ecosupp_FLY

Powered by WP Bannerize

ecosapp_CU_R

Powered by WP Bannerize

לאכול טעים ומחזק בחופשת פסח

מה אפשר לעשות כדי לחזק את הגוף, את הנפש ואת התודעה בתקופת חג האביב? איך אפשר להתמודד בתבונה עם הנגיף? ואיך להתנהל בחוכמה בשגרה שנכפתה עלינו? טלי מחלב משיבה

אין ספק שנגיף הקורונה הפר את השלווה של כולנו. של כל בני האדם באשר הם. מבידוד ועד אובדן עבודה והכנסה, ילדים שנמצאים בבית ולא במסגרות, אגירת מזון סביב חשש ממחסור ובעיקר חוסר וודאות סביב השאלה "כמה זמן נשאר עוד ומתי?".

הבהלה כמו גם הפאניקה העצומה סביב נגיף הקורונה נחלקת לשני אפיקים, האחד – פחד מנזק בריאותי, והשני – הפחד מנזק כלכלי. לא משנה מהיכן מגיע הפחד, מה הגורם ומהן הנסיבות, פחד על כל סוגיו הוא סוג של סטרס שמחליש את מערכת החיסון שלנו.

 

למעשה, במצב של סטרס ברמות גבוהות כמו גם סטרס שנמשך לאורך זמן, כל מערכות הגוף נחלשות, האנרגיה מופנית לאיברים חיוניים להישרדות כמו הלב והריאות ואילו יתר האיברים לא מקבלים תשומת לב כי הגוף הכריז "מצב חירום".

אחת המערכות הראשונות להיפגע היא מערכת העיכול שהיא אמנם חשובה מאין כמותה לשמירה על הבריאות והיא זו שאחראית לפירוק המזון, ספיגת המזון וניקוז הפסולת, אבל היא איננה נחשבת למערכת הישרדותית.

 

המערכת החשובה ביותר בתקופה הנוכחית היא מערכת החיסון. בימים אלה יותר מתמיד, מערכת החיסון שלנו מקבלת משמעות מחודשת, עוצמתית מאוד, חשובה מאין כמותה, מפני שהיא זו שתאפשר לנו להתמודד הוירוס אם וכאשר נפגוש אותו מקרוב. חשוב לזכור, מערכת חיסון חזקה תאפשר לנו להתגבר על הקורונה. לכן, המשימה האישית של כל אחד ואחת מאיתנו, היא לחזק את מערכת החיסון, כל זה כמובן בנוסף לקיום כל הנחיות משרד הבריאות בקפדנות יתרה.

 

צריך להבין, מערכת החיסון שלנו היא צבא ההגנה של הגוף. כמו בחיים, ככל שצבא ההגנה חזק יותר, חמוש יותר ובעל תוכנית לחימה מתוחכמת, כך הסיכוי של גוף טרור או פולש זר, לחולל נזק מערכתי, הולך ומצטמצם. במקרה הזה גוף הטרור הוא וירוס הקורונה וצבא ההגנה הוא מערכת החיסון.

 

בתקופה סמבולית זו, בה אנחנו חוגגים את יציאת עם ישראל מעבדות לחירות, מציינים את התקופה המאתגרת שעברה על בני ישראל נוכח מכות מצריים וחרדת הקיום, חשוב שנזכור כי בנקודה הכי חשוכה מתחילה הזריחה, ולכן היום יותר מתמיד, חשוב שנשמור על אופטימיות, שמחה, חמלה וחדווה! כל אלה, הם מפתח ישיר לחיזוק מערכת החיסון האנושית.

 

טלי, אילו פעולות יעזרו לנו לחזק את מערכת החיסון?

"קודם כל ולפני הכל תזונה. ולמה לפני הכל? מפני שאוכל מקיים אותנו עד אחרון התאים בגוף. ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, אנזימים ונוזלים הם אבני הבניין החיוניים לגוף שלנו. כפי שלעולם לא נחשוב אפילו להתגורר בבית רעוע עשוי גבס ונקפיד על יסודות חזקים עשויים בטון, כך גם הגוף שלנו, מבקש אבני בניין יציבות וחזקות לטובת תפקוד כל מערכות ואיברי הגוף ולטובת שמירה על בריאות טובה. הגוף שלנו הוא מקדש הנשמה שלנו, אין לו חלקי חילוף, והיום, יותר מתמיד, אנחנו רוצים להתמקד במזון חיוני, בריא, טבעי! כזה שמגיע מהטבע ולא מהמפעל או מהמעבדה. כזה שמזין אותנו, שומר עלינו ומחזק אותנו".

 

מי שביקר בימים האחרונים בסופרמרקט ודאי הבחין במדפי החטיפים, הממתקים וקופסאות השימורים שהולכים ומתרוקנים, גם חדרי הבידוד שמקבלים הצצה בפריים טיים חושפים ערמות של ממתקים וזו בדיוק השעה למזון בריא כדי לחזק את מערכת החיסון. אפשר לאכול חטיפים וממתקים מדי פעם, זה בסדר, אבל זה לא מומלץ להפוך את המוצרים הללו לאוכל שלנו, ואני אומרת "מוצרים" ולא "מזונות" מפני שהם לא מביאים אל הגוף שלנו הזנה אלא קלוריות ריקות בלבד.

 

אז מה את ממליצה לנו לאכול?

פירות וירקות טריים, קטניות כמו חומוס ועדשים (שנחשבים כשרים לפסח לאוכלי קטניות), אגוזים וזרעים בצורתם הטבעית והלא קלויה, קינואה וכוסמת (ירוקה ולא קלויה) שנחשבות גם הן לכשרות לפסח. עכשיו, כשהמסעדות סגורות ואנחנו רוב הזמן בבית, זו הזדמנות מצוינת להתנסות במתכונים חדשים ביחד עם כל בני הבית. להפוך את המשימות והפעולות השגרתיות, כמו הכנת אוכל, לפעילויות משותפות ולעשות אותן בחדווה.

אם אנחנו חוששים ממחסור של מוצרי מזון בסופר ומחליטים לקנות יותר מהרגיל, אף על פי שלא צפוי מחסור במדינת ישראל, אז בואו נזכור שלאורז מלא, קינואה, כוסמת, אגוזים, זרעים, כמו גם פירות וירקות קפואים, יש חיי מדף ארוכים לא פחות משימורים וחטיפים ואלו המזונות שאנחנו רוצים להעניק לגוף שלנו לטובת מערכת חיסון חזקה! צבא ההגנה – זוכרים? אם אנחנו מכירים מקרוב את עולם ייבוש המזון נוכל לייבש פירות טריים, להכין לדר, גרנולה ואבקות מרק וכך, להנות מהעושר התזונתי ומחיי המדף הארוכים!

 

מה לגבי שתיה? גם כאן יש חשיבות מיוחדת?

בהחלט! הנוזל היחידי שהגוף שלנו רוצה, צריך ומבקש כדי לקיים את כל התהליכים החשובים בגוף הוא מים. נוכל להוסיף גם חליטות צמחים מרגיעות כמו קמומיל, טיליה וליקוריץ. היום יותר מתמיד נעדיף לוותר על משקאות ממותקים כולל משקאות דיאט, מים בטעמים, מיצים "טבעיים" שנמצאים על המדף בסופר ולא מכילים דבר מלבד סוכר, נמעיט במשקאות המכילים קפאין כמו קפה, קולה וקקאו ונתמקד בשתיית מים מרובה. לטובת חיזוק מערכת החיסון נוסיף חליטות צמחים טבעיות ומרגיעות כמו קמומיל, טיליה וליקוריץ. אם אנחנו רוצים ליהנות ממיץ פירות או ירקות, כדאי ומומלץ לסחוט אותו בבית בעצמנו! אני ממליצה על שילוב של תפוח, לימון וג'ינג'ר כמו גם מיצים שמכילים שפע של עלים ירוקים ופרי אחד להמתקה. למרות שפירות הם מזון טבעי ועוצמתי, לא כדאי להפריז בשתיית מיצים שכן הן מכילים כמות רבה של סוכר.

 

מה לגבי תבלינים?

שאלה מצוינת, גם כאן הטבע נתן לנו תבלינים מחזקים את מערכת החיסון כמו פלפל שחור, כורכום, הל, ג'ינג'ר וקינמון וכדאי לשלב אותם בתבשילים ומרקים. את הקינמון נוכל להוסיף לשייקים וקערות סמודי, וג'ינג'ר ישתלב מצוין עם קינמון בכוס החליטה שנכין לנו ולבני המשפחה. אם יש לנו בארון בלנדר שמעלה אבק, זה הזמן להוציא אותו להכין שייקים מפירות בריאים.

 

מה לגבי פעילות גופנית, עכשיו כשכל מכוני הכושר נסגרו?

לפעילות גופנית יש כוח עצום בשמירה על הבריאות שלנו, ויש המון תוכניות חינמיות לפעילות גופנית און ליין, כמעט בכל תחום, יוגה, פילאטיס ואפשרי לשמור על כושר גם בלי לצאת מהבית ובלי לשלם כסף.

 

לטובת חיזוק מערכת החיסון נוכל להעמיק באינספור פעילויות חיוביות שיגרמו לנו לנשום לרווחה, לחייך ולזכור שאנחנו יותר חזקים מהכל.

כמה הצעות לפעילויות שמחות שאפשר לעשות בבית, גם עם הילדים:

חג שמח ורק טוב,

טלי.

 

הכתבה באדיבות טלי מחלב, בעלת האתר נייצ'ר טלי, מגישת טלוויזיה ורדיו, מאמנת אישית ומשפחתית לאורח חיים בריא, מרצה ומנחת סדנאות בריאות.

צרו קשר עם נייצ'ר טלי Nature Tali
* שדות חובה
שלחו
השאירו תגובה: