In2024_Fly
Thymoquin_Fly

האם לחם מדגנים מונבטים עדיף על פני לחם רגיל?

מה הן התכונות המאפיינות לחם מדגנים מונבטים? האם הוא עשוי להעלות את ריכוז הנוטריינטים במזון ולהקל על העיכול שלנו? האם יש לו יתרונות נוספים? מה הם חסרונותיו?

צילום: pixabay

Thymoquin_In

על חשיבות הנבטת קטניות דובר ונכתב רבות. אולם מתברר שגם להנבטת דגנים יש תרומה חשובה לבריאותנו. הדבר חשוב כפליים, כאשר אנו מתלבטים באם לצרוך לחמים מדגנים מונבטים, על פני לחמים רגילים מדגנים שלא עברו השרייה והנבטה.

לכל הדגנים יש איכויות ותכונות המגנות עליהם בעולם הצומח, ומאפשרות להם לשרוד ולהתגונן בפני בעלי חיים, על מנת לייצר זרע ולהבטיח את המשכיותם.

המכניזם הייחודי של הצמחים מסייע להם לעבור בתוך מערכת העיכול של בעל החיים, מבלי לפגוע במבנה שלהם, באמצעות גלוטן, לקטין (חלבון קושר סוכר), מעכבי אנזימים וחומצה פיטית. אולם החומרים הללו, לא בהכרח מיטיבים עמנו בני האדם.

מדוע לדגנים מונבטים יש תרומה חשובה לבריאותנו?

1. חומצה פיטית – לחם רגיל מכיל חומצה פיטית. חומצה זו, המצויה במרבית הדגנים, הזרעים, הקטניות והזרעים, ידועה כמעכבת ספיגה של מינרלים (MINERAL BLOCKER), במיוחד ברזל, אבץ, מגנזיום, זרחן וסידן, או מעכבת אנזימים. כך למשל, במחקר שנערך על ידיThe Weston A. Price Foundation (WAPF)  נמצא, כי 80% מהברזל והמגנזיום שאנו אמורים לקבל מדגנים מלאים, אנו מתקשים לעכל כיוון שהם נקשרים לחומצה הפיטית. זאת ועוד, חומצה פיטית נקשרה לפגיעה בבריאות העצמות והשיניים ולהתפתחות עששת. הדרך היעילה ביותר לסלק אותה ולנטרל את השפעתה היא באמצעות השרייה והנבטה של הנ"ל. דבר המאפשר ספיגה טובה יותר של המינרלים.

2. גלוטן – כולנו קראנו ושמענו רבות על נזקי הגלוטן. גלוטן הוא החלבון הדביק שנמצא בחיטה ודגנים נוספים כדוגמת שיפון, כוסמין, שעורה ועוד. צריכה קבועה של גלוטן נמצאה כעשויה לגרום לדלקתיות במעי ועם הזמן להתפתחות של "סינדרום המעי הדליף". החדשות הטובות בנוגע לדגנים הן, שאחרי שמשרים אותם במים ומנביטים אותם, הם מסייעים לעיכול מקדים של גלוטן. ההשריה וההנבטה, כך עולה, מקלות על השבירה והעיכול של דגנים, בהשוואה לאלו שלא עברו תהליך דומה.

דגנים מונבטים

לחמים מדגנים מונבטים לאפייה ביתית של "עידן הנבט"

קיימים סוגים שונים של עמילופקטין. כך למשל עמילופקטין C  הנמצאית בקטניות, עמילופקטין B  שקיימת בבננות ותפוחי אדמה. אולם השפעתה של עמילופקטין A  המצויה בחיטה, על רמות הסוכר בדם, היא המשמעותית ביותר, כיוון שהיא משתנה במהירות לגלוקוז, מתעכלת ונספגת בזרם הדם, והיא גם ככל הנראה ה"אשמה" העיקרית בעלייה ברמות הסוכר. הדבר נכון לגבי דגנים בכלל וכן לגבי דגנים מונבטים. עם זאת, למרות האמור, מתברר כי כאשר מנביטים זרעים, ריכוז הסיבים התזונתיים שבהם עולה והופך אותם לזמינים יותר. ולכן הם מאטים את קצב ספיגת הסוכר ומפחיתים את העלייה ברמות האינסולין בדם.

4. ריכוז גבוה של נוטריינטים – מידע שהצטבר בנושא, מצביע על כך שדגנים מונבטים עשויים להעלות את ריכוז הנוטריינטים במזון, כדוגמת ויטמיני B, ויטמין C, חומצה פולית, סיבים מסיסים, חומצות אמינו (כדוגמת ל-ליזין למשל, הנמצאית בדרך כלל במוצרים מן החי, ירקות וקטניות וחיונית לייצור קרניטין המשמש בגוף להמרת חומצות שומן לאנרגיה, לספיגת סידן ושמירה על בריאות העצם, ייצור חלבונים ועוד). זוהי עובדה חשובה לציבור הצמחונים והטבעונים.

5. הרס בקטריות – חשוב לדעת כי כאשר אנו צורכים דגנים מונבטים וחיים, הסביבה החמה והלחה, הנחוצה להנבטה שלהם, עשויה לעודד צמיחה של בקטריות. לכן המליץ ה-FDA האמריקאי לילדים, קשישים, נשים הרות ואנשים עם מערכת חיסון חלשה – להימנע מצריכה של מזון מונבט חי (RAW).  לעומת זאת, אפייה ובישול של הנ"ל יסייעו להרס של בקטריות פוטנציאליות, יהפכו אותם לבטוחים לשימוש ויסייעו לאוכלוסיות שהוזכרו ליהנות מהערך הבריאותי של דגנים מונבטים.

חברת "עידן הנבט" מציעה מספר סוגי לחמים מדגנים מונבטים לאפייה ביתית: לחם מכוסמין מונבט, לחם מכוסמת מונבטת, לחם מחיטה מלאה מונבטת, לחם מקינואה מונבטת, לחם מקינואה וכוסמת מונבטות – שטומנים בחובם את כל היתרונות שלחמי בריאות עשויים להציע.

תהליך הייצור של הלחמים כולל הנבטה מיוחדת של גרעיני הדגנים השונים, שנשמרים בקירור עד לתהליך טחינתם. לאחר מכן הם עוברים טחינה ורידוד במכונות מיוחדות, עד לקבלת הלחמים המיוחדים. התפיחה של הפיתה מתרחשת כתוצאה מאידוי של נוזלים במהלך האפייה. מלבד הדגנים המונבטים מכילים הלחמים מים מסוננים מלח ים אטלנטי בלבד.

הלחמים של "עידן הנבט" עשירים בסיבים תזונתיים, חלבון, נטולי שומן, דלי נתרן וקלוריות ואינם מכילים שמרים או שאור ומאפשרים לכל אחד ליהנות מלחם בריאות באפייה ביתית פשוטה ומהירה.

חשוב לציין שלכל הלחמים של "עידן הנבט" יש הכשר מטעם בד"ץ העדה החרדית ירושלים והרבנות הראשית אשדוד.

הכתבה באדיבות "עידן הנבט"

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו