ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

11_flyR

Powered by WP Bannerize

לעבור את שבועות בשליטה

מאת: טליה לביא, דיאטנית
חג השבועות קרב ובא, חג מקסים של קיץ, ביכורים, שפע של אוכל … אלא שיחד עם השפע מגיעות גם חששות: מה נעשה עם כל הטוב הזה שיוגש על השולחן? איך נתמודד איתו? איך לעבור את החג בשלום?

מוזר לגלות שככל שהתפריט אטרקטיבי יותר, במקום שהשמחה לקראתו תגבר, דווקא מתגברים החששות. כאילו ששולחן שופע כל טוב הוא סכנה מתקרבת, במיוחד אם הוא עמוס בפשטידות וסלטים ופסטות ומאפים וגבינות ולחמים ועוגות גבינה!

 

האם נתגייס למאבק? האם נצא למלחמה ביצרים, בחשקים ובתשוקות שלנו?

אולי ניקח על עצמנו החלטות מגבילות שיהיה מאתגר מאד לעמוד בהן.

כמו לא לגעת בעוגות, לאכול רק סלטים ופשטידה אחת, להתרחק מהלחמים כמו מאש.
או שאולי קיימת דרך אחרת נינוחה, שקטה ומספקת לקראת החג, אשר מאפשרת לנו לאכול בהנאה וגם להישאר שלמים עם עצמנו?

 

ארוחה בדמיון
עצמו עיניים. דמיינו כיצד אתם רוצים לסיים את הארוחה, מה אתם רוצים להרגיש?
“לא רוצה להרגיש כבדות”. “לא רוצה לכעוס על עצמי”. אני מניחה שאולי עניתם גם כך.
עכשיו תשאלו – מה אתם כן רוצים להרגיש? האם נינוחות, קלילות, נעימות, שביעות רצון, שובע מדויק, אולי הנאה שלמה?
מהי הדרך האישית שלך ושלך להגיע שם, במה היא שונה מההתנהלות המוכרת, האוטומטית שלך?
בואו ננסה לשאול – מה נכון לך לעשות כדי להרגיש נינוחות וקלילות, כדי להרגיש שובע מדויק, הנאה שלמה?

אני מגישה לך את חופש הבחירה.
בחירה היא מילת מפתח. לבחור איך להתנהל, לבחור מה וכמה לאכול. לא ממקום של הגבלה, הימנעות או איסור, אלא מתוך הקשבה לרצונות האמיתיים שלך.

אולי לטעום מעט מכל דבר, אולי להתמקד במה שמסקרן וחדש, אולי דווקא במה שהכי מוכר וידוע ומוכיח את עצמו בכל פעם מחדש, כמו העוגה של גיסתי?

 

עוגת גבינה

צילום: PEXELS

 

הרווח שבהפסד

אז בחרת, באמת הרגשת חופש, ובכל זאת, מה עושים עם ההרגשה הזו של הפסד, עם התחושה שאני מפסיד/ה דברים טעימים, מסקרנים, מגרים, כשאני בוחר/ת רק חלק ממה שמוגש?
באחת הסדנאות שהנחיתי השתתף גבר שאוהב את החיים. אוהב אוכל. אוהב שפע. אבל לא מסוגל לעשות בחירות. אוכל מה-כ-ל והרבה. למה? כי חבל לו לוותר, הוא פוחד להפסיד. זו מחשבה שמנהלת רבים מאיתנו כשאנחנו פוגשים הרבה אוכל מעניין ומסקרן. הרצון לא “לוותר” על כלום, הפחד להפסיד.

אז לקראת עוד חג של שפע שמתקרב ובא, אני מזמינה אותך לנסות ולהעז לחשוב אחרת. במקום על הוויתור וההפסד, שמביאים לאכילת יתר, לתחושת מלאות עד כדי כבדות ולפעמים אפילו עד כדי גועל, (שזה הפסד בפני עצמו!), לחשוב – על הרווח “מה אני ארוויח אם אבחר רק את מה שהכי מעניין/מסקרן/מגרה/טעים?" או "מה אני ארוויח אם אני אטעם מהכל, בכמות קטנה?"
אולי אני ארוויח הנאה גדולה יותר מהאוכל? אולי ארוויח תחושה נעימה ומספקת בגוף? אולי ארוויח שביעות רצון מעצמי על ששברתי אוטומטים מחשבתיים, והתנהלתי בנחת ושקט מתוך בחירה?

בסופו של דבר, באנו להנות. גודל ההנאה איננו כגודל האכילה, אלא כגודל הדיוק בבחירות.

 

אכלתי התפוצצתי התחרטתי
ואולי בכל זאת, תמצאו את עצמכם אוכלים לא כפי שרציתם, כפי שהתכוונתם. אז מתחיל הרעש בראש: “מה זה עזר לי שהתכוונתי? אני לא עומד/ת בפני העוגה הזאת אף פעם” “אני מקרה אבוד. כל חג אני עולה במשקל, וכך יהיה גם הפעם” “אכלתי יותר מדי מהסלטים. עוד לא הגענו למנה העיקרית ואני כבר מלא/ה”….
ביקורתיות. אכזבה מעצמי. שיפוטיות. אשמה – הם המפתח לאכילה המיותרת הבאה, הנוספת, המיותרת ממש.
עצרו כאן. סלחו לעצמכם. בחרו שוב כיצד לסיים את הארוחה. היזכרו בתחושת הקלילות שביקשתם לעצמכם מלכתחילה. הזכירו לעצמכם את תחושת שביעות הרצון שעודנה זמינה עבורכם.
למרות שההתנהלות לא הייתה בדיוק כמו שרציתם.אתם יכולים לבחור בה שוב מחדש,

 

לסיכום
לפני ערב החג:
• דמיינו כיצד אתם רוצים להרגיש
• מה אתם בוחרים לעשות כדי לייצר את ההרגשה הזו?
• מה יעזור לכם להצליח?
• מה עלול להקשות עליכם וכיצד תפתרו זאת?

הכנה לבלת”מים בארוחה:
• עצירה.
• מה אתם באמת צריכים עכשיו?
• לא לכעוס, לא לשפוט. לסלוח. להסתכל קדימה
• לבחור שוב
• להוקיר את עצמי על הצלחותיי

 

כלים לחול ולמועד

אלו כלים שמתאימים לא רק לחג (או אירוע, או חופשה) אלא לכל יום ויום – חג, שבת וחול.
אימון על הקשבה לצרכים האמיתיים, התכווננות, שבירת אוטומטים, שימוש בכוחות ובעוצמות שיש לנו, והימנעות משיפוטיות וביקורתיות עצמית.

זכרו שאתם המומחים לעצמכם, אתם אלה שמכוונים את ההתנהלות שלכם.
ההנאה שלכם מערב החג נמצאת בידיים שלכם, ובעיקר בראש שלכם!

חג שמח, נעים, קליל ומהנה!

 

הכתבה באדיבות טליה לביא, דיאטנית, חברת עמותת הדיאטנים בישראל – עמותת עתיד

השאירו תגובה: