Nadar_Fly
Nadar_Fly

מחקרים מוכיחים: אצות מועילות למוח

מה המוח שלכם אוהב לאכול? ספוילר: אצות. התזונאית אביטל הראל מספקת לכם חומר למחשבה
Sunrider_Article

רבים מאיתנו מקשרים את נושא התזונה והכושר לגוף, לחיטוב ולצמצום היקפים של הבטן, הזרועות, הרגליים, אבל מה עם המוח? מרכז השליטה של הגוף, האיבר החשוב ביותר? מתי לאחרונה בדקתם עד כמה התפריט היומיומי שלכם מכיל את כל מה שצריך כדי לשמור על הקוגניציה? חדות הזיכרון, שליטה במצב הרוח והמערכת הסנסורית? אביטל הראל "תזונאית בכירה בחברת סיקורה – בריאות מהים" באה לעשות סדר בכל היתרונות של האצות.

בשנים האחרונות נעשים מחקרים מקיפים על הקשר בין תזונה ותפקוד המוח ונמצא כי ישנה השפעה משמעותיות של תזונה ואורח חיים בריא על התפקוד הקוגניטיבי. להתעמל באופן קבוע ולהפסיק לעשן הם רק חלק מהדברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על תפקוד מוחי תקין. לתזונה שלנו תפקיד חיוני ואם לגוף שלכם מגיעה שגרת תזונה קפדנית, אז גם למוח!

אולווה

מאקרו אצה – אצת ים מסוג אולווה עשירה במינרלים חלבון וסיבים תזונתיים

 

מחקרים מוכיחים: אצות מועילות למוח

לצד רכיבי תזונה שנחקרו לאחרונה נמצאות גם אצות הים כמזון שלם הטומן בחובו עושר רב של רכיבים תזונתיים חיוניים, המשפיעים לטובה על תפקוד המוח, תופתעו לגלות את האצות, הנחשבות למזון על בשל היותן עשירות בויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, חומצות אמינו, חומצות שומן וסיבים תזונתיים.
האצות הן מזון בראשיתי ונחשבות לצמח הראשון ממנו התפתחה שרשרת המזון. ישנם מאות אלפי סוגים של אצות והן נחלקות לשני סוגים עיקריים – מיקרו אצות (Algae) – אצות מיקרוסקופיות המכילות ריכוז גבוה של אומגה 3 ורכיבי תזונה נוספים ומאקרו אצות המכילות ריכוזים גבוהים של מינרלים, סיבים תזונתיים, חלבון, נוגדי חמצון וויטמינים.

בארץ האצות עדיין נתפסות לרוב כמאכל פנאי השמור בעיקר לסושי והדרך שלהן אל מרכז המטבח הישראלי עוד ארוכה. בשל היותן מזון עשיר המיטיב גם עם המוח, כדאי לנסות ולהכניס אותן לתפריט היומי. ניתן לצרוך אצות כתוסף תזונה וגם לשלבן במגוון צורות עם כל מאכל ביתי.

 

המקור לחומצת השומן החיונית למוח

למרות שנהוג לחשוב שאומגה 3 מגיעה מדגים, למעשה הדגים אינם מייצרים את חומצת השומן החשובה אלא צורכים אותה מאצות מיקרוסקופיות חד תאיות.
אומגה 3 היא חומצת שומן חיונית הנחלקת לשלוש נגזרות: ALA – חומצה אלפא-לינולנית אותה הגוף אינו יודע לייצר, EPA – חומצה איקוסאפנטאנואית – אותה הגוף יודע לייצר על ידי שימוש ב ALA והנגזרת השלישית ה DHA – אותה הגוף מייצר על ידי שימוש בחומצת EPA.

נוכחות מספקת של אומגה 3 בתאי המוח משפרת את התפקוד המוחי, תורמת למניעת הזדקנות המוח, משפרת את הזיכרון, הריכוז והיכולות הקוגניטיביות.
מיקרו אצות הן מקור עשיר לחומצות שומן EPA ו DHA כאשר מחקרים מראים כי הריכוז הגבוה ביותר של DHA בגוף נמצא בקרום בין תאי המוח, באזורים הקשורים לזיכרון, במעברים בין התאים ובמבנים המעורבים ביצירת זיכרונות חדשים כגון ממברנות סינפטיות.

 

אצות לריפוי

אצות – בריאות במקסימום. צילום: Pixabay

 

מאקרו אצות

צמחי – ים אותם אנו רואים על החופים ובמעמקי הים. אם חשבתם שמדובר בעוד עלים הרי שמדובר במזון עשיר של ממש! האצות עתירות בערכים תזונתיים וכאשר הן גדלות באופן מבוקר על היבשה ישנה אפשרות לשלוט ולסנן את המזהמים ולקבל מזון מרוכז ועשיר במיוחד. להלן כמה מרכיבים של האצות המיטיבים עם הפעילות הקוגניטיבית:

 

הכתבה באדיבות סיקורה – בריאות מהים.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו