Sunrider_Fly
Sunrider_Fly

מה אתם באמת יודעים על B12?

מאת: עדי כספי  N.D, טיפול בסטרס ובחרדה, ייעוץ לטבעונים ולצמחונים
זמן קריאה: 3 דקות
הבעיות שגורם מחסור ב-B12 הן רבות ומגוונות, לכן חשוב לאתר אותו ולצרוך את המזון הנכון. לעתים חייבים לצרוך תוסף תזונה וחשוב לדעת איזו נגזרת של הוויטמין הכי טובה לכם

צילום: pixabay

bari14_In

רוב האנשים יודעים עליו מעט מאד, חלק יודעים שהוא קשור איכשהו לאנמיה, חלק גם יודעים שצמחונים וטבעונים צריכים לקחת תוסף, וזה נכון, אבל לא הכל.

אז כמה מילים על וויטמין B12, או בשמו המלא – קובלאמין (cobalamin), שזה בעצם שילוב של המלים קובלט + אמוניה, כי המבנה הבסיסי שלו כולל את היסוד קובלט המחובר לנגזרת של אמוניה.

הוא אחד משמונה ויטמינים השייכים לקבוצה הנקראת יחד 'קומפלקס B' ולכולם תפקיד חשוב בהמרת פחמימות, שומנים וחלבונים לגלוקוז (גלוקוז זהו הדלק הנחוץ לתפקוד תאי הגוף לשם הפקת אנרגיה).

וויטמין B12 חשוב מיוחד למערכת העצבים, לייצור אנרגיה בתאים וסינתוז ד.נ.א, בשל כך, כשהוא בחוסר, עלולה להיגרם אנמיה מגבלובליסטית. כמו כן הוא עובד בשיתוף פעולה יחד עם וויטמין B9  – הפולאט, כדי לייצר תאי דם אדומים ובכדי לעזור לברזל לעבוד טוב יותר בגוף. שני ויטמינים אלו יחד אף חשובים עבור תפקוד חיסוני ומצבי רוח ושניהם עלולים להוביל לאנמיה בעת חוסר.

רמות נמוכות של הוויטמין יגרמו לעייפות, קוצר נשימה, שלשול, עצבנות, נמנום ונימול באצבעות. במצבים חמורים מאד עלול להיגרם גם נזק עצבי. חוסר בוויטמין, אף יגרור עליה ברמת ההומוציסטאין בדם, וזו תגרום נזק לתאי האנדותל, לטרשת עורקים ופקקת / תרמבוזיס בוורידים.

מחסור בוויטמין B12 הוא נפוץ, גם באופן תת קליני, בעיקר בגלל שהוא מגיע ממקורות מוגבלים –  רק מהחי וגם בגלל שהספיגה שלו בעייתית.

מי בסכנה למחסור בדרך כלל?b12

ילדים וקשישים – אשר פעמים רבות צורכים תזונה מוגבלת מאוד.

מחסור בבי 12

צילום: 123RF

צמחונים וטבעונים – שכן מקור הוויטמין הוא מן החי ברמת העיקרון. (על אף שמקור הוויטמין הוא מבקטריה המזינה את האדמה. הצמחים סופחים אותו מהאדמה ובעלי החיים אוכלים את הצמחים, מרבית העולם אוכלים את בעלי החיים וזו דרכו של הוויטמין אל גוף האדם).

אנשים עם קשיי ספיגה כמו חולי קרוהן, אנשים הנוטלים אנטיביוטיקה לאורך זמן, חולי לבלב, מנותחים בריאטרים, הפרעות אכילה, סכרת אנשים הנוטלים תרופות באופן כרוני וכן חולי HIV.

למי שסובל מהליקובקטור פילורי (Helicobacter pylori), אשר פוגע בתאי הקיבה המייצרים את הגורם הפנימי (intrinsic factor), הנחוץ לוויטמין בכדי לספוג את הוויטמין עצמו.

למי זה לא מתאים?

לחולי כליות וסובלים מ Leber's disease. כמו כן, יש קונטראינדיקציות עם מגוון תרופות, המוכרת שבהן היא מטפורמין / גלוקופאג', אשר ניתנת לחולי סוכרת. כך שאין לקחת את התוסף מבלי להתייעץ עם הרופא שלך קודם לכן!

ואם אתה והרופא / נטורופת שלך החלטתם שכן חסר B12?

מומלץ תוסף נוזלי או בלכסנית. באופן נוזלי הספיגה היא הטובה ביותר, שטח הפנים של הנוזל גדול ובעל יכולת ספיגה יעילה יותר, כך שמקבלים כאן חשיפה וספיגה מקסימלית.

אם לא רוכשים את הוויטמין הנוזלי, אז רצוי לרכוש לכסנית, אשר מניחים תחת הלשון  – יש לתת לה להתמוסס וממש ליצור שם שלולית קטנה ולא לבלוע אותה ישר או במהירות, משהו שרבים נוטים לעשות. למי שמכיר את עצמו ויודע שהוא בדרך כלל בולע את הלכסנית, גם עדיף לעבור לוויטמין הנוזלי.

איזה סוג של וויטמין כדאי לרכוש?

בעיקרון יש לו 4 נגזרות, 2 אותן ניתן לרכוש:  'ציאנוקובלאמין' (Cyanocobalamin) וה – 'מתילקובלאמין' (Methylcobalamin), שזה B12 המחובר לציאניד או לקבוצת מתיל.

המתיל הוא הנגזרת הפעילה והוא העדיף בעיני כיוון שהיא נחוצה ורצויה לגוף עבור תהליכים נוספים, זאת לעומת הציאניד אותו הגוף נדרש לפרק ולהפריש החוצה.

מתיל זו אחת הצורות הפעילות של הוויטמין, מבלי שעליו לעבור עוד שינוי / פירוק בכבד – וזו הצורה אותה אני ממליצה לרכוש. אף על פי זאת – ה'ציאנו' אינו רעיל ואין עמו כל בעיה.

למעשנים מביניכם עדיף לקחת מתילקובלאמין בכל מקרה מפאת קשיי המרה.

שתי נגזרות נוספות הקיימות הן הידרוקסיקובלאמין (Hydroxocobalamin) – אשר בגוף תהפוך למתילקבולאמין והניגזרת האחרונה היא אדנוזילקובלאמין (Adenosylcobalamin) והוא הצורה הפוטנטית ביותר של הוויטמין, על כן אף אותו לא מומלץ לטעמי לצרוך ללא התוויה מיוחד מהרופא.

לסיכום

אם אינכם מקבלים כמות מספקת של הוויטמין מן התזונה, בהחלט ניתן לרכוש תוסף, רצוי בצורה נוזלית או לכסנית וללא ספק עדיף מסוג 'מתיל' ולא מסוג 'ציאנו' וכל זאת כמובן, לאחר התייעצות גם גורם מוסמך.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו