In2024_Fly
Thymoquin_Fly

טעם החיים: על גזים ושבץ

מאת: מתוך sciencedaily.com
זמן קריאה: 2 דקות
שתיית משקאות מוגזים מגבירה את הסיכון לסבול ממחלות כלי דם, כולל שבץ מוחי, כך עולה ממחקר חדש שארך 9 שנים. ויש גם חדשות לא משמחות בעניין מלח
natu_In

שתיית משקאות מוגזים, כולל גרסאות הדיאט, מגבירה את הסיכון לסבול ממחלות כלי דם. במחקר על השפעת משקאות מוגזים על כלי הדם השתתפו 2,564 נבדקים ממוצאים אתניים שונים. לדברי המדענים, אצל אלה ששתו משקה מוגז דיאט בכל יום הסיכון לאירועי כלי דם היה גבוה ב-61 אחוזים יותר מאלה שלא שתו את המשקאות האלה. המשתתפים במחקר התבקשו לדווח כמה משקאות שתו ומאיזה סוג. על סמך הנתונים, הם חולקו לשבע קטגוריות על פי כמות המשקאות המוגזים שהם צורכים ולפי סוג המשקה – דיאט או רגיל. המשתתפים היו במעקב במשך 9.3 שנים, במהלכן נרשמו 559 מקרים של אירועים הקשורים בפגיעה בכלי דם, כולל שבץ מוחי ודימום הנגרם בשל כלי דם פגועים.

מובילת המחקר, ד"ר האנה גרדנר מבית הספר לרפואה באוניברסיטת מיאמי, אמרה שאם הממצאים יחזרו על עצמם במחקרים נוספים, אפשר יהיה לקבוע שמשקאות דיאט אינם התחליף המיטבי למשקאות הממותקים בסוכר עבור מי שרוצה להגן על עצמו מפני פגיעה בכלי דם. גם לאחר שנוטרלו סטטיסטית גורמים משפיעים כמו גיל, מין, הרגלי עישון, הרגלי אכילה ועוד, הסיכון לחלות אצל אלה השותים באופן קבוע את משקאות הדיאט היה גבוה ב-48 אחוזים.

רבע כפית מלח ביום

במחקר אחר על השפעת המלח במזון על כלי הדם והסיכון לשבץ השתתפו 2,657 בני אדם. נמצא שצריכה גבוהה של מלח, ללא קשר ליתר לחץ דם שהיא עלולה לגרום, קשורה לעלייה דרמטית בסיכון לשבץ איסכמי (אירוע מוחי), מצב שבו חסימה של כלי דם קוטעת את זרימת הדם אל המוח.

בין המשתתפים במחקר, לאלה שצרכו יותר מ-4,000 מ"ג סודיום ביום היה סיכון גדול יותר מפי שניים ללקות בשבץ בהשוואה לאלה שצורכים 1,500 מ"ג סודיום ביום.

במחקר דווחו 187 מקרים של שבץ איסכמי בתקופת מעקב שנמשכה 9.7 שנים. הסיכון לשבץ עלה ללא קשר ללחץ דם גבוה, ועמד על 16 אחוזים יותר לכל 500 מ"ג של סודיום שנצרכו באופן יומיומי. הנתונים האלה התקבלו לאחר נטרול סטטיסטי של גורמים משפיעים כמו גיל, פעילות גופנית, צריכת אלכוהול, מחלות לב קודמות ועוד. רק שליש מהמשתתפים צרכו סודיום בכמות המומלצת, שהיא פחות מ-2,300 מ"ג ביום, כלומר בערך כפית אחת של מלח. רק 12 אחוזים מהם צרכו סודיום בהתאם להמלצות איגוד הלב האמריקאי – פחות מ-1,500 מ"ג ביום. לדברי גרדנר המסר הוא שצריכה גבוהה של מלח היא גורם סיכון לשבץ אצל בעלי לחץ דם גבוה כמו גם אצל אלה שאין להם לחץ דם גבוה. על כולם, אומרת גארדנר, להפנים את הקשר בין צריכת מלח מוגבלת לבין מניעת שבץ.

שני המחקרים הם חלק מפרויקט שנקרא "מחקר צפון מנהטן" (NOMAS), שהחל ב-1993 במטרה לעקוב אחר שכיחות מקרי השבץ ולהבין את הגורמים לו באוכלוסייה עירונית מעורבת. השתתפו בו בסך הכול 3,298 בני אדם בני 40 ומעלה.

מקורות:

https://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/110209121653.htm

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו