבולת שועל וככלל תפריט עשיר ובריא כדי לשמור על מאגרי הויטמינים והמינרלים שלנו, וייתכן שאף יגביר חלב (רק אם נרוקן שד, זוכרת?).

שתהיה הנקה או שאיבה נעימה, ושפע חלב לכולן.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו