RON_FLYL

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

תוספי תזונה- שפע לטובתנו?

ככל שהתבהרו עוד ועוד תפקידם של הויטמינים והמינרלים בגופנו, החלו אנשים לקחת יותר ויותר תוספים, לעיתים קרובות לא בעקבות בעיית מחסור אלא מתוך מחשבה שגוייה של מניעת בעיות שונות

המחקר המדעי בתחום תוספי התזונה הצליח בעשורים האחרונים לגלות ולהבהיר לכולנו מה הוא התפקיד בכללותו של רוב הויטמינים והמינרלים בגופנו. התפתחות המחקר התזונתי אף הצליחה להביא לבידודם של חמרים נוספים, שאינם רכיבי תזונה חיוניים, אך בעלי פוטנציאל פעילות בגוף הדומה לזה של הויטמינים והמינרלים.

הצלחות מדעיות אלו הובילו לתעשיית תוספי תזונה משגשגת, וככל שהתבהרו עוד ועוד תפקידם של הויטמינים והמינרלים בגופנו, החלו אנשים לקחת יותר ויותר תוספים, לעיתים קרובות לא בעקבות בעיית מחסור אלא מתוך מחשבה שגוייה של מניעת בעיות שונות.

"הטרנד" של לקיחת תוספים בעייתי בבסיסו. הבעיה העיקרית נעוצה כיום בקונפליקט שבין לקיחת תוספים במקרה שבאמת קיים מחסור לבין לקיחת תוספים בכמויות מופרזות, ללא המלצה של אנשי המקצוע. מצד אחד, אמנם קיימים חסרים תזונתיים, גם בחברת השפע, כתוצאה מאכילת מזון בעל ערך תזונתי נמוך ומיגבלת קלוריות של התפריט למניעת השמנה. אך מצד שני, הזמינות של התוספים ללא צורך בייעוץ מקצועי מאפשרת לחברות לשכנע את הציבור לקחת עוד ועוד. כך למשל, בעידודן של החברות הקיימות בשוק תוספי ויטמין C כוללים 500-1000 מיליגרם של הוויטמין בזמן שההמלצה היומית היא 90 מיליגרם לגבר בלבד!

מחקרים מהימנים שהתפרסמו בשנים האחרונות הוכיחו את הנזק שבצריכה לא שקולה של תוספי תזונה. מחקר בו השתתפו נשים מבוגרות ממדינת איובה שבארה"ב Iowa Women’s Health Study)) פרסם לאחרונה את ממצאיו.  מהם עולה כי צריכת ויטמינים ומינרלים ללא סיבה רפואית מבוססת לא מורידה את הסיכון לתמותה ממחלות כרוניות (מחלות לב וסרטן), ואף ישנם רכיבים שעלולים להעלות את התמותה עם עליה במינון שלהם בתוסף, כגון ברזל. מדעני המחקר המליצו באופן חד משמעי שנטילת התוספים צריכה להתבסס על צורך רפואי אמיתי.

מחקר אחר הראה כי כאשר המינון של תוסף מגנזיום עולה על ההמלצה המרבית הוא עלול לגרום לתופעות לוואי. מגנזיום ממקורות תזונה (אגוזים, דגים, מוצרי חלב) אינו גורם לתופעות לוואי ומומלץ לצרוך ממנו 400 מ"ג ליום. ואולם, התנהגותו של מגנזיום שנצרך כתוסף שונה מזה המצוי במזון. צריכה יומית של מגנזיום מתוסף תזונה מוגבלת ל- 350 מ"ג ליום בלבד, היות ומעבר לכך הוא עלול להיות רעיל. סימנים להרעלת מגנזיום כוללים בחילות, שלשולים ובמקרי הרעלה קשים יותר ראייה כפולה או מטושטשת, הקאות ואף התכווצויות שרירים.

העשרה של קמח בחומצה פולית במדינות העולם עוררה התלהבות רבה בזכות ירידה בפגמים התפתחותיים של העובר, אך כיום מתווספת לאופטימיות זאת ספקנות מאופקת. ממצאים של מחקרים רבים מצביעים בזהירות על עליה בשיעור מקרי סרטן המעי הגס בחלק מהמדינות בהן ההעשרה הוחדרה בתור מדיניות לאומית. מחקרים הנשענים על תאים וחיות מעבדה נותנים בסיס להאמין לאלה, היות ולחומצה פולית פוטנציאל להגברת תאים סרטניים.

מחקרים אלה ועוד מצביעים על כך שצריכה של ויטמינים, מינרלים ותוספי תזונה שלא לצורך עלולה לפגוע בבריאות ואף לקצר חיים במקום להאריכם. לכן, אם בכוונתכם לטול תוסף תזונה כלשהו, חשוב לעבור אבחון שכולל בדיקות דם, סקירת מצב בריאותי, נטילת תרופות ובחינת האינטראקציה שלהם עם התוסף המתוכנן. חשוב ליידע את הרופא המטפל בנוגע לנטילת התוסף, וחשוב גם לזכור שהעיקרון "כמה שיותר – יותר טוב" לא עובד כשמדובר בהתערבות בתפקודו המופלא של גוף האדם.

 

 הכתבה באדיבות חברת פראנה אסנשיילס

השאירו תגובה: