Bari15_Fly
Bari15_Fly

רלוונטי יותר מתמיד

מאת: ד"ר גיל יוסף שחר M.D
זמן קריאה: 3 דקות
הרמב"ם ידע על ההבדל בין שומן רווי לשומן בלתי רווי עוד לפני שבכלל המציאו את המושגים האלה. הוא גם ידע שדין חלב עיזים אינו כדין חלב פרה. ד"ר שחר מסביר
Bari15_In

רלוונטי יותר מתמיד

לא הרבה יודעים זאת, אך מלבד ספרי ההלכה וההגות היהודית שכתב הרמב"ם, ספרים שהפכו לנכסי צאן ברזל בארון הספרים היהודי, כתב הרמב"ם גם  כ- 10 ספרי רפואה!

הרמב"ם עבד כרופא לפרנסתו וכמו בכל דבר שהרמב"ם עשה, גם בתחום זה הוא הצטיין. השליט של מצרים דאז, צלאח-א-דין , מינה אותו להיות רופא החצר שלו ולמעשה רוב ימיו, הרמב"ם היה רופא החצר של בנו של צלאח-א-דין, שירש את חצר המלוכה תקופה קצרה לאחר מכן.

שמעו של הרמב"ם כגדול הרופאים , הגיע גם לאזניו של ריצארד לב ארי, מלך אנגליה באותה תקופה, שביקש מהרמב"ם להתלוות אליו במסעי הצלב, בדרך לארץ ישראל ולהיות רופאו האישי. הרמב"ם סירב בנימוס. הוא העדיף להישאר עם קהילתו במצרים ולא להתחיל לנדוד בכל רחבי אירופה. סיפור זה ממחיש ששמעו של הרמב"ם כרופא דגול התפשט הרבה מעבר לעולם היהודי. למעשה הרמב"ם היה ידוע בכל העולם באותה התקופה.

מהי הגישה הרפואית של הרמב"ם?

האם ספרי הרפואה שכתב מלפני 800 שנה עדיין רלבנטיים לימינו? כאשר לומדים את ספרי הרפואה של הרמב"ם בעיון נדהמים מהבקיאות הרבה שהרמב"ם מפגין בכל הקשור לפיזיולוגיה של הגוף האנושי וכן לידע העצום שהיה לו על כל מזון ומזון ועל מאות צמחי מרפא שונים. לרבות מהמלצותיו והדרכותיו נמצא רק בשנים האחרונות ביסוס מדעי- פיזיולוגי.

האם למשל ידעתם שהלחם המלא, שעלה על המדפים בסופר השכונתי רק לפני 10-20 שנה, מוזכר כבר בספריו של הרמב"ם כמזון מומלץ, לעומת הלחם הלבן אותו שולל הרמב"ם מכל וכל?

האם ידעתם שהרמב"ם ידע על ההבדלים בין שומן רווי לשומן בלתי רווי וכל זאת ללא מקרוסקופים וביוכימיה מולקולארית ?

הרמב"ם גם ידע שדבש מסוכן לתינוקות, עובדה הנאמרת כיום לכל אמא טרייה בטיפת חלב.

הרמב"ם גם הכיר את סגולותיו של היין, הרבה לפני שהצרפתים היו לאומה של ממש. הוא גם ידע שדין חלב עיזים אינו כדין חלב פרה, מה שהיום בעזרת אנליזה ביוכימית ניתן לגלות במעבדות מחקר. הוא ידע להגיד איזה דגים טובים למאכל ומאיזה דגים יש להיזהר.

דגש על רפואה מונעת

אלו הן רק דוגמאות ספורות לדברים הרבים בהם הקדים הרמב"ם את הרפואה המודרנית.  הרמב"ם נתן דגש מרכזי לרפואה מונעת וחלק ניכר מכתביו הרפואיים מפרטים את כל הכללים כיצד לשמור על הבריאות על מנת למנוע מחלות. הרמב"ם נותן הדרכה מפורטת כיתד לשמור על הבריאות, החל מכללי התזונה הטבעית לאדם, כללי הרחיצה, חשיפה לשמש וכלה בהתנהגות בחדר המיטות.

הרמב"ם מתייחס לא רק למטופלים אלא גם לרופאים ובפרקים שלמים בספריו הוא מסביר כיצד על הרופא לרפא את החולים שמגיעים אליו. הוא מסביר כיצד עליהם להתנהג, כיצד לדבר אל המטופל ואיזה הכוונות לתת לו. הוא מזהיר את הרופא מפני הסכנות מטיפול תרופתי, שלא במקומו ונותן את הכללים, שיעזרו לרופא לדעת, מתי לתת תרופה ומתי להמתין ולתת לטבע לעשות את שלו. הוא נותן משקל רב ליחסי רופא חולה ומסביר מהי הדינמיקה הרצויה בעיניו, בין הרופא לחולה. לסיכום דבריו הוא מזהיר את הרופאים מטעויות נפוצות, שרופאים עושים (כמו אז, לצערנו גם היום…). הרמב"ם מזהיר במיוחד את הרופאים מלטפל בסימפטומים של המחלות, על חשבון טיפול בשורש העניין, שלרוב, על פי דברי הרמב"ם, הינו נפשי- רגשי.

הרמב"ם גם מדבר רבות על המימד הרוחני שברפואה והוא נותן תשובות לשאלות כגון, למה להתאמץ להיות בריא? מה הסיבה הרוחנית שנמצאת בשורש העניין של שמירת הבריאות? מדוע כה חשוב לשמור על הגוף? הוא גם כותב את דעתו על אנשים שהפכו את הבריאות לאובססיה.

לאחר קריאה מקיפה בכתביו הרפואיים של הרמב"ם אני מרגיש שהיום, אולי אפילו יותר מאשר לפני 800 שנה, רפואת הרמב"ם רלבנטית יותר מתמיד.

דווקא היום, כשאורח החיים המערבי כה התרחק מאורח החיים הטבעי אותו נועדנו לחיות, יש בדבריו של הרמב"ם תועלת רבה. דווקא היום, כאשר אנחנו נושמים אוויר מזוהם, אוכלים אוכל מעובד ותעשייתי, רובצים שעות רבות בישיבה מול המחשב/ טלויזיה יש חשיבות להיזכר בדבריו של הרמב"ם. דווקא היום, כאשר אנחנו מוקפים באלפי תרופות וטיפולים חדשניים, טוב להיזכר שאפשר גם אחרת ושלמעשה אין חדש תחת השמש…

דווקא היום, כאשר אנשים כה רבים נוטשים את הרפואה המערבית ומחפשים תשובות ברפואה הסינית, ברפואה ההודית וברפואה הקוריאנית, טוב להיזכר שגם אצלנו, ביהדות, ממש בחצר האחורית, יש התייחסות ענפה לכל נושאי הבריאות והרפואה ועוד לא פחות מאשר דבריו של גדול הפוסקים של העם היהודי, גדול הרופאים של העם היהודי, הנשר הגדול,  הדמות שהשפעתה האדירה לא פגה עד ימינו- הרמב"ם.

 ד"ר (M.D) גיל יוסף שחר, בוגר הטכניון, מדריך תזונה ומומחה לתזונה טבעית, רפואה פונקציונאלית ורפואת הרמב"ם ייתן מספר מצומצם של הרצאות מעמיקות על רפואת הרמב"ם. ההרצאות נותנות כלים מעשיים רבים לשמירת הבריאות והן ייחודיות בכך שהן משלבות ישן עם חדש – העצות המקוריות של הרמב"ם מלוות בהסברים פיזיולוגים מעמיקים המבוססים על תגליות המדע המודרני המועברים בשפה ברורה ובהירה. בין אם יש רכשתם ידע בנושאי תזונה ובריאות ובין אם לא- ההרצאות יתנו לכם זווית ראיה מיוחדת במינה. מספר המקומות מוגבל.
ההרצאות יתקיימו בגבעתיים, רעננה וחיפה

ב-16 בדצמבר ירצה ד"ר גיל יוסף שחר על רפואת הרמב"ם במסגרת סדרת ההרצאות "הבריאות בידיים שלך" בגבעתיים.  ב-6.1.12 הוא ירצה בנושא זה בחיפה. ב-30.12 תתקיים הרצאה ברעננה.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. זלמן

    יש בעיה ענקית עם עם ’’לחם’’.
    אני בטוח שרוב אנשים לא שמים לב מה הם קונים, איזה מין ’’לחם" הם קונים.

    אני מאמין, שבזמן הצנע, הלחם האחיד היה הלחם היחידי כמובן, וזה היה הלחם היותר אמיתי מלחם האחיד של היום, ומכל לחם שקיים בשוק היום.
    זה גם היה הלחם הכי בריא מכל הלחמים של היום.
    מסיבה פשוטה: לא היו שום תוספות המיותרים בלחם, שמכניסים היום לדבר שנקרא ’’לחם’’.
    רק שימו לב פעם הבא בסופרמרקט על פירוט ’’הרכיבים’’ בלחם כלשהו.
    זה לא סתם קמח ומיים, אלא עוד לפחות 5–10 רכיבים, שרובם הם כימיכלים די מסוכנים.
    אני אישית מזמן מזמן לא קונה שום לחם מסופרמרקט.
    ואני ממליץ לעשות אותו דבר. תקנו לחם רק ממאפיה שכונתית, או ממאפיה איכותית שמוצריה אפשר למצוא בחנויות טבע ובטיּ טעם. כמו למשל לחמים של מאפית רומאן. הלחם שיפון למשל מכיל רק ארבע רכיבים!
    זה אולי הלחם היחיד שאני מכיר עם ’’רק’’ ארבע!!! רכיבים.

  2. שירן

    כתבה מצויינת! הוכחה לכך שבתורה יש את כל הטוב שבעולם!!

  3. צפניה

    זה לא מהתורה זה מהרמב"ם.הדברים אינם מוזכרים בתורה

  4. מיכל

    ומאיפה אתה חושב שהרמבם ידע את זה? את רוב חייו הוא הקדיש לתורה אם לא ידעת. ובזמנו לא היו אוניברסיטאות. הוא גם לא השתלם בהודו עד כמה שידוע לנו. אגב הוא לא היחיד ביהדות שדיבר על דברים כגון אלה. גם איך בדיוק מניחים תפילין לא כתוב בתורה וגם לא איך עושים ברית מילה. למקרה שלא ידעת…
    יש דברים צפונים בתורה. לא הכל שטחי וגלוי לעין, כמו בכל דבר בעולם.
    בתורה באמת יש את כל הטוב שבעולם! נכון צריך להתאמץ כדי לגלות. ואולי זה משהו שאתה צריך לעבוד עליו… צפניה, לפני שאתה מזלזל ביהדות. בהצלחה לך.

  5. יאצק

    כשאין אפשרות לבדוק בניסוי מבוקר על אנשים רבים, כמעט כל דבר שאומרים הוא ניחוש.
    ניחושים טבעם שחלקם מוצלחים יותר וחלקם פחות.
    בכתבות מיותרות שכאלה מתמקדים באיזה חצי דבר נכון ומתעלמים מכל השטויות המטופשות שהמנחש כתב.

  6. רות

    אוצו, רוצו להאזין להרצאותיו של ד"ר שחר. האזנתי להרצאותיו ב "אסנט" צפת. למדתי תזונה בריאה מהי, טיפים לחיים טובים ובריאים.

    ישר כח למרצה שעושה גדולות בנושא.

  7. hava

    thats true judaism is the base to everything as more we learn as more we understand how lucky we are that hashem gave us all the kelim for everything and refua as well

  8. יסמין

    הרמבם היה אדם חכם ובעל ידע רב, לא בגלל היותו יהודי, אלא, בנוסף להיותו יהודי.
    האם טפש יהודי מוכיח את ההפך? שהיהדות דת חסרת ערך?
    ודאי שלא. אדם אחד לא מוכיח כלום – לא בעד ולא נגד!

  9. ליזי פרץ

    הכל נכון…שאיין כמו היהדות… וחכמה זו מתנת שמיים ולפעמים זה גם ..שילוב חשוב.. אבל בואו לא נשכח
    א. שהראש היהודי זה מושג בכל הדורות למשהו מוצלח.. חריף, גאוני..( היום לצערינו משתמשים בגאונות גם לטוב ולמוטב..)
    ב. הקשר המעניין ללימוד התורה, שהלימוד מחדד את חדות המחשבה, עמקות , חריפות.. לעולם אתה תלמיד וזוכה להיות חכם
    ישנה מסכת בגמרא שנקראת מסכת חולין העוסקת בין היתר ברפואה ודרכה גדולי ישראל ידעו להכריע על אף שלא למדו בפקולטה לרפואה..טוב יש לי הרבה מה לומר מי שמעוניין יכול לפנות למייל שלי בהצלחה!!!

  10. מיכל

    בשני המקרים חוטפים תינוקות מאימם ומשספים להם את הגרון.

    הרמב"ם בהחלט היה גאה בערכים כמו של אנשים ששותים חלב. לתפארת מדינת ישראל.

    שאלוהים יעזור לתינוקות האומללים.

  11. מימון בן משה

    הרמבם
    נצר לתורת המשפחות הניקראת באנושות בתבונתה בקול לשון וכל שפה אצל ההודים האינדינים עברים ועוד….
    יש המלעיזים קראו לזה אלכימיה .כשפים .או מטא פיזיקה אך פשוטו היא ההשכלה האנושית

  12. ליסמין

    נכון מאוד, אני מסכימה מאוד עם יסמין שאדם אחד לא מוכיח כלום, אבל זהו שביהדות יש הרבה אנשים כאלה.

    ליאצק: מה זאת אומרת "אין אפשרות לבדוק בניסוי מבוקר"? לחם לבן ושומן רווי אלה דברים מפורסמים במחקריהם.
    הרמבם לא היה מנחש הוא היה רופא מאוד מפורסם בתקופתו ואפילו בתקופתנו. למה ככה לזלזל? זה לא מראה על חוכמה