ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

רוצים להיפרד מגלוטן? הכירו את 3 השלבים

מאת: גלי הנדל – תזונה יצירתית
רוצים לדעת איך להוריד גלוטן ולהישאר בחיים? הכירו את שיטת 3 השלבים לחיים טעימים וחופשיים מגלוטן
תזונה ללא גלוטן

צילום: unsplash

לפני כמה שנים, כשהתחלתי לחשוד שכאבי הבטן, המעי הרגיז, ובעיות בלוטת התריס שלי קשורים לצריכה של גלוטן, קיבלתי התקף חרדה. לחמים, פסטות ומאפים היו תמיד חלק אינטגרלי מהחיים שלי ורק המחשבה על הסרה שלהם הלחיצה אותי. חוץ מזה, גם  לא היה לי מושג מאיפה אני אמורה להתחיל והיו לי המון שאלות. עם הזמן, גיליתי שלהרבה אנשים יש את אותן השאלות בדיוק, אז החלטתי לענות עליהן בכתבה ולספר איך הצלחתי לעבור לחיות חיים טעימים וחופשיים מגלוטן

כל הזמן מדברים על גלוטן, אבל מה זה בכלל?

גלוטן הוא חלבון החיטה שמורכבת משני חלבונים עיקרים, גלוטנין וגליאדין, ונמצא בדגנים כגון חיטה, שיפון, כוסמין ושעורה.

למה שאוכל ללא גלוטן אם אין לי צליאק?

עשיתם בדיקות לצליאק והם יצאו שליליות? מזל טוב! יחד עם זאת, גם אם אין לכם צליאק זה עדיין לא אומר שאתם לא סובלים מרגישות לגלוטן. כשסיפרתי לרופא שלי שאני חושדת שזה בדיוק מה שיש לי, הוא צחק… לכן  שלחתי לו את מסקנות כנס הגסטרולוגים הבינלאומי באוסלו 2011 שקבע שקיימת רגישות לא צליאקית לגלוטן שאני, וגם אתם, עשויים לסבול ממנה.

איך אדע אם תזונה כזו מתאימה לי?

הדרך הפשוטה והזולה ביותר לדעת היא להסיר באופן מסודר את כל מוצרי הגלוטן למשך 30 יום ואז להחזירם בצורה הדרגתית ולבדוק איך אתם מרגישים. מעבר לכך, נסיוני והאישי והמקצועי הראה שאם אתם סובלים ממחלה אוטואימנית, בעיות פריון, מעי רגיז ובעיות פוריות, יש אפשרות לשיפור משמעותי בתסמינים ואפילו נסיגה עם ההסרה של גלוטן לטווח הארוך, לא שווה לכם לנסות?

זה לא יעשה לי נזק / יחסר לי בתזונה?

הרכב הגלוטן בעולמנו המתועש שונה מאד ממה שהיה בתקופה בה החל האדם לצרוך דגנים. מסיבה זו ומסיבות נוספות המפורטות למשל במחקרו של פרופ' אהרון לרנר מהטכניון מתפתח אצל רבים מצב שמכונה מעי דליף. מצב בריאותי זה מקושר להיווצרותן של שלל מחלות אוטואימוניות ובעיות בריאות. פעמים רבות הנזק עולה על התועלת ותזונה בריאה ללא גלוטן יכולה לשפר בעיות בריאות פיזיות ונפשיות רבות.

איפה עוד יש גלוטן?

אבקת מרק בלי גלוטן

צילום: unsplash

תאמינו או לא אבל כמעט בכל מקום!! הגלוטן מפציע במשחת השיניים שלכם, בשמפו, בפלסטלינה של הילדים, בדבק המעטפות, באבקות מרק וכמובן באכילה בחוץ. מה עושים? ראשית אין צורך להלחץ! הסרה מהתזונה היום יומית היא המשמעותית ביותר ולכן החשובה ביותר. מאוחר יותר שתהיו כבר ותיקים בתזונה כזו תוכלו לבחון האם יש לכם צורך להקפיד על קנייה של מוצרי טיפוח וקוסמטיקה ללא גלוטן ואיך לשלב בקלות אכילה בחוץ.

טוב, השתכנעתי שכדאי לי לנסות, איך מתחילים?

הדבר החשוב ביותר שאתם מתחילים תזונה ללא גלוטן הוא לעשות את השינוי בצורה בריאה ואחראית. כמישהי שהתחילה תזונה כזו בעצמה, אני לגמרי מבינה את הפחדים והחששות שלכם! כדי להצליח, להתמיד ולראות תוצאות פיתחתי שיטה פשוטה קלה וישימה בת 3 שלבים שעבדה עבורי ועבור הרבה אחרים שהצליחו למצוא את מקומם בעולם אכילה חופשית מגלוטן, להתקדם בקצב אישי לראות שיפור בעור, בעיכול, במשקל ובהרגשה ולהמשיך ליהנות מאוכל!

מהי שיטת 3 השלבים?

1. First Step

השלב הראשון הוא ללמוד לעומק על גלוטן ועל השפעותיו על הבריאות שלנו. למשל, מה היתרונות של תזונה ללא גלוטן עבור שלל מצבים בריאותיים? היכן גלוטן מסתתר? מה לאכול וממה להימנע? איך להכין את הבית, המזווה, והמקרר שלנו להיות חופשיים מגלוטן?

טיפ:

להתחלה בריאה אני ממליצה להימנע משימוש בכל תחליפי הגלוטן מעובדים ( קורנפלקס, עוגיות, לחמים, קרקרים וכו) שמורכבים מעמילנים מזיקים (למעשה סוכרים) שישבשו את רמות הסוכר בדמכם ויתרמו לעליה במשקל. במקום מזונות אלו תוכלו לשלב שלל מזונות ללא גלוטן ולאפות מהקמחים שלהם: קמח קינואה, קמח כוסמת, קמח טף, קמח קוקוס, קמח שקדים, קמח טייגר נאט "אגוז נמר" בעברית.

2. Junk Free

לחם ללא גלוטן

צילום: unsplash

השלב השני הוא השלב שבו קופצים כיתה ומתחילים לנהל את רמות הסוכר בדם שלנו ביעילות כדי להשפיע על רמות האנרגיה, המשקל והבריאות. כאן לומדים כיצד גם בתזונה בריאה חופשית מגלוטן מצפות מלכודות ואיך לא להיות עבד לבישולים אינסופיים במטבח. בשלב הזה לומדים גם לשלב תזונה בריאה ללא גלוטן, במקום העבודה, באירועים, מסעדות וחופשות.

טיפ:

כדי להמשיך ליהנות מאכילה בריאה וטעימה נטולת גלוטן גם במסעדה, יש לבחון את התפריט לפני ההגעה. בנוסף אני ממליצה לצלצל למסעדה טרם ההגעה, לדווח על ההגבלות התזונתיות ולשאול מה עוד מתאים ומומלץ בתפריט. תופתעו לגלות כמה פעמים יבואו לקראתכם עם מנות שלא קיימות בתפריט!

3. Feel Good

השלב השלישי הוא חזרה לבסיס: מזון טבעי, פשוט ואיכותי. אבל איך עושים את זה? איך עובדים רק עם קמחים בריאים? ואיך מאזנים תשוקות מתוקים? השלב הזה, מניסיוני האישי והמקצועי, הוא השלב שבו אפשר להגיע לתוצאות מופלאות בכל הקשור לבריאות מיטבית ומשקל.

טיפ:

השתמשו בטיפ "עד 3" שלי וקנו מזונות שאינם מכילים רשימת רכיבים כלל או אם קיימת רשימה כזו, היא מכילה עד 3 פריטים בלבד. לדוגמה: ביצה, ברוקולי או שקדים לא כוללים כלל רשימת רכיבים!

עוד על שיטת שלושת השלבים בהרצאה הקרובה 15.11.17 בסמינר הקיבוצים "חופשיים מגלוטן ב- 3 צעדים פשוטים"

גלי הנדל – תזונה יצירתית

 

השאירו תגובה: