Laisha_Fly
Laisha_Fly

מאקרוביוטיקה ורפואת המזרח

מאת: אורית לוי Ayurved Certificate, Pune University
זמן קריאה: 6 דקות
בואו להכיר מקרוב את המאקרוביוטיקה - תזונה בריאה עפ"י תורות המזרח הרחוק. בכתבה של אורית לוי תקראו מספר עקרונות פשוטים לשמירה על הבריאות, וכיצד ניתן לאכול בריא ונכון בכמה צעדים פשוטים.
Laisha_In

תזונה בריאה עפ"י תורות המזרח הרחוק – מאקרוביוטיקה

"השימוש במזון המועיל לגוף הוא הגורם לצמיחה של האדם, בעוד השימוש במזון המזיק לגוף הוא הגורם למחלה" Charaka Samhita, טקסט היסוד של הרפואה ההודית.

לפניכם מספר עקרונות פשוטים לשמירה על הבריאות, וכיצד ניתן לאכול בריא ונכון בכמה צעדים פשוטים…

מאקרוביוטיקה ורפואות המזרח

הרפואה ההודית, הרפואה הסינית והרפואה היפנית הן שיטות רפואה בנות כ- 5000 שנה. אלו הן שיטות שבהן התזונה מהווה יישום של פילוסופיות המתעסקות בעקרונות של התפתחות היקום והאדם. אלו הן שיטת הרפואה עתיקות ביותר, בנות למעלה מ- 5000 שנה, ומאז ועד היום הן מהווה שיטות רפואה לכל דבר.

מהי מאקרוביוטיקה?

מאקרוביוטיקה – מיוונית: "מאקרו": גדול, "ביוטיק" –בנוגע לחיים, כלומר – "המחקר הגדול של החיים". הכוונה לנקודת המבט הגבוהה יותר על החיים, הרואה את האחדות המצויה בבסיס הבריאה, מעבר לנקודת המבט הצרה של האינדיבידואל האנושי.

מאקרוביוטיקה מאחדת את שלוש שיטות הרפואה המזרחיות הללו לשיטה אחת, המטפלת במחלות ומתמקדת במניעתן, על בסיס הטקסטים של הרפואה ההודית, הסינית והיפנית. מאקרוביוטיקה מציעה שיטת תזונה המתאימה לאורח חיים מודרני ולמחלות הנובעות ממנה. שילוב זה מאפשר יישום מעשי של העקרונות הפילוסופיים העתיקים לאדם המנהל אורח חיים מודרני והחי באקלים השונה מהתקופה העתיקה. בכך היא מציעה בריאות, תזונה נכונה, שיפור האנרגיות ומניעת מחלות ובעיות בעתיד.

ההיסטוריה של מאקרוביוטיקה

לפני אלפי שנים הבינו החכמים הקדמונים במזרח כי המזון שאנו אוכלים אינו רק מאפשר את החיים, אלא גם משפיע על הבריאות וההיבטים המעודנים יותר של האישיות, כגון רגשות ומחשבות. הם שילבו את החוקים הדתיים – רוחניים עם חוקי הרפואה, וייסדו שיטות רפואה, בסין, הודו ויפן. ידע זה הועבר לאירופה, להיפוקרטס, ע"י כיבושי אלכסנדר מוקדון באסיה.

לקראת סוף המאה שעברה, רופא יפני בשם איסיזוקה, ייחס שיטת רפואה המתבססת על רפואה מסורתית, עליה הוא הפעיל את עקרונות הרפואה המודרנית, הביולוגיה והכימיה. מאחר שהוא נולד חלש פיזית וסבל ממחלות עור וכליות, הוא למד הן רפואה מערבית והן רפואה מזרחית. באותה תקופה יפן הושפעה רבות מהמדע והתרבות המערבית, לראשונה בהיסטוריה שלה. וכך אנשים זנחו את הרפואה המסורתית היפנית והחלו להופיע מחלות מערביות ביפן. איסיזוקה יצא נגד התזונה המערבית, המנוגדת לתזונה היפנית המסורתית. הוא ריפא חולים רבים והפך כה מפורסם ועמוס, עד כי הוא הגביל את מספר המטופלים המבקרים במרפאתו ל-100 ביום.

ממשיכו, ג'ורג' אוסווה, סבל ממחלה חשוכת מרפא מגיל 18, וריפא עצמו בעזרת מאקרוביוטיקה. הוא החל לכתוב עליה ולהפיץ אותה מחוץ לגבולות יפן, ובשנות ה-60' הגיע לאירופה ולארה"ב, שם התקבל בפתיחות וייסד מרכזים. הוא כתב יותר מ-300 ספרים ומאמרים בשפות שונות.

במערב התפרסמה המאקרוביוטיקה בזכות הצלחתה לרפא מקרי סרטן חשוכי מרפא, ומחקרים על כך התפרסמו בעיתונים רפואיים. מאקרוביוטיקה היא שיטת הרפואה הראשונה במערב שהחלה את החזרה לתזונה טבעית ולא מתועשת. שיטות תזונה רבות כיום מתבססות על עקרונותיה של מאקרוביוטיקה.

עקרונות פילוסופים של מאקרוביוטיקה

התפיסה הבסיסית במאקרוביוטיקה היא כי האדם הינו מה שהוא אוכל – האוכל משפיע על כל אספקט בחיינו, הן ברמה הפיזית והן ברמה המנטלית והנפשית. כל המחלות קשורות לעיכול המזון ורובן ניתנות לריפוי ע"י שינוי תזונתי. על כן חשוב לשמור על עיכול תקין, המשפיע גם על רגשות מאוזנים וצלילות המחשבה.

מאקרוביוטיקה משתמשת בידע על איזון הכוחות של יין/יאנג, המופיעים בטבע, באדם ובמזון. היא משתמשת בתזונה כדי לפתור חוסר איזון פנימי וחיצוני, פתרון בעל השפעה שהיא חזקה לא פחות מהשפעת תרופות עשביות. התזונה היומיומית מאוזנת מבחינת עקרונות יין/ייאנג, עם התאמות המשתנות לפי העונות, רמת הפעילות של האדם, נטיות תורשתיות למחלות וסוג האקלים. בצורה כזו נשמר איזון.

מאקרוביוטיקה צילום: נמרוד גנישר

מאקרוביוטיקה צילום: נמרוד גנישר

עקרונות היין והיאנג הם ההיבטים של דואליות, שני הצדדים של העולם בו אנו חיים, שיצאו מתוך העיקרון האחד, הכוח הבורא. עקרון היין מתבטא בעקרונות של התפשטות, קור, לחות, פאסיביות ורכות; עקרון היאנג מתבטא בכיווץ, חום, יובש, פעילות, וכדומה. בהדגמה על מזון, לדוגמא, מאכלים שהם יין, צומחים לגובה או לצדדים, גדלים במהירות, בעלי עלים רחבים (מתפשטים), מימיים, מתבשלים מהר וגורמים באכילתם לקירור הגוף, לאיטיות ולהורדת כיווצים בגוף; מאכלים שהם ייאנג גדלים בתוך האדמה (כמו ירקות שורש), צומחים לאט, בעלי עלים קטנים, זקוקים לזמן בישול ארוך, ואכילתם גורמת לחום בגוף, מעודדת פעילות ונותנת אנרגיה. עקרונות אלו מיושמים בכל אספקט בחיים, לא רק באיכויותיו של האוכל המשמשים להביא לאיזון של הגוף.

איסיזוקה מצא את ההוכחה המערבית לעקרונות הרפואה הטבעית ואת המקבילה המערבית לעקרונות היין-ייאנג במחקר המערבי על מצבי חומציות ובסיסיות בדם: כל המזון יכול להיות מחולק ליין וייאנג, או לבסיסי וחומצי. נוזלי הגוף – הדם ונוזלי התאים, חייבים להישאר במצב בסיסי על מנת לשמור על הבריאות. על כן, כאשר אנו אוכלים מוצרים היוצרים חומציות בדם, כמו בשר, יש צורך לאזן את אכילתם עם מזון היוצר בסיסיות. ניתן לראות זאת בתזונה המסורתית הבנויה על פי עקרונות אלו: ביפן, לדוגמא, מוגש דג (יאנג, מזון יוצר חומציות) עם ג'ינגר או צנון לבן (מזון יין, יוצר בסיסיות).

מצב חומצי בדם מדכא את פעילות מערכת העצבים, ומצב בסיסי מגרה וממריץ את מערכת העצבים. כך אדם שדמו בסיסי יכול לחשוב בצלילות ובבהירות, לעומת אדם שדמו חומצי. המזון המאוזן שומר על הדם בסיסי ומונע היווצרות מחלות, מאחר שדם חומצי מהווה סביבה מתאימה להתפתחות בקטריות. על כן קיים במאקרוביוטיקה דגש רב על אכילת מזון מותסס טבעי כמו טופו, סויה ומיסו, אשר הם בעלי השפעה חזקה של הפיכת הדם לבסיסי.

דוגמא פשוטה ביותר להשפעת מזון בכל הרמות היא אכילת מזון מתובל מדי: הדבר יכול לגרום לצרבות ובעיות עיכול ועור; עצבנות, חוסר סבלנות וזעם ברמה הרגשית; אי שקט ואי יכולת להתרכז ברמה המנטלית. דוגמא נוספת היא אכילת אוכל שהוא כבד לעיכול, היוצר עייפות וכבדות, ליחה ואלרגיה, וברמה המנטלית – קהות חשיבה, דיכאון ועצלות רגשית. מדוגמאות פשוטות אלו ניתן לראות כיצד אכילת מזון קל לעיכול מאפשרת לגוף להשקיע את האנרגיה הדרושה לעיכולו, בלי להשפיע לרעה על החשיבה והרגש, ומאפשרת תחושת חיות ואנרגיה בכל הרמות. האוכל המעוכל משתנה לאנרגיה עדינה, המזינה את התאים והמוח. על כן תרגולים רוחניים רבים ממליצים על תזונה קלה לעיכול.

מאקרוביוטיקה – עקרונות עתיקים לחיים מודרניים

אוכל מבושל ודגנים מלאים

העיקרון המרכזי במאקרוביוטיקה הוא אוכל מבושל, אשר מהווה תזונה קלה לעיכול, בשל היותו ייאנג, ויש בו אלמנט של חום. הבישול מתחיל את תהליך הפירוק של המזון, והגוף צריך להשקיע פחות אנרגיה בעיכולו. האוכל המבושל מאפשר עיכול תקין, שהוא הבסיס לבריאות. וכך אכילה נכונה מגבירה את האנרגטיות והחיוניות של האדם.

העיקרון השני הוא תזונה המבוססת על דגנים מלאים מבושלים. זהו מזון משביע, המאוזן מבחינת יין/ייאנג. דגנים מלאים הם פחמימות מורכבות, המעלות את רמת הסוכר בדם לאט במשך שעות רבות, ויוצרות שובע. בנוסף גורמות לספיגה איטית ויעילה של הויטמינים והמינרלים במזון.

קמח לבן חסר את הערך התזונתי המצוי בקליפה הדגן המלא שהוסרה והופך לפחמימה ריקה הגורמת לספיגה לקויה.

מאקרוביוטיקה מסבירה כי התפתחות הדגנים מקבילה להתפתחות האדם, וכמו האדם, הם הופיעו אחרונים באבולוציה. על כן הם המתאימים ביותר למאכל האדם. בכל התרבויות קיים דגן מרכזי, עפ"י האקלים באזור, אשר תזונת האדם החי שם מתבססת עליו. לפיכך, בכל ארוחה חצי מכמות מהאוכל חייב להיות דגן מלא, כמו: אורז, חיטה, שיבולת שועל, וכדומה. מאקרוביוטיקה טוענת על סמך מחקר השוואתי עולמי של תזונת האדם, כי אורז מלא עגול הוא הדגן המאוזן והמתאים ביותר לאדם בכל אקלים. הדגש על הדגנים מיושם גם על משקאות אלכהוליים (העדפת בירה העשויה משעורה, למשל) ועל ממתיקים (לתת העשוי מאורז או שעורה).

בשבח האכילה האיטית

אכילה רק כשרעבים, ואי הדחקת רעב, מאפשרים להיות קשובים לגוף ולספק את צרכיו התזונתיים. שתיה רק כאשר יש תחושת צמא, שומרת על הרעב הבריא ולא "מכבה" את אש העיכול. כמו כן, במזון המבוסס על דגנים מלאים יש כמות רבה של מים, הנוספים בבישול הדגנים.

לעיסה איטית, ואי התעסקות בפעילות אחרת תוך כדי אכילה, מאפשרת זיהוי מצב השובע. דגש רב מושם במאקרוביוטיקה על אכילת אוכל חם בשעות קבועות ככל האפשר, והימנעות מאכילה בערב ולפני השינה, דבר המפריע הן לעיכול המזון והן לאיכות השינה.

מעבר למזון בבישול ביתי ולא מעובד

המוצרים המעובדים עברו חימום בטמפרטורות גבוהות ולזמן ממושך. העיבוד הורס את הערך התזונתי שלהם, ומשאיר אותם ללא סיבים וויטמינים. כדי לכפר על כך מוסיפים למזון שמן, סוכר ומלח (כדי לגרום לתשוקה לאכול אותם), וחומרים סינטטיים אחרים.

הסוכר כרעל

מאקרוביוטיקה מעודדת הימנעות מסוכר, שהוא "הסם" המודרני. בעבר, מתוקים נצרכו בכמות נמוכה והיו טבעיים. המזון המעובד, הרווי במלח וחסר האנרגיה, מעורר השתוקקות לקבלת אנרגיה מהירה – סוכר.
סוכר לבן וחום הם מוצרים מזוקקים כימית, ומאוד קיצוניים מבחינת אפקט יין/ייאנג. הם פחמימה פשוטה, המתפרקת במהירות ומעלה במהירות את רמת הסוכר בדם, והופכת את הדם לחומצי.

סוכר ( iStockphoto )

סוכר ( iStockphoto )


מ
אקרוביוטיקה מעדיפה ממתיקים העשויים מפחמימות מורכבות, כגון לתת אורז לתת שעורה, או ממתיקים טבעיים כמו סירופ אגבה או סטיביה- ממתיק צמחי מדרום אמריקה; תרכיז תפוחים ללא סוכר; וממתיק אגבה טבעי העשוי ממיצוי קקטוס מקסיקני.

העדפת חלבון מהצומח

מאקרוביוטיקה ממליצה כי בכל ארוחה יהיו קטניות מבושלות. הקטניות מהוות את התחליף הצמחי לחלבון מן החי. מאקרוביוטיקה ממליצה על מיעוט מוצרים מן החי, בעיקר ביצים ועוף, מאחר וחלבון מן החי הוא כבד לעיכול וגורם לחומציות מוגברת בדם ולתופעות לוואי, שאינן מופיעות באכילת חלבון מן הצומח. במיוחד נכון הדבר לגבי חלב פרה ובשרה, המגבירים לחות בגוף.

הפחתת שומנים

האדם המודרני צורך יותר מדי שומנים מהחי והצומח. הצורך ההישרדותי בשמן, הנאגר בגוף לזמני רעב, הפך לאויב. הם מגבירי לחות, אלמנט המצוי בעודף אצל האדם המערבי בשל מזונו, ומכבידים על העיכול. על כן מאקרוביוטיקה ממליצה לאכול מעט שמנים מהצומח בכבישה קרה, טחינה גולמית, או בצורתם המלאה כזרעים, אגוזים ושקדים.

הפחתת קפאין

מאקרוביוטיקה טוענת כי קפאין הוא ממריץ חזק הגורם לבעיות שינה, מתח, עצבנות וגורם לקיבה לייצר עודף חומצה. על כן היא ממליצה להשתמש במידה מתונה, ולהעדיף תחליפי קפה כמו משקאות עולש ותה צמחים.

לסיכום

המעבר לתזונה בריאה, בין אם היא מאקרוביוטית או שייכת לשיטה תזונתית אחרת, תזונה המבוססת על מזון טרי, לא מעובד, הנאכל בזמנים קבועים, תחולל שינוי ראשוני בבריאות אצל כל אחד. זאת בשל העובדה כי התזונה המערבית היא כל כך גרועה, שכל שינוי שלה, יגרום להטבה ויחזיר לגוף את החיוניות שלו.

אורית לוי
Ayurved Certificate, Pune University

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו