Nikui_Fly
himalayaKrem_Fly

תזונה נכונה בחיות המחמד

מאת: ד"ר שחר ברוך מהמרכז לרפואת חיות מחמד
זמן קריאה: 3 דקות
תזונה נכונה בחיות המחמד שלנו חשובה בטיפול וטיפוח בעל החיים; בדומה לבני האדם, חיות המחמד זקוקות לתזונה נכונה על מנת לשמור על בריאותן ולהאריך את חייהן. כתבתו של ד"ר שחר ברוך מהמרכז לרפואת חיות מחמד.
himalayaKrem_IN

"תזונה נכונה בחיות המחמד"

תזונה נכונה בחיות המחמד שלנו חשובה בטיפול וטיפוח בעל החיים; בדומה לבני האדם, חיות המחמד זקוקות לתזונה נכונה על מנת לשמור על בריאותן ולהאריך את חייהן. שמירה על תזונה נכונה היא דרך קלה, פשוטה וחיונית לתפקוד בריא של חיות המחמד לאורך שנים. לעתים תזונה יכולה אף למנוע הופעת מחלות מסויימות או לעזור בהחלמה ממחלות שונות.

כדי לוודא שבעל החיים מקבל את התזונה הטובה והבריאה לו ביותר יש לשים דגש קודם כל על מי השתייה. חשוב לספק לחיית המחמד מים טריים ונקיים באופן שוטף ובמהלך כל היום. אצל כל בעלי החיים לרבות האדם, מים הם מרכיב בסיסי וחיוני לתפקוד בריא של מערכות הגוף. באקלים הישראלי, דגש זה מקבל משנה תוקף.

כדי לדאוג שחיית המחמד שלכם תקבל את התזונה הטובה ביותר עבורה, כדאי להשתמש במזון מסחרי מאיכות גבוהה. כלבים הם אוכלי כל (אומניבורים) וניזונים גם מבשר וגם ממזון ממקור צמחי- כל עוד התזונה שלהם מכילה חלבונים רבים החיוניים לתפקודם הבריא. חתולים הינם טורפים הכרחיים (אובליגטוריים) וזקוקים לחלבונים שמקורם מן החי, כלומר בשר. מזון חתולים מכיל הרבה יותר חלבון שמקורו מן החי מאחר והם זקוקים לחומצות אמיניות מסוימות שהם אינם מסוגלים להפיק.

אינדיקציה טובה לבריאות הכלב והחתול היא המראה הכללי שלהם; עיניים מבריקות, אנרגטיות ומרץ, פרווה מבריקה ומצב גופני כללי תקין (אותו יש לוודא תקופתית אצל הוטרינר) הם ערובה לבריאות טובה.

תזונה נכונה מינקות עד זיקנה

הצרכים התזונתיים של בעלי חיים, משתנים בשלבי החיים השונים:

לגורים- עד גיל 12 חודשים:

לאחר הגמילה מיניקת חלב אם, גורים מתחילים במזון רך, ובהדרגה עוברים למזון קשה, המותאם במיוחד לצרכיהם. המזון מכיל מרכיבים החיוניים לגדילה תקינה, כמו למשל חלבונים, מינרלים וויטמינים באחוז גבוה יותר מהרגיל. תזונה המותאמת לגור תעזור לו לפתח מערכת שריר-שלד בריאה, מערכת חיסון איתנה, שיניים חזקות. לאחרונה התגלו מרכיבי מזון כדוגמת DHA שעוזרים בהתפתחות קוגניטיבית והמזונות המובילים החלו מעשירים את המזון במרכיבי אלו.

התזונה ותכיפותה הן מרכיבים חשובים; חשוב לשים לב למשקלו של הגור במיוחד בשנה הראשונה לחייו. תת משקל או משקל עודף (הנפוץ בגורים) עלול להפוך לבעיה בריאותית בעתיד. בביקור אצל הווטרינר לצורך החיסונים הראשונים כדאי לקבל יעוץ רפואי בנוגע להזנת גורים; הווטרינר יסביר כיצד להזין את הגור כדי להבטיח שהשלב ההתפתחותי ייערך באופן הטוב ביותר.

תזונה לבוגרים- גיל 1-7 שנים:

הדרישה האנרגטית בגיל הזה יורדת מעט וכך גם הדרישה לאבני בניין כמו חלבונים. הדגש הוא על תזונה בבסיס קבוע, ארוחות מתוזמנות ועשירות במרכיבים החיוניים לתפקודם היומיומי הבריא.

תזונה ל"מבוגרים"- מעל גיל 7 :

מאחר וכל חיה מתבגרת באופן שונה, יש להיוועץ עם הוטרינר לגבי נחיצות תזונה מותאמת לכלבים וחתולים ב"גיל העמידה". לרוב, שלב זה יגיע אחרי גיל 7.

כיום ישנם סוגי מזון המותאמים לחיות מבוגרות, עם תוספי מזון שעוזר למערכת הדם, לעצמות, למערכת החיסונית, לסחוסים שנוטים להישחק עם השנים ועוד. ישנם גם מזונות המתאימים להקלה בתפקוד מערכת השתן ומערכת העיכול. חשוב לשים לב גם לתת תזונה או עודף משקל- ולהתאים דיאטה מתאימה. שני המצבים בגיל המבוגר אינם בריאים, ויש לפעול להארכת חיי הכלב או החתול גם ע"י שמירה על משקלם.

תמיד כדאי להיוועץ בווטרינר על מנת להבין מהי התזונה העדיפה עבור החיה שלכם.
הידע וההיכרות עם מזונות שונים, מאפשרים לווטרינרים לעזור ולתת את ההכוונה הטובה ביותר עבורכם. לווטרינר יש גם טיפים עבור תחומים שונים, למשל:

• כיצד לבחור בין מזונות רכים לקשים? האם לערבב בין שניהם או להזין במזון יבש בלבד?

• ישנם סוגים של מזון שעוזרים לשמור על השיניים של בעל החיים נקיות; כדאי לצרוך אותם כדי להימנע מדלקת חניכיים חמורה וריח רע.

• ישנם כלבים וחתולים שסובלים מאלרגיה למזון – הם מתגרדים מאוד ואפילו פוצעים את עצמם. כדאי לבדוק את הנושא בעזרת הווטרינר, ובמידה ומוצאים שאכן החיה אלרגית- עובדים להאכלה במזון היפואלרגני המותאם לצרכיהם ומונע את הגירוד בעתיד.

• בניית תוכנית דיאטה לצורך הרזיה אם חיית המחמד שלכם סובלת מעודף משקל.

• התאמת התזונה לכל מצב חולי באשר הוא.

ולסיכום, לאכול בריא זו סגולה לבריאות ואריכות ימים. אנחנו בעלי חיות המחמד חייבים לדאוג לחברינו הטובים לתזונה מאוזנת, מלאה, בריאה, איכותית וטעימה לשיפור איכות ותוחלת חייהם.

באהבה,
צוות המרכז לרפואת חיות מחמד

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו